A lexikai kontextuális szenzus magasabb fokú kompozícióegységei

 

József Attila Bukj föl az árból
 

A vers kontextuális szenzusában magasabb fokú kompozícióegységeket globálisan jelző elemeknek tekinthetők egyrészt az Istenre és a ’lírai én’-re utaló kifejezések, igei toldalékok – ezek koreferenciális láncokat képező használata a konvenciókat kielégítőnek tekinthető: ijessz meg (te), bukj föl (te), vedd el (te), ordíts (te), csapj (te), versz (te) [Sg.2. igealakok], istenem, emberarcú; haragodra, mennyköveddel, bosszúd, kegyed, hiányoddal [Sg.2. birtokos személyjeles alakok]; istenem, szükségem, kezemre, lélekzetemet [Sg.1. birtokos személyjeles alakok], engem, én, reám, belém [Sg.1. névmási alakok], kilátszom, játszom, (gyulékony) vagyok, lobbantottam, legyek, forgok, fekszem, merek, fojtom vissza, nézek (farkasszemet) [Sg.1. igealakok] stb.; másrészt a kötőszókhoz rendelhető interpretációk – a K203-at konstituáló K05-höz például egy ’és’ szenzusú kontextuális szemantikai kötőelemmel kapcsolód(hat)ik a K06. (Lásd még 8. reprezentáció.)
 

József Attila Bukj föl az árból

A lexikai formáció első fokú kompozícióegységei

A lexikai formáció magasabb fokú kompozícióegységei

A lexikai rendszerszerű szenzus első fokú kompozícióegységei

A lexikai kontextuális szenzus első fokú kompozícióegységei

A lexikai rendszerszerű szenzus magasabb fokú kompozícióegységei

Intertextualitás

Lásd még:

Vass László: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. József Attila: Bukj föl az árból. In: Vass László – Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Nyelvészeti Füzetek 4. Generalia, Szeged, 1995. 7-22.
 
 

Kivonat a 12. előadás anyagából