Kurzusnév: A SZÖVEGTAN DISZCIPLINÁRIS
                   KÖRNYEZETE

Kurzuskód: MAG-S-123

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
V

A kurzus felvételének feltételei: MAG-S-041.

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei:

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996.

Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997.

Petőfi S. János: A magyar nyelvű (verbális) szövegek szemiotikai szövegtana diszciplináris keretének néhány aspektusa. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 11-17.

Petőfi S. János: A szövegtan társtudományainak egymáshoz és a szemiotikai szövegtanhoz való viszonyáról (Gondolatok egy diszkusszió elindításához). In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Szerdahelyi István: A szövegtan irodalomelméleti társtudományai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Ajánlott irodalom:
Bencze Lóránt: A szöveg mint viszonyok viszonya – a szövegtan mint tudományágak, módszerek, megközelítések viszonyrendszere . In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Kertész András: Textológia és tudományelmélet. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok, JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 135-144.

Kertész András: Konstruktivitás és interdiszciplinaritás. A szemiotikai textológia egy lehetséges tudományelméleti megközelítése. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 27-46.

Petőfi S. János: A szemiotikai szövegtan mint határtudomány (Szövegtani kutatás magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel). Régi és új peregrináció. Magyarok külföldön, külföldiek Magyarországon (A III. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson – Szeged, 1991. augusztus 12-16. – elhangzott előadások), szerk. Békési Imre – Janovics József – Kósa László – Nyerges Judit. Budapest–Szeged, Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság – Scriptum Kft. 1993. 1203-1218.

Pólya Tamás: A tudatosság komputációs modellezése és a szoritész-paradoxon. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Wacha Imre: Gondolatok a retorika, a szövegtan, valamint “segéd- és határtudományaiknak” kapcsolatairól, a retorika kompetenciáiról In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

A kurzus részletes tematikája
E kurzus célja és feladata, hogy a szövegtan diszciplináris környezetben elhelyezett alapfogalmait konzisztens rendszerként mutassa be, hivatkozással mind az elméleti alapokra, mind pedig a gyakorlati vonatkozásokra.
1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. A interdiszciplináris alapozó diszciplínák.
3. A szövegtan és az integráló szövegtudományok.
4. Gyakorlatok.
5.
A szövegtan társdiszciplínái.
6. Filozófia, tudományelmélet.
7. Szemiotika és kommunikációelmélet.
8. Szociológia, antropológia.
9. Gyakorlatok.
10. A szövegtan és a nyelvészeti diszciplínák.
11. Az irodalmi szövegekkel foglalkozó integráló szövegtudományok.
12. Gyakorlatok.
13. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek