Kurzusnév: AZ ELEKTRONIKUS SZÖVEGFELDOLGOZÁS

                   ALAPJAI

Kurzuskód: MAG-S-108

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
V

A kurzus felvételének feltételei

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Benkes Réka – Vass László: Megjegyzések a hipermédiumok alkalmazásáról. Iskolakultúra, 1997. 3. 3-7.

Benkes Réka – Vass László: Galaxisról galaxisra 1. A hipermédium retorikájáról. In: Módszertani Közlemények, 1997. 37. 2. 62-66.

Benkes Réka – Vass László: Galaxisról galaxisra 2. Oktatástechnika – CD-ROM-ok. In: Módszertani Közlemények, 1998. 38. 1. 5-8.

Benkes Réka – Vass László: Galaxisról galaxisra 3. “Nem csak diákoknak…” In: Módszertani Közlemények, 1998. 38. 4. 143-146.

Benkes Réka – Vass László: Analóg feljegyzések digitalizált kiadványokról. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged. 1998. 316-321.

Petőfi S. János: Virtual College – die erste virtuelle Universität in Berlin und Brandenburg. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), Szeged, JGYTF Kiadó, 1995. 380.

Petőfi S. János: Dante Alighieri: La Divina Commedia. Edizione Multimediale Interattiva. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), Szeged, JGYTF Kiadó, 343-346.

Ajánlott irodalom:
Boda István Károly - Porkoláb Judit: Számítógépes stilisztikai és szövegtani tanulmányok. A Debreceni Egyetem Magyar Nyelvtudományi Intézetének Kiadványai, 76. Debrecen, 2001.

Bolter, J. D.: Writing Space: The Computer in the History of Literacy, Hillsdale, Lawrence Erlbaum, 1990.

Koltay Tibor: A hipertext szövegségéről. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), Szeged, JGYTF Kiadó, 1995. 115-126.

Tapscott, Don: Digitális gyermekkor. Az internetgeneráció felemelkedése. Kossuth Kiadó, Budapest, 2001.

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

A kurzus részletes tematikája
Napjainkban a humán kommunikáció jelentős és egyre növekvő mértékben interaktív elektronikus rendszereken bonyolódik. A közoktatási törvény 1996-ban módosított szövege valósággal ’házi feladat’-ul rója ránk a különböző területekhez, tantárgyakhoz tartozó szövegek, szövegcsaládok – kreatív, bonyolult ok–okozati összefüggéseket feltáró, komplex gondolkodási stratégiák kialakítását támogató – elektronikus feldolgozását. Túlzás nélkül állíthatni, hogy e rendszerek rohamos előretörése és alkalmazása alapvetően módosíthatja, “felülírhatja” a nyelvi és a kommunikatív kompetencia hagyományos formáit és tartalmait. E bevezető jellegű kurzus célja és feladata, hogy megismertesse a hallgatókat az elektronikus szövegfeldolgozás szövegtani és módszertani alapjaival.
1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. Az arisztotelészi poétika és a modern szövegelméletek 1.
3. Az arisztotelészi poétika és a modern szövegelméletek 2.
4. Gyakorlatok.
5. Jegyzetek a nyomtatott szövegben.
6. Gyakorlatok.
7. A nyomtatott szöveg és az elektronikus írás.
8.
Az összetett textualitás.
9. Gyakorlatok.
10. A hipertext és a korábbi információs rendszerek.
11. A hipertext és a szövegkritika.
12. Gyakorlatok.
13. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:

Szerezzenek a hallgatók korszerű ismereteket a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket további tanulmányaik, illetőleg pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek