A lexikai formáció első fokú kompozícióegységei
 

Az első fokú kompozícióegységek a makroszint azon egységei, amelyeket a szerzők szövegeik ’komponálása’-kor – nem csak a grammatikai szabályokat figyelembe vevő – önálló szövegmondatokként megalkotnak, és hagyományos felépítésű vehikulumok létrehozása esetén olyanokként explicit módon – írásjelekkel – is jelölnek.

József Attila Bukj föl az árból
 

A lexikai kontextuális formáció első fokú kompozícióegységei (2. reprezentáció)
 

[K00] BUKJ FÖL AZ ÁRBÓL

[K01] Ijessz meg engem, istenem,

szükségem van a haragodra.
[K02] Bukj föl az árból hirtelen,
ne rántson el a semmi sodra.
 
[K03] Én, akit föltaszít a ló,
s a porból éppen hogy kilátszom,
nem ember szívébe való
nagy kínok késeivel játszom.
 
[K04] Gyulékony vagyok, s mint a nap,
oly lángot lobbantottam – vedd el!
[K05] Ordíts reám, hogy nem szabad!
[K06] Csapj a kezemre mennyköveddel.
 
[K07] És verje bosszúd vagy kegyed
belém: a bűntelenség vétek!
[K08] Hisz hogy ily ártatlan legyek,
az a pokolnál jobban éget.
 
[K09] Vad, habzó nyálú tengerek
falatjaként forgok, ha fekszem,
s egyedül. [K10] Már mindent merek,
de nincs értelme semminek sem.
 
[K11] Meghalni lélekzetemet
fojtom vissza, ha nem versz bottal,
és úgy nézek farkasszemet,
emberarcú, a hiányoddal!
 
2. reprezentáció

A 2. reprezentációból látható, hogy a [K11] és a [K12] jelű kommunikációegységek között található gondolatjelet nem tekintettem mondatzáró írásjelnek.

A lexikai rendszerszerűformációelső fokú kompozícióegységei
 

A rendszerszerű formáció első fokú kompozícióegységeinek egyikében-másikában nem teljesen ’következetes’ az írásjelek (különösen a felkiáltójelek) használata. A K01, a K02 és a K06 felszólító jellegű kompozícióegységek például ponttal zárulnak, a K11 kijelentő ugyanakkor felkiáltójellel.
 

József Attila Bukj föl az árból

 
A lexikai formáció magasabb fokú kompozícióegységei

A lexikai rendszerszerű szenzus első fokú kompozícióegységei
 
A lexikai kontextuális szenzus első fokú kompozícióegységei
 
A lexikai rendszerszerű szenzus magasabb fokú kompozícióegységei
 
A lexikai kontextuális szenzus magasabb fokú kompozícióegységei


Intertextualitás

Lásd még:

Vass László: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. József Attila: Bukj föl az árból. In: Vass László – Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Nyelvészeti Füzetek 4. Generalia, Szeged, 1995. 7-22.

*

Pilinszky János Harmadnapon

A lexikai kontextuális formáció első fokú kompozícióegységei (3. reprezentáció)

[K00] HARMADNAPON

[K01] És fölzúgnak a hamuszín egek,

hajnalfele a ravensbrücki fák.
[K02] És megérzik a fényt a gyökerek.
[K03] És szél támad. [K04] És fölzeng a világ.
 
[K05] Mert megölhették hitvány zsoldosok,
és megszünhetett dobogni szive –
[K06] Harmadnapra legyőzte a halált.
[K07] Et resurrexit tertia die.
 
3. reprezentáció

Az első fokú kompozícióegységekkel kapcsolatban megjegyzendő, hogy a 6. sor végén található gondolatjelet mondatzáró írásjelnek tekintethetjük. Motiválhatónak tartható azonban az a tagolás is, amely az 5., 6. és 7. sort egyetlen kompozícióegységnek tekinti.
 

A  lexikai rendszerszerű formáció első fokú kompozícióegységei
 

A rendszerszerű formáció első fokú kompozícióegységei közül a [K05]-ben (pont helyett) gondolatjel tölti be a mondatzáró írásjel funkcióját.
 

Pilinszky János Harmadnapon

A lexikai formáció kommunikációegységei


A lexikai formáció kommunikációegységeinek összetevőszerkezete

A lexikai formáció első fokú kompozícióegységeinek összetevőszerkezete

A lexikai rendszerszerű szenzus kommunikációegységei

A lexikai kontextuális szenzus kommunikációegységei
Lásd még:
 
 
Vass László - Barta Ágnes: Interpretáció és illusztráció. 1. Pilinszky János: Harmadnapon. In: Galgóczi László (szerk.): Alkalmazott nyelvészet a magyar nyelv és irodalom tanításában. A pedagógus-továbbképzés kiskönyvtára 1. Program és tanulmányok. A Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Magyar Nyelvi Tanszéke, Szeged, 1998. 131-144.
 
 

Kivonat a 10. előadás anyagából