Kurzusnév:
A SZEMIOTIKAI SZÖVEGTANI ELEMZÉS
MÓDSZEREI Kurzuskód: MAG-S-182 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 6-8 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése.Kötelező irodalom:
Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János: A vers és próza kreatív-produktív megközelítéséhez. Alapfeladat-típusok. Budapest, Országos Közoktatási Szolgáltató Iroda, 1993.Ajánlott irodalomDiszkusszió. A szövegtani kutatás néhány aktuális kérdése. (Résztvevők: Békési Imre, Bencze Lóránt, Benkes Zsuzsa, Berszán István, Bókay Antal, Máté Jakab, Nagy L. János, Palotásné Nagy Éva, Petőfi S. János, Raisz Rózsa, Szabó Zoltán, Tolcsvai Nagy Gábor, Vass László és Wacha Imre.) In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. 173-236.
Petőfi S. János: Megjegyzések a szövegtani kutatáshoz és a szövegtan oktatásához. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 119-124.
Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993.
Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: A szöveg megközelítései. Kérdések – Válaszok. Iskolakultúra, Budapest, 1998.
Benkes Réka – Vass László: Korszerű módszerek és eszközök az oktatásban. Iskolakultúra, 1997. 10. 117-119.A kurzus részletes tematikájaBenkes Réka – Vass László: Multimédiumok az oktatásban és a kutatásban. 1. Fizika felkészítő az érettségi és felvételi vizsgákra. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 13. 13.0. A szövegtani kutatáshoz általában. 13.1. A szaknyelvi szövegek elemzéséhez. 13.2. A tankönyvi szövegek elemzéséhez, JGYTF Kiadó, Szeged, 2000.
Követelmények:1. Rendszernyelvészet és kommunikáció irányultságú nyelvészet.
2. A szemiotikai szövegtan és a rendszernyelvészet.
3. A szövegtani kutatás diszciplínakörnyezete.
4. A szövegtan társtudományai.
5. A szemiotikai szövegtan felépítésének és alkalmazásának aspektusai.
6. A verbális szövegek kreatív megközelítése szemiotikai szövegtani keretben.
7. A verbális szövegek analitikus megközelítése szemiotikai szövegtani keretben.
8. Etnometodológia és társalgáselemzés.
9. A tanár és a tankönyvi szöveg.
10. Szöveg és illusztráció.
11. Korszerű módszerek és eszközök az oktatásban.
12. A hálózat paradigma.
13. Kitekintés. A szövegtani kutatás aktuális kérdései.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.