Baka István Ősz van az űrben (Szép versek 1990. Összeállította:
Alföldy Jenő, Magvető Kiadó, Budapest, 1991. 30)
ŐSZ
VAN AZ ŰRBEN
Hullnak a barna-piros levelek,
A kontextuális poétikai formáció néhány vonása
A versben első fokú poétikai kompozícióegységeknek tarthatjuk a címet, valamint az egyes verssorokat; másodfokú poétikai kompozícióegységeknek a rímekkel összekapcsolt sorpárokat (abban az esetben is, ha azok lineárisan nem követik egymást); harmadfokú poétikai kompozícióegységeknek az egyes versszakokat, negyedfokúnak a négy versszak együttesét, s végül ötödfokúnak a címet és a négy versszakot együttesen.
Egy poétikai kommunikációegységnek minősül a cím, a második és a negyedik sor; kettőnek az első, a harmadik, az ötödik, a hetedik, a nyolcadik, a kilencedik, a tizedik, a tizenegyedik, a tizenkettedik, a tizenharmadik, a tizennegyedik, a tizenötödik és a tizenhatodik sor; háromnak a hatodik sor.
A teljes
verbális kontextuális formáció elemzéséhez a
lexikai formációra rá kell vetítenünk a poétikait. A teljes verbális formációt
elsősorban azok az eltérések határozzák meg, amelyek a lexikai és poétikai
formáció kompozicionális tagolásában megmutatkoznak.
A
rendszerszerű
poétikai formáció néhány vonása
Ami versben a poétikai
rendszerszerű formációt illeti, azzal kapcsolatban itt csupán a következő
megjegyzéseket teszem. A vers akusztikus imágójával összefüggésben elemzendő
az a kérdés, hogy rá vonatkozóan felfedezhető-e egy ’mögötte álló’ – többé-kevésbé
szabályosnak tekinthető – teljes vagy részleges ütem-, illetőleg (klasszikus)
verslábszerkezet; vizsgálhatjuk például azt, hogy az egyes versszakok visszatérő
első sora nem tagolandó-e a „hull-na-ka/bar-na-pi/ros-le-ve/lek” módon,
ahol az első három ütem egyidejűleg daktilusi szerkezetűnek is minősíthető.
A rím- (illetőleg asszonánc-) szerkezetekre vonatkozóan elemezhetjük e
szerkezetek elemeinek fonetikai-fonológiai közelségét; például a „levelek”
– „közeleg” pár elemei egymáshoz közelebb állóknak tekinthetők, mint a
„levelek” – „dióbelet” páréi. Elemezhetjük végül a vizuális poétikai felépítésre
vonatkozóan azt a kérdést, hogy az egyes versszakok verssorainak egymás
alá helyezése milyen célból tér el a konvencionálisan elvárhatótól; a vizuális
kép utalhat például a következő olvasatlehetőségekre: (a) „hullnak a barna-piros
levelek,”/„hullnak a barna-piros levelek;”/„hullnak a barna-piros levelek,”/„száraz
avarra üvegcserepekként”/„hullnak a barna-piros levelek,”/„ősz van az űrben,
a vég közeleg.”; (b) „hullnak a barna-piros levelek,/leválva a nyár faláról,”/„a
fára varjú száll, s hogy összetörje/csőréből koponyákat ejt a kőre,/s fal
édes agyvelőt: dióbelet.”/„ágak közt átszitál a kék üresség:”/„Isten halott
tekintete pereg.”/„hull a világ, és hullunk véle mi” stb.
Részletesebben lásd
Petőfi S. János – Vass László: Versek analitikus-kreatív megközelítése.
Baka István: Ősz van az űrben. In: Petőfi S. János, Bácsi János, Benkes
Zsuzsa, Vass László: Szövegtan és verselemzés. Pedagógus Szakma
Megújítása Projekt Programiroda, Budapest, 1993. 73-117.
Baka István Ősz van
az űrben