Kurzusnév: HIPERSZÖVEG, MULTIMEDIÁLIS SZÖVEG

Kurzuskód: MAG-S-043

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás
Gyak.
Előadás
Gyak.
(Kötelező/Választható)
   
 1
   GYJ
KV

A kurzus felvételének feltételei: a MAG-S-023, illetőleg MAG-S-SZI1 után. Párhuzamosan a MAG-S-045 és a MAG-S-041 felvétele.

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése, valamint egy házi dolgozat beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Benkes Réka – Vass László: Egy cd-rom elektronikus használati utasításának (ko)referenciális elemzéséhez. Példaszöveg: az Anyanyelvi könyvespolc című cd-rom használati utasítása. In: Petőfi S. János (szerk.): Officina Textologica 2. Koreferáló elemek – koreferenciarelációk. Magyar nyelvű szövegek elemzése. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 1998. 169-184.

Benkes Réka – Vass László: Analóg feljegyzések digitalizált kiadványokról. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged. 1998. 316-321.

Benkes Réka – Vass László: A hálózat paradigma. A Magyar Elektronikus Könyvtár és a Sulinet. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999. 319-323.

Benkes Réka – Vass László: Multimédiumok az oktatásban és a kutatásban. 1. Fizika felkészítő az érettségi és felvételi vizsgákra. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 13. 13.0. A szövegtani kutatáshoz általában. 13.1. A szaknyelvi szövegek elemzéséhez. 13.2. A tankönyvi szövegek elemzéséhez, JGYTF Kiadó, Szeged.

Cs. Jónás Erzsébet: A számítógép felhasználói nyelve – a virtuális dialógusok szerkezete. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Koltay Tibor: Az e-mail üzenetek pragmatikai jellemzőiről. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 91-97.

Petőfi S. János: A hipertextuális irodalom a perszonál komputer elterjedt alkalmazásának korszakában. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), Szeged, JGYTF Kiadó, 1995. 153-172.

Vass László: A hipermédium néhány retorikai szabályszerűsége. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 157-167.

Vass László: Kogníció és hipermediális kommunikáció 1. Elektronikus rendszerek a magyar nyelv és irodalom tanításában. In: Galgóczi László (szerk.): Alkalmazott nyelvészet a magyar nyelv és irodalom tanításában 1. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvi Tanszéke, Szeged, 1998. 145-152.

Ajánlott irodalom:
Boda István Károly - Porkoláb Judit: Számítógépes stilisztikai és szövegtani tanulmányok. A Debreceni Egyetem Magyar Nyelvtudományi Intézetének Kiadványai, 76. Debrecen, 2001.

Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 1. A szövegtani kutatás néhány alapkérdése (= Acta Acad. Paed. Szegediensis, Ser. Ling.-Litt.-Aest.). Szeged, 1990.

Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Első rész). JGYTF Kiadó, Szeged, 1991.

Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 3. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Második rész). JGYTF Kiadó, Szeged, 1991.

Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 4. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1992.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok. JGYTF Kiadó, Szeged, 1992.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1993.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1995.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYF Kiadó, Szeged, 1998.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYF Kiadó, Szeged, 1999.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 13. 13.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 13.1. Szaknyelvi szövegek. 13.2. Tankönyvi szövegek. JGYF Kiadó, Szeged, 2000.

Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 14. 14.0. A szövegtani kutatás általános kérdései. 14.1. Kép és szöveg. 14.2. Kommunikáció a médiában. JGYF Kiadó, Szeged, 2001.

Tapscott, Don: Digitális gyermekkor. Az internetgeneráció felemelkedése. Kossuth Kiadó, Budapest, 2001.

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

Vass László: Bibliográfiák, repertóriumok a szövegtan idegen nyelvű szakirodalmából. 2000. (Kézirat.)

A kurzus részletes tematikája
Napjainkban a humán kommunikáció jelentős és egyre növekvő mértékben interaktív elektronikus rendszereken bonyolódik. A közoktatási törvény szövege, a Nemzeti Alaptanterv struktúrája és a kerettantervek megközelítésmódja valósággal ’házi feladat’-ul rója ránk az egyes műveltségterületekhez tartozó szövegek, szövegcsaládok – kreatív, bonyolult ok–okozati összefüggéseket feltáró, komplex gondolkodási stratégiák kialakítását támogató – elektronikus feldolgozását és kezelését. E kurzus célja az új típusú kommunikatív interakciók sajátosságainak tanulmányozása, melyek az olvasókat írókká, a befogadókat alkotókká, a zárt kommunikációt társadalmi kommunikációvá formálják.
1. Szöveg - hiperszöveg - multimédia. Az elektronikus írás és a nyomtatott könyv.
A modern irodalmi törekvések.
2. Irodalomelmélet és számítástechnika. Számítástechnikai kronológia. A hipertext ’definíció’-ja.
3. Jegyzetek a nyomtatott szövegben. Az író és az olvasó.
4. A textuális nyitottságról. Hipertext és
intertextualitás.
5. A hipertext és a középpont nélküliség. A hipertext ötlete.
6. A virtualitásról és a digitalitásról.
7. A hálózat paradigma.
A Magyar Elektronikus Könyvtár és a Sulinet.
8. A hipertextualitás és a korábbi információs rendszerek. Analógiák a Gutenberg-forradalommal. Előrejelzések.
9.
A hipertext és az arisztotelészi poétika.
10. A hipertext és az irodalomkritika/irodalomtudomány.
11. A CD-ROM-ok.
Digitalizált kiadványok.
12.
Kogníció és hipermediális kommunikáció.
13.
A hipermédiumok retorikai szabályszerűségei.
14. Hipermédia világkép.
15. A hipertext és az oktatás.
Követelmények:

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

 

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy (multimediális) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) házi dolgozat megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Szövegtan: Előadásvázlatok

Az információs társadalom és az összetett textualitás.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek