Kurzusnév:
MORFOLÓGIAI SZEMINÁRIUM Kurzuskód: MAG-S-014 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve: Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása: főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei:
Legalább elégséges gyakorlati jegy, két zárthelyi dolgozat megírása, valamint egy házi dolgozat elkészítése és beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Benczédy József, Fábián Pál, Rácz Endre, Velcsov Mártonné: A mai magyar nyelv. Tankönyvkiadó, Budapest, 1968.Ajánlott irodalom:Galgóczi László: A magyar nyelv I. Mozaik Oktatási Stúdió Szeged, 1992.
A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Budapest, 1991.
Keszler Borbála (szerk.): Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. (Szóalak-szófaj-szószerkezet-mondattan) Budapest, 1992. ELTE Jegyzet.
Keszler Borbála (szerk.): Magyar grammatika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000.
Rácz Endre - Szathmári István: Tanulmányok a mai magyar nyelv szófajtana és alaktana köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.
Deme László: A beszéd és a nyelv. Budapest, 1976.A kurzus részletes tematikája:Farkas Ferenc-Horváthné Kispéter Zsuzsanna: Feladatgyűjtemény a Tanítóképző főiskolai hallgatók Magyar nyelv tantárgyához. Tankönyvkiadó, Budapest, 1987. 67-99.
Gaál Edit: Összefoglaló feladatgyűjtemény magyar nyelvből. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. 55-153.
Gaál Edit: Nyelvről, anyanyelvről. Calibra, Budapest, 1997. 53-186. A kérdések és feladatok c. gyakorlattal.
Gállfy Mózes: Nyelvi forma, nyelv érték. Bukarest, 1972. (Alak- és mondattani elemzések.)
Jászó Anna-Hangay Zoltán: Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged, Mozaik Oktatási Stúdió, 1995. 12-35.
Keszler Borbála (szerk.): A mai magyar nyelv (cikk és tanulmánygyűjtemény) I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.
Keszler Borbála (szerk.): Újabb fejezetek a magyar leíró nyelvtan köréből. Tankönyvkiadó, Budapest, 1992.
Követelmények:1. A félévi feladatok: tananyag, szakirodalom, követelmények. Általános
tudnivalók. Elemzési gyakorlat.2. A nyelvi szintek felismerése és jellemzése - szöveg alapján. Gyakorlatok.
3. Szóalak, szóelőfordulás, lexéma-gyakorlatok – alaktani elemzés.
4. Az igék tulajdonságai: cselekvő és cselekvés viszonya, akcióminősége,
tranzitivitása. Gyakorlatok.5. A nem tiszta szófaji kategóriák - gyakorlás.
6.
7. A morfémák kapcsolódása - gyakorlatsor.
8. Igetövek, névszótövek – tőalternáció – gyakorlat – alaktani elemzés.
9. A szóképzés – a képző funkciója, alakja, jelentése, kapcsolódása – gyakorlat.
10. A szóalkotás módjai – szóösszetétel.
11.
12. Igeragozás – gyakorlás.
13. Komplex szófajtani, alaktani elemzés.
14. Záró értékelés.
Alaposan ismerjék meg a hallgatók a magyar nyelv szófaji rendszerét és alaktanát. A szakirodalmi munkák feldolgozásával megszerzett elméleti ismereteiket önállóan tudják alkalmazni a szófajtani és alaktani elemzésben.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy házi dolgozat (szófajtani, alaktani elemzés) elkészítésével és két (szófajtani, alaktani) zárthelyi megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.