- SZÖVEGTAN -
Dr. Vass László
16. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM ÉS AZ ÖSSZETETT TEXTUALITÁS
Az elektronikus írás és a nyomtatott könyv
Irodalomelmélet és számítástechnika
Irodalomelmélet (ROLAND BARTHES, JACQUES DERRIDA stb.) vs számítástechnika (THEODOR NELSON stb): multilineáris értelmi szerkezetek stb.A modern irodalmi törekvések
A realista regény és a nyomdatechnikaSzámítástechnikai kronológia
(Joyce, Woolf, Pound, T. S. Eliot, Marc Saporta)
1965: TED NELSON: hipertext.A hipertext ’definíció’-ja
1969: az Internet őse.
1984: CD-ROM szabvány.
1992: World Wide Web.
ROLAND BARTHES vs THEODOR H. NELSON (link, csomópont, hálózat)Jegyzetek a nyomtatott szövegben
Közönséges tudományos tanulmány (hipertextuális befogadás).Az író és olvasó
Nemcsak az olvasás módját változtatjuk meg gyökeresen, hanem az olvasott dolog természetét is.
A könyv feláldozza az oldalak lineáris elrendezését: többféle olvasásmód; befogadói aktivitás, szabadság, hatalom.Textuális nyitottságról
(Michael Joyce: „Afternoon”.)
Teljesség, lezártság.Hypertext és intertextualitás
R. DE BEAUGRANDE – W. DRESSLERA hipertext és a középpont nélküliség
A hipertextben a befogadás tényleges ’szervező elv’-e, ’fókusz’-a: a befogadó.A hipertext ötlete
1945: V. BUSH: információrobbanás vs információvisszakeresés.A virtualitásról
Olyan információhordozóra van szükségünk, mely az emberi agyhoz hasonló módon működik, azaz: mindenekelőtt asszociációkat követ.
Előfeltétel: virtuális textualitás.
Az összetett textualitás gondolata.
„Érzékelhető” – „digitális”: rögzítettség, rugalmasság, rend, elérhetőség; a szöveg azonban virtuális.A digitalitáshoz
Analóg rögzítés: szeriális, lineáris haladás vs digitális technika: ’multilinearitás’.A hálózat paradigma
A linkelés új írástérbe helyezi át a szöveget, az írót és az olvasót.
Hálózat: (1) linkelt szöveg; (2) hipertextualizált mű; (3) elektronikus rendszerek; (4) egyebek.A Magyar Elektronikus Könyvtár és a Sulinet
H. PAGEL: „a hálózatnak nincsen ’alja’ vagy ’teteje’. Inkább olyan kapcsolatok sokaságából áll, melyek fokozzák a hálózat alkotórészei között lehetséges kölcsönhatásokat. Nincs központi végrehajtó hatalom, amely ellenőrzése alatt tartaná a rendszert.”
A hipertextualitás és a korábbi információs rendszerek
J. H. MILLER: „a viszony (...) összetett, nem lineáris, nem okozati, nem dialektikus és túlságosan is súlyosan determinált. Többnyire nem illenek rá a kapcsolat definiálására szolgáló hagyományos paradigmák”.Analógiák a Gutenberg-forradalommal
DERRIDA:„A lineáris írás vége valójában a könyv vége.”
„Minden látszat ellenére, a könyv halála kétségtelenül nem mást jelent be (…), mint a beszéd halálát (az úgynevezett teljes beszéd halálát), és egy új mutációt az írás történetében, a történelemben mint írásban.”
A. KERNAN: „egy technika, egy gondolat vagy egy szokás logikája az, hogy következetesen átalakít mindent, amit érint, korlátozott számú, meghatározott formává és irányban.”Előrejelzések
Elitista, hieratikus és demokratikus jellegek.
Politikai következmények.
Az új információs technika demokratizáló hatása.A hipertext és az arisztotelészi poétika
Decentralizált, liberalizált lét.
Alternatíva: vagy nem lehetséges hipertextuális történetek írása (és a Poetica magyarázatot szolgáltat ahhoz, hogy miért nem), vagy az arisztotelészi definíciók nem alkalmazhatók a hipertextuális térben írott és olvasott történetekre.A hipertext és az irodalomkritika/irodalomtudomány
Összefüggések reprezentálása. A hipertext optimális modell.A CD-ROM-ok
A CD-ROM csak olvasható, optikai elvek alapján működő digitális lemez.Digitalizált kiadványok
Összetevői: szoftver + konkrét információhalmaz.
Hipertext és oktatás
A számítógép összeköt embereket (szemben a tévével): diákokat, tanárokat stb.Kogníció és hipermediális kommunikáció
1. „Tanmenet” (?)
2. „Tantárgyak”. Minden mindennel összefügg. Az állítólagos tantárgyak az emberi gondolatok végtelen szövevényének önkényes felosztásából származnak.
3. „Személyes konfliktusok”.
A hipermédiumok retorikai szabályszerűségei
Hipermédia világkép
Alternatív sorrendek, igazságok; egyéni utak; asszociatív gondolkodás; interaktív dialógus. A világ újbóli komplexitása.Idegen nyelvű szakirodalom
World Wide Web: a multimédium hálózati megjelenése.
Hiperszöveg, multimediális szöveg
Irodalom: