Kurzusnév:
A SZÖVEGTAN DISZCIPLINÁRIS
KÖRNYEZETE Kurzuskód: MAG-S-123 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei:
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I). JGYTF Kiadó, Szeged, 1996.Ajánlott irodalom:Petőfi S. János: A szövegtan társtudományainak egymáshoz és a szemiotikai szövegtanhoz való viszonyáról (Gondolatok egy diszkusszió elindításához). In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Szerdahelyi István: A szövegtan irodalomelméleti társtudományai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Bencze Lóránt: A szöveg mint viszonyok viszonya – a szövegtan mint tudományágak, módszerek, megközelítések viszonyrendszere . In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.A kurzus részletes tematikájaKertész András: Textológia és tudományelmélet. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok, JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 135-144.
Kertész András: Konstruktivitás és interdiszciplinaritás. A szemiotikai textológia egy lehetséges tudományelméleti megközelítése. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 9. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (I), JGYTF Kiadó, Szeged, 1996. 27-46.
Petőfi S. János: A szemiotikai szövegtan mint határtudomány (Szövegtani kutatás magyar nyelvi és szociokulturális háttérrel). Régi és új peregrináció. Magyarok külföldön, külföldiek Magyarországon (A III. Nemzetközi Hungarológiai Kongresszuson – Szeged, 1991. augusztus 12-16. – elhangzott előadások), szerk. Békési Imre – Janovics József – Kósa László – Nyerges Judit. Budapest–Szeged, Nemzetközi Magyar Filológiai Társaság – Scriptum Kft. 1993. 1203-1218.
Pólya Tamás: A tudatosság komputációs modellezése és a szoritész-paradoxon. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Wacha Imre: Gondolatok a retorika, a szövegtan, valamint “segéd- és határtudományaiknak” kapcsolatairól, a retorika kompetenciáiról In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
E kurzus célja és feladata, hogy a szövegtan diszciplináris környezetben elhelyezett alapfogalmait konzisztens rendszerként mutassa be, hivatkozással mind az elméleti alapokra, mind pedig a gyakorlati vonatkozásokra.
Követelmények:1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. A interdiszciplináris alapozó diszciplínák.
3. A szövegtan és az integráló szövegtudományok.
4. Gyakorlatok.
5. A szövegtan társdiszciplínái.
6. Filozófia, tudományelmélet.
7. Szemiotika és kommunikációelmélet.
8. Szociológia, antropológia.
9. Gyakorlatok.
10. A szövegtan és a nyelvészeti diszciplínák.
11. Az irodalmi szövegekkel foglalkozó integráló szövegtudományok.
12. Gyakorlatok.
13. Összegzés, kitekintés.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.