Kurzusnév: RETORIKA
Kurzuskód: MAG-A-021 Kreditérték: 1 |
Kurzusfelelős
neve: Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása: főiskolai docens |
Szak megnevezése:
|
Heti óraszáma
|
Vizsgaforma
|
Státusz a szakon
|
Magyar
|
Előadás
|
Gyak.
|
Előadás
|
Gyak.
|
(Köt./Vál.)
|
|
|
1
|
|
GYJ
|
KV
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei:
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi
dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett
beosztás szerint.
Kötelező irodalom:Arisztotelész: Rétorika. Akadémiai Kiadó, Budapest,
1982.
Deme László (szerk.): Szónokok, előadók kézikönyve.
Kossuth Kiadó, Budapest, 1974.
Deme László (szerk.): Közéletiség, beszédmód,
nyelvi műveltség. Kossuth Kiadó, Budapest, 1978.
Fischer Sándor: A beszéd művészete. Gondolat, Budapest, 1966.
Fischer Sándor: Retorika. Kossuth Kiadó, Budapest, 1975.
Fónagy Iván - Magdics Klára: A magyar beszéd
dallama. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1967.
Gáspári László: Retorika. Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.
Hernádi Sándor: Beszédművelés. Tankönyvkiadó, Budapest, 1976.
Petőfi S. János: Adalékok a szó- és gondolatalakzatok
szemiotikai textológiai keretű általános elméletéhez, különös tekintettel
a metaforakutatásra. In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.):
Szemiotikai
szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II).
JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 110-135.
Platón: Phaidrosz. In: Platón válogatott művei. Európa, Budapest,
1983. 495-566.
Rónai Béla - Kerekes László: Nyelvművelés és beszédtechnika.
Tankönyvkiadó, Budapest.
Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás
alapjai I - II. Eötvös Lorand Tudományegyetem Szociológiai Intézet,
Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.
Szabó G. Zoltán - Szörényi László: Kis magyar
retorika.
Tankönyvkiadó, Budapest, 1988.
Vass László: A hipermédium néhány retorikai szabályszerűsége.
In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai
szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez
(I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 157-167.
Vass László: Adalékok
a társas érintkezés és a diskurzusok vizsgálatához. In: Galgóczi László
(szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. JGYF Kiadó, Szeged,
1999. 205-220.
Vígh Árpád: Retorika és történelem. Gondolat,
Budapest, 1981.
Wacha Imre: A korszerű retorika alapjai 1-2.
Szemimplex Kiadó, Budapest, 1995.
Ajánlott irodalom:
Angelusz Róbert - Tardos Róbert: A kulturális-interakciós
rétegződés szociológiai megközelítéséhez. In: Petőfi S. János - Békési
Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai
szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged,
1996. 91-108.
Albertné Herbszt Mária: A társalgás néhány jellemzője
és szabálya. In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.):
Szemiotikai
szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok. JGYTF
Kiadó, Szeged, 1992. 9-18.
Bakos József: A "tanári beszéd" hangalakja. Nyr. 91. 2. 1967.
161-171.
Bakos József: A tanári beszéd "retorikája". Nyr. 94. 4. 1970.
456-463.
Bárczi Géza (szerk.): Helyes kiejtés, szép magyar beszéd. Tankönyvkiadó,
Budapest, 1967.
Bencze Lóránt: Élő szónak sulyos volta. Putatív
szövegvizs modell és alkalmazásának kísérlete. In: Petőfi S. János - Békési
Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 3. A magyar szövegtani kutatás
irodalmából (Második rész), JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 13-40.
Bencze Lóránt: A szöveg mint ökoszemiózis. Antoine
de Saint-Exupéry Le Petit Prince - A kis herceg néhány szövegjelensége.
In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai
szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez
(II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 99-108.
Bolla Kálmán (szerk.): Szövegforma, szövegértelmezés,
szövegmondás. Egyetemi Fonetikai Füzetek 4. Eötvös Loránd Tudományegyetem,
Bölcsészettudományi Kar, Budapest, 1991.
Fónagy Iván: Gondolatalakzatok, szövegszerkezet,
gondolkodási formák. A Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézetének
Kiadványa, Linguistica - Series C - Relationes 3. Budapest, 1990.
