Az első fokú kompozícióegységek a makroszint azon egységei, amelyeket a szerzők szövegeik ’komponálása’-kor – nem csak a grammatikai szabályokat figyelembe vevő – önálló szövegmondatokként megalkotnak, és hagyományos felépítésű vehikulumok létrehozása esetén olyanokként explicit módon – írásjelekkel – is jelölnek.
József Attila Bukj föl az árból
A lexikai kontextuális
formáció első fokú kompozícióegységei (2. reprezentáció)
[K00] BUKJ FÖL AZ ÁRBÓL
[K01] Ijessz meg engem, istenem,
A 2. reprezentációból látható, hogy a [K11] és a [K12] jelű kommunikációegységek között található gondolatjelet nem tekintettem mondatzáró írásjelnek.
A lexikai
rendszerszerűformációelső
fokú kompozícióegységei
A rendszerszerű
formáció első fokú kompozícióegységeinek egyikében-másikában
nem teljesen ’következetes’ az írásjelek (különösen a felkiáltójelek) használata.
A K01, a K02 és a K06 felszólító jellegű kompozícióegységek például ponttal
zárulnak, a K11 kijelentő ugyanakkor felkiáltójellel.
József Attila Bukj föl az árból
* Pilinszky János Harmadnapon
A lexikai kontextuális
formáció első fokú kompozícióegységei (3. reprezentáció)
[K00]
HARMADNAPON
[K01]
És fölzúgnak a hamuszín egek,
Az első fokú kompozícióegységekkel
kapcsolatban megjegyzendő, hogy a 6. sor végén található gondolatjelet
mondatzáró írásjelnek tekintethetjük. Motiválhatónak tartható azonban az
a tagolás is, amely az 5., 6. és 7. sort egyetlen kompozícióegységnek tekinti.
A lexikai rendszerszerű
formáció első fokú kompozícióegységei
A rendszerszerű formáció első fokú kompozícióegységei
közül a [K05]-ben (pont helyett) gondolatjel tölti be a mondatzáró írásjel
funkcióját.
Pilinszky János Harmadnapon
Lásd még:
A lexikai formáció
magasabb fokú kompozícióegységei
A lexikai formáció
kommunikációegységeinek összetevőszerkezete