Kurzusnév: MORFOLÓGIAI SZEMINÁRIUM

Kurzuskód: MAG-S-014

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
KV

A kurzus felvételének feltételei: párhuzamosan a MAG-S-015 felvétele.

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei:

Legalább elégséges gyakorlati jegy, két zárthelyi dolgozat megírása, valamint egy házi dolgozat elkészítése és beadása a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.

Kötelező irodalom:

Benczédy József, Fábián Pál, Rácz Endre, Velcsov Mártonné: A mai magyar nyelv. Tankönyvkiadó, Budapest, 1968.

Galgóczi László: A magyar nyelv I. Mozaik Oktatási Stúdió Szeged, 1992.

A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Budapest, 1991.

Keszler Borbála (szerk.): Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. (Szóalak-szófaj-szószerkezet-mondattan) Budapest, 1992. ELTE Jegyzet.

Keszler Borbála (szerk.): Magyar grammatika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2000.

Rácz Endre - Szathmári István: Tanulmányok a mai magyar nyelv szófajtana és alaktana köréből. Tankönyvkiadó, Budapest.

Ajánlott irodalom:
Deme László: A beszéd és a nyelv. Budapest, 1976.

Farkas Ferenc-Horváthné Kispéter Zsuzsanna: Feladatgyűjtemény a Tanítóképző főiskolai hallgatók Magyar nyelv tantárgyához. Tankönyvkiadó, Budapest, 1987. 67-99.

Gaál Edit: Összefoglaló feladatgyűjtemény magyar nyelvből. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991. 55-153.

Gaál Edit: Nyelvről, anyanyelvről. Calibra, Budapest, 1997. 53-186. A kérdések és feladatok c. gyakorlattal.

Gállfy Mózes: Nyelvi forma, nyelv érték. Bukarest, 1972. (Alak- és mondattani elemzések.)

Jászó Anna-Hangay Zoltán: Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged, Mozaik Oktatási Stúdió, 1995. 12-35.

Keszler Borbála (szerk.): A mai magyar nyelv (cikk és tanulmánygyűjtemény) I. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.

Keszler Borbála (szerk.): Újabb fejezetek a magyar leíró nyelvtan köréből. Tankönyvkiadó, Budapest, 1992.

Példaelemzés

A kurzus részletes tematikája:

1.  A félévi feladatok: tananyag, szakirodalom, követelmények. Általános
     tudnivalók. Elemzési gyakorlat.

2.  A nyelvi szintek felismerése és jellemzése - szöveg alapján. Gyakorlatok.

3.  Szóalak, szóelőfordulás, lexéma-gyakorlatok – alaktani elemzés.

4.  Az igék tulajdonságai: cselekvő és cselekvés viszonya, akcióminősége,
     tranzitivitása. Gyakorlatok.

5.  A nem tiszta szófaji kategóriák - gyakorlás.

6.  I. zárthelyi dolgozat

7.  A morfémák kapcsolódása - gyakorlatsor.

8.  Igetövek, névszótövek – tőalternáció – gyakorlat – alaktani elemzés.

9.  A szóképzés – a képző funkciója, alakja, jelentése, kapcsolódása – gyakorlat.

10.  A szóalkotás módjai – szóösszetétel.

11. II. zárthelyi dolgozat

12.  Igeragozás – gyakorlás.

13.  Komplex szófajtani, alaktani elemzés.

14.  Záró értékelés.

Követelmények:

Alaposan ismerjék meg a hallgatók a magyar nyelv szófaji rendszerét és alaktanát. A szakirodalmi munkák feldolgozásával megszerzett elméleti ismereteiket önállóan tudják alkalmazni a szófajtani és alaktani elemzésben.

Ellenőrzés, értékelés:

 

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, egy házi dolgozat (szófajtani, alaktani elemzés) elkészítésével és két (szófajtani, alaktani) zárthelyi megírásával tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítésének átlageredménye, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek