Kurzusnév: SZÖVEGSTILISZTIKA ÉS TIPOGRÁFIA

Kurzuskód: MAG-S-105

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
V

A kurzus felvételének feltételei

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelző irodalom:
Olivi, Terry – Petőfi S. János: A nyelv materialitásáról. A vizuális költészet mint első lépés a multimedialitás felé. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 11. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (III). JGYTF Kiadó, Szeged. 1998. 97-108.

Papp Tibor: Múzsával vagy múzsa nélkül? (Irodalom számítógépen). Balassi Kiadó, 1992.

Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége – számítógéppel, Tölgyfa Kiadó, Budapest, 1996.

Ajánlott irodalom:
Nagy Pál: A vizuális költészet. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 202-222.

Vass László: Textológiai kalauz az Esterházy-kalauzhoz. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 7. A multimediális kommunikátumok szemiotikai textológiai megközelítéséhez. JGYTF Kiadó, Szeged, 1994. 29-38.

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

R. Molnár Emma – Vass László: Stilisztikai ábécé a magyar nyelv és irodalom tanításához. Módszertani Közlemények Könyvtára 11. Tanárok Könyvtára 2. Szeged, 1989. 140.

Zsilka Tibor: A dekonstruált (szöveg)struktúra. Petőfi S. János – Békési Imre: Szemiotikai szövegtan 3. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Második rész). JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 62-68.

A kurzus részletes tematikája
Ez a kurzus jószerével mindenkinek szól, aki szövegek előállításával foglalkozik. A számítógép jóvoltából minden embernek egy kissé tipográfussá is kell válnia. E kurzus során elsajátíthatók az alapok, de nem szövegszerkesztő vagy tördelőprogramok révén, hanem amit azon kívül tudni kellene mindnyájunknak ahhoz, hogy stílusos, kulturált tipográfiai formába tudjuk önteni a szövegeinket.
1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. A tipográfia szövegstilisztikai aspektusai. Gyakorlatok.
3. A tipográfia alkotóelemei. Gyakorlatok.
4. Gyakorlatok.
5. Betű- és írástípusok. Gyakorlatok.
6. Az írásjelhasználat. Gyakorlatok.
7. Íráskép és írásforma. Gyakorlatok.
8. Szövegtípusok: tudományos, hivatalos stb. Gyakorlatok.
9. Nyomdatechnikai eljárások. Gyakorlatok.
10. Szöveg és illusztráció. Gyakorlatok.
11. A tördelés. Gyakorlatok.
12. Helyesírás és korrektúra. Gyakorlatok.
13. Gyakorlatok.
14. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:

Szerezzenek a hallgatók korszerű ismereteket a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket további tanulmányaik, illetőleg pedagógiai munkájuk során alkalmazni és kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek