A lexikai rendszerszerű szenzus magasabb fokú kompozícióegységei

 

József Attila Bukj föl az árból
 

Ami a versben a rendszerszerű szenzus magasabb fokú kompozícióegységeit illeti, a következőket jegyezhetem meg. Lásd  8. reprezentáció. A K202 összetevői között rendszerszerű értelmi kapcsolatot az „ijessz meg” és a „bukj föl” toldalékai révén a megszólított (Isten) létesít. A K203 és a K204 összetevőit összetartó rendszerszerű értelmi relációk alapja: egyrészt a megszólított (Isten), másrészt az „ordíts”, „csapj”, „verje”, „mennyköveddel”, „bosszúd”, „kegyed”, „reám”, „belém” elemek és toldalékaik, harmadrészt a „pokolnál” és az „éget”, valamint a „bűntelenség” és az „ártatlan” elemek, végül az [K08] megokoló szerepe. Ugyanezek hozzák létre a K301 és a K401 rendszerszerű szenzus jellegű összefüggéseit is. A K202 és a K205, illetőleg a K302, valamint a K402 összetevői között elsősorban az összetevők ’én’-leíró jellege teremt rendszerszerű szenzus jellegű kapcsolatot. A K501-et a K401 és a K402 alkotja, a K606 pedig a címrész és az általa dominált szövegrész egysége mint legmagasabb fokú kompozícióegység.
 

József Attila Bukj föl az árból

A lexikai formáció első fokú kompozícióegységei

A lexikai formáció magasabb fokú kompozícióegységei

A lexikai rendszerszerű szenzus első fokú kompozícióegységei

A lexikai kontextuális szenzus első fokú kompozícióegységei

A lexikai kontextuális szenzus magasabb fokú kompozícióegységei

Intertextualitás

Lásd még:

Vass László: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez 1. József Attila: Bukj föl az árból. In: Vass László – Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése. Nyelvészeti Füzetek 4. Generalia, Szeged, 1995. 7-22.
 
 

Kivonat a 11. előadás anyagából