Kurzusnév:
HIPERSZÖVEG, MULTIMEDIÁLIS SZÖVEG Kurzuskód: MAG-S-043 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
GYJ |
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése, valamint egy házi dolgozat beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
Benkes Réka – Vass László: Egy cd-rom elektronikus használati utasításának (ko)referenciális elemzéséhez. Példaszöveg: az Anyanyelvi könyvespolc című cd-rom használati utasítása. In: Petőfi S. János (szerk.): Officina Textologica 2. Koreferáló elemek – koreferenciarelációk. Magyar nyelvű szövegek elemzése. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998. 169-184.Ajánlott irodalom:Benkes Réka – Vass László: Multimédiumok az oktatásban és a kutatásban. 1. Fizika felkészítő az érettségi és felvételi vizsgákra. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 13. 13.0. A szövegtani kutatáshoz általában. 13.1. A szaknyelvi szövegek elemzéséhez. 13.2. A tankönyvi szövegek elemzéséhez, JGYTF Kiadó, Szeged.
Cs. Jónás Erzsébet: A számítógép felhasználói nyelve – a virtuális dialógusok szerkezete. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Koltay Tibor: Az e-mail üzenetek pragmatikai jellemzőiről. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 91-97.
Boda István Károly - Porkoláb Judit: Számítógépes stilisztikai és szövegtani tanulmányok. A Debreceni Egyetem Magyar Nyelvtudományi Intézetének Kiadványai, 76. Debrecen, 2001.A kurzus részletes tematikája
Napjainkban a humán kommunikáció jelentős és egyre növekvő mértékben interaktív elektronikus rendszereken bonyolódik. A közoktatási törvény szövege, a Nemzeti Alaptanterv struktúrája és a kerettantervek megközelítésmódja valósággal ’házi feladat’-ul rója ránk az egyes műveltségterületekhez tartozó szövegek, szövegcsaládok – kreatív, bonyolult ok–okozati összefüggéseket feltáró, komplex gondolkodási stratégiák kialakítását támogató – elektronikus feldolgozását és kezelését. E kurzus célja az új típusú kommunikatív interakciók sajátosságainak tanulmányozása, melyek az olvasókat írókká, a befogadókat alkotókká, a zárt kommunikációt társadalmi kommunikációvá formálják.
Követelmények:1. Szöveg - hiperszöveg - multimédia. Az elektronikus írás és a nyomtatott könyv.
A modern irodalmi törekvések.
2. Irodalomelmélet és számítástechnika. Számítástechnikai kronológia. A hipertext ’definíció’-ja.
3. Jegyzetek a nyomtatott szövegben. Az író és az olvasó.
4. A textuális nyitottságról. Hipertext és intertextualitás.
5. A hipertext és a középpont nélküliség. A hipertext ötlete.
6. A virtualitásról és a digitalitásról.
7. A hálózat paradigma. A Magyar Elektronikus Könyvtár és a Sulinet.
8. A hipertextualitás és a korábbi információs rendszerek. Analógiák a Gutenberg-forradalommal. Előrejelzések.
9. A hipertext és az arisztotelészi poétika.
10. A hipertext és az irodalomkritika/irodalomtudomány.
11. A CD-ROM-ok. Digitalizált kiadványok.
12. Kogníció és hipermediális kommunikáció.
13. A hipermédiumok retorikai szabályszerűségei.
14. Hipermédia világkép.
15. A hipertext és az oktatás.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy (multimediális) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) házi dolgozat megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.
Szövegtan: Előadásvázlatok