Kurzusnév:
BEVEZETÉS A SZÖVEGTANBA Kurzuskód: MAG-S-102 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. |
|
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei:
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
De Beaugrande, R. A. – W. U. Dressler: Introduction to Text Linguistics, Longman, London, 1981. = Bevezetés a szövegnyelvészetbe. Corvina, Budapest, 2000.Ajánlott irodalomMáté Jakab: A szövegnyelvészeti kutatás történetéhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 177-204.
Nagy Ferenc: Bevezetés a magyar nyelv szövegtanába. Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar. Kézirat. Tankönyvkiadó, Budapest, 1981.
Petőfi S. János: Tallózás az idegen nyelvű (szak)irodalomban. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Budapest, Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, 1993. 281-416.
Vass László: Bibliográfiák, repertóriumok. In: Szemiotikai szövegtan 1-12.
Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. In: Petőfi S. János – Bácsi János – Benkes Zsuzsa – Vass László: Szövegtