Petőfi S. János – Bácsi János – Békési Imre – Benkes Zsuzsa – Vass László

 

SZÖVEGTAN ÉS PRÓZAELEMZÉS

A rövidpróza kreatív-produktív megközelítéséhez

 

Trezor Kiadó

Budapest

1994

 

Tartalom

 

Előszó (5)

 

I.    Szövegtan (9)

 

1.   Vers – próza. Irodalmi szöveg – nem irodalmi szöveg. Néhány megjegyzés (11)

(Petőfi S. János)

2.   A mondatnyelvészet és a szövegnyelvészet között: a tömbösödés (23)

(Békési Imre)

3.   Lehetséges világok –szövegvilágok (41)

(Petőfi S. János)

 

II.  Kreatív (rövid)próza-megközelítések (63)

 

1.   A (rövid)próza-szövegek kreatív-produktív megközelítése (65)

(Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János)

2.   Történetből történetet. Néhány kreatív szövegtranszformáció (95)

(Benkes Zsuzsa)

3.   A (rövid)próza analitikus-kreatív megközelítése. Örkény István: Gondolatok a pincében (118)

(Petőfi S. János – Vass László)

4.   A tömbösödés analitikus vizsgálata szövegekben (158)

(Békési Imre)

 

III. Kreatív-produktív gyakorlatok (191)

 

Antológia (193)

 

1.   A rövid próza ’jelölő-jelölt’ szerkezetének fizikai hordozójával (a vehikulummal) kapcsolatos gyakorlatok (207)

 

1.   Egy vehikulumok tipologizálásával kapcsolatos gyakorlat (209)

(Petőfi S. János)

2.   Szövegek tipografizálásával kapcsolatos gyakorlatok. Somlyó György: Mese a címről. Jacquelin-nak és Eugene-nek. Kecskés András – Szilágyi Péter – Szuromi Lajos: Kis magyar verstan (részlet). Rácz Endre – Takács Etel: Kis magyar nyelvtan (részlet) (236)

(Bácsi János)

 

2.   A rövidpróza vehikulumához rendelhető formai felépítéssel (a formációval) kapcsolatos gyakorlatok (257)

 

A szövegmondat-összetevők lehetséges lineáris elrendezése. Somlyó György: Mese az egyrő1 és a kettőró1. Örkény István: A vidám parkban (259)

(Vass László)

 

3.   A rövidpróza vehikulumához rendelhető szemantikai felépítéssel (a sensussal) kapcsolatos gyakorlatok (293)

 

1.   Egy rövidpróza időszerkezetével kapcsolatos gyakorlatok. Örkény István: Élmény és művészet (295)

(Vass László)

2.   Egy cloze-típusú kreatív-produktív gyakorlat a szemantikai felépítéssel kapcsolatban. Kosztolányi Dezső: Délután hat és hét között (311)

(Benkes Zsuzsa)

3.   Egy szövegmondat-sorrend tényállástartó átrendezhetőségével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Örkény István: Gondolatok a pincében (323)

(Petőfi S. János)

 

4.   A rövidpróza vehikulumában (feltételezetten) kifejezésre jutó ’valóságdarab’-bal (a relátummal) kapcsolatos gyakorlatok (331)

 

1.   Egy szövegmondat-sorrend tényállás-módosító átrendezésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. Pilinszky János: Egy lírikus naplójából (Részlet) (333)

(Benkes Zsuzsa – Petőfi S. János)

2.   Egy nem teljes szövegvilág kiegészítésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat. A majom és a krokodil (mese) (341)

(Benkes Zsuzsa)

3.   Két – világalkotó-elemek alkalmazásával kapcsolatos – kreatív-produktív gyakorlat. Jávor Ottó: Az antikvárius. Örkény István: Az autóvezető (351)

(Petőfi S. János)

 

5.   Tömbösödés (365)

 

Kreatív gyakorlatok egy konstrukciótípus keretében. Néhány megjegyzés (367)

(Békési Imre)

 

IV. Tallózás az idegen nyelvű szakirodalomban (375)

Összeállította Petőfi S. János

 

Bevezetés. (Megjegyzések a francia és a német nyelvű szakirodalomhoz) (377)

1. Olasz nyelvű szakirodalom (380)

2. Angol nyelvű szakirodalom (393)

3. Összefoglaló megjegyzések (407)

 

V.  Bibliográfiai tájékoztató (409)

Összeállította Vass László

 

l. Szövegtan: idegen nyelvű irodalom (412)

2. Szövegtan: magyar nyelvű irodalom (414)

3. Szövegtan: szemiotikai textológia (417)

4. Szövegelemzés: irodalom az analitikus-kreatív szövegmegközelítéshez (418)

5. Szövegelemzés: irodalom a kreatív-produktív szövegmegközelítéshez (421)

 

Index (425)

Összeállította Benkes Zsuzsa

 

Recenzió

 

 

Nyitólap
 

 

Válogatott bibliográfia