MIKRO- ÉS MAKROACHITEKTONIKA: A SZÖVEG SZINTJEI ÉS E SZINTEK ELEMEI
A
dominánsan verbális objektumok konnexitása elsősorban
a vehikulum / vehikulum-imágó
különböző
szintjeinek és összetevőinek szintaktikai és kommunikatív
jól formáltságában, megszervezettségében áll.(A
konnexitás biztosításához természetesen hozzájárulhatnak a különféle tipográfiai
sémák, paragrafikus, kalligrammatikus grafikai, grafikus ikonikus stb.
konstellációk is.)
A
szöveg verbális anyaga kettős arculatú:
–
egyfelől lexikai (szintaktikai
és szemantikai),
–
másfelől prozodikus / prozódiai,metrikai-ritmikai (poétikai).
A
szöveg verbális anyagának szintjeit és e szintek elemeit
ezért mind a lexikai, mind a prozodikus / metrikai-ritmikai (poétikai)
arculat vonatkozásában értelmezni szükséges. A két arculat funkcionálisan
könnyen kezelhető egymásra vetítése érdekében azonban célszerű azonos szintek
és azonos nagyságrendű elemek értelmezésére törekedni.
A
lexikai és a poétikai aspektus egy-egy sajátosságát Pilinszky János Harmadnapon
című költeményével szemléltetem (lásd 1. táblázat).
szótag |
metrikai-ritmikai
tagolás |
lexikai-verbális
tagolás |
rím |
|
És
fölzúgnak a hamuszín egek, |
10 |
4+6,
5+5 |
4+6 |
a |
Hajnalfele
a ravensbrücki fák. |
10 |
4+6,
5+5 |
4+6 |
b |
És
megérzik a fényt a gyökerek. |
10 |
4+6,
5+5 |
4+6 |
a |
És
szél támad. És fölzeng a világ. |
10 |
4+6, |
4+6 |
b |
|
||||
Mert
megölhették hitvány zsoldosok, |
10 |
5+5 |
5+5 |
x |
és
megszünhetett dobogni szive |
10 |
5+5 |
5+5 |
c |
Harmadnapra
legyőzte a halált |
10 |
4+6,
5+5 |
4+6 |
x |
Et
resurrexit tetria die. |
10 |
5+5 |
5+5 |
c |
A
költemény teljes verbális anyagát a metrikai-ritmikai és a lexikai szerkezet(ek)
együttesen alkotják. (Részletesebben lásd: Barta
Ágnes – Vass László: Interpretáció és illusztráció 1. Pilinszky János Harmadnapon.
In: Galgóczi László (szerk.):
Alkalmazott nyelvészet a magyar nyelv
és irodalom tanításában. A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 1. Program
és tanulmányok. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvi Tanszéke,
Szeged, 1998. 131-144.)
A szöveg mikro- és makroarchitektonikus
szintjeit lásd a 9. ábrán. 1
fokú kompozícióegység Kommunikációegység Kommunikációegység-összetevők Mikroegység-összetevők Mediális
alapelem A
lexikai formáció mikroegységei és a mikroegységek összetevői A lexikai formáció kommunikációegységei
A
lexikai formáció kommunikációegységeinek összetevőszerkezete
A lexikai formáció első fokú kompozícióegységei
A lexikai formáció első
fokú kompozícióegységeinek összetevőszerkezete
A
magasabb
fokú kompozícióegységek az első fokúakból alakulnak. Példaelemzés
A
lexikai formáció magasabb fokú kompozícióegységei
A
prozódiai / poétikai oldal adekvát elemzése csak akusztikus vehikulumokra
/ vehikulum-imágókra vonatkozóan hajtható végre. Írott / nyomtatott szövegek
esetén ugyanis ez az imágó szekunder, s ennek lényeges hordozóit a konvencionális
notációrendszerek nem rögzítik. Példaelemzés
A
poétikai formáció néhány aspektusa
Az
9. ábra szintjei a rendszerszerűség szempontjából a nyelvészet olyan, jól
ismert részterületeivel hozhatók kapcsolatba, mint a fonológia (lásd
szubmikroszint), morfológia, beleértve itt a deriváció és a kompozíció
tanát is (lásd mikroszint), szintaxis
(lásd középszint). Annak eldöntése, hogy találhatók-e olyan, a makroszint
alsó rétegéhez sorolható, elsőnél magasabb fokú kompozícióegységek (tömbök),
amelyek formai felépítését konvencionálisnak tekinthető nyelvi ismeretek
határozzák meg, még további kutatást igényel. Erre mutatnak Békési
Imrének az oppozicionális konstrukciótípusok szemantikai struktúrájának
feltárására irányuló vizsgálatai. A
szöveg szintjeinek fenti megkülönböztetésével el lehet kerülni a bekezdés,
alfejezet,
fejezet
stb. terminusok használatát. Tolcsvai
Nagy Gábor a szövegelemek viszonya és hatóköre alapján: a mikro-,
a mezo- és a makroszint egymásba épülő rendszerét különbözteti
meg (az ittenitől némileg eltérő értelemben használva e kifejezéseket).
A mikroszinthez a hazai kutatásokban grammatikai
kapcsolóelemekként számon tartott viszonyok tartoznak (mint az egyeztetés);
jellegzetes mezoszintű kapcsolatokat képvisel nyelvünkben a tömbösödés;
a makroszint összefüggései (például a tematikus relációk) pedig a szöveg
értelemszerkezetének egészét érintik. A szöveg összefüggőségét
ebben a perspektívában inkább csak a koherencia műszó minősít(het)i. (Vö. A
magyar nyelv szövegtana, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,
2001. 115 kk.) A
szövegek analízisét a mikroegységek – szavak,
szóalakok – vizsgálatával célszerű kezdeni, majd a makroszinten annak elemzése
következhet, hogy miként szegmentálja művét maga a szerző, vagyis a(z
első fokú) kompozícióegységek szintje, aztán a középszint kommunikációegységeinek
vizsgálata kerülhet sorra.
Példaelemzés
A
szöveg formai felépítésével kapcsolatos kreatív-produktív gyakorlat
Makroszint
n
fokú kompozícióegység
Középszint
Az
1 fokú kompozícióegység összetevői
Mikroszint
Mikroegység
Szubmikroszint
(Megkülönböztető
jegyek)
SZUBMIKROSZINT
MIKROSZINT: MEDIÁLIS
ALAPELEMEK
MIKROSZINT: MIKROEGYSÉGEK
KÖZÉPSZINT: KOMMUNIKÁCIÓEGYSÉGEK
MAKROSZINT: KOMPOZÍCIÓEGYSÉGEK