Grétsy László (szerk.): Nyelvészet és tömegkommunikáció
I - II. Membrán Könyvek. Tömegkommunikációs Kutatóközpont, Budapest,
1985.
Hernádi Sándor: Az olvasás bűvészete.
Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 1989.
Horányi Özséb: A kommunikációról (Szinopszis).
In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai
szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez
(II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 29-38.
Cs. Jónás Erzsébet: A számítógép felhasználói
nyelve - a virtuális dialógusok szerkezete. In: Petőfi S. János - Békési
Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás:
témák, eredmények, feladatok (II). JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 325-337.
Németh T. Enikő: A szóbeli diskurzusok megnyilatkozáspéldányokra
tagolása. Nyelvtudományi Értekezések 142. Akadémiai Kiadó, Budapest,
1996.
Péchy Blanka: Beszélni nehéz. Magvető, Budapest, 1987.
Petőfi S. János:
A
hipertextuális irodalom a perszonál komputer elterjedt alkalmazásának
korszakában. In: Petőfi S. János – Békési
Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális
szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III), Szeged,
JGYTF Kiadó, 1995. 153-172.
Pléh Csaba - Síklaki István - Terestyéni Tamás (szerk.): Nyelv, kommunikáció,
cselekvés I-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1991.
Szende Tamás: A beszédfolyamat alaptényezői. Akadémiai Kiadó,
Budapest, 1976.
Szende Tamás: Megérthetjük-e egymást? Korunk
kommunikációs zavarai. Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1987.
Terestyéni Ferenc (szerk.): Nyelvtan, stílus, szónoklás. Kossuth
Kiadó, Budapest, 1960.
Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar
nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár
Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia,
Szeged, 1995. 61-79.
Wacha Imre: Beszélgessünk a beszédről.
Kossuth Könyvkiadó, Budapest, 1978.
Wacha Imre: Szöveg és (adekvát) interpretáció
(Szövegműfaj, szövegforma, szövegértelmezés, szövegmondás). In: Petőfi
S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan
5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok. JGYTF Kiadó, Szeged,
1992. 237-256.
Wacha Imre: Az irodalmi mű szövegszerkezetének
és a szöveg hangzásbeli jellemzőinek összefüggéseiről, a szöveg fonetikai
természetéről. A prózai (elbeszélő) irodalmi mű és megszólaltatása. Áprily
Lajos: A hiúz. In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.):
Szemiotikai
szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz
(II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 35-79.
Wacha Imre: Gondolatok a retorika, a szövegtan,
valamint "segéd- és határtudományaiknak" kapcsolatairól, a retorika kompetenciáiról.
In: Petőfi S. János - Békési Imre - Vass László (szerk.): Szemiotikai
szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II).
JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 90-109.
A kurzus részletes tematikája
1. A retorika fogalma, tárgya, részterületei. A szónoki/tanári
beszéd értelmezése.
2. A kommunikáció alapkérdései.
3. A szónoki/tanári magatartás. A megszólalás társadalmi meghatározottsága
és felelőssége.
4. A beszéd és az írás. Beszédhelyzetek, beszédformák.
5. A retorika kialakulása, történeti rendszere. Arisztotelész retorikája.
6. A magyar retorika születése (előzmények és kezdetek).
7. A szónoki beszéd fajai. Felkészülés a beszédre.
8. Az érvek és az indulatok. A meggyőzés technikája, a hatáskeltés
tényezői.
9. A szónoki/tanári beszéd anyagának elrendezése, a beszéd szövegének
felépítése.
10. A kifejezés elemei és díszei.
Alakzatok.
Nyelvhelyességi
és stilisztikai kérdések. Stíluskövetelmények,
stílushibák.
11. A retorika mint a prózai műfajok elmélete.
12. A tanári beszéd.
13. Retorika és információs társadalom.
14. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:
Szerezzenek a hallgatók korszerű ismereteket a
retorika tematikában meghatározott területein, s legyenek képesek ezen
ismereteiket további tanulmányaik, illetőleg pedagógiai munkájuk során
kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás,
illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével,
valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat
elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem
haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen
– különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható
– követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon
való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos
kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar
Tanulmányi,
kredit-
és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.
A további információk!
Nyitólap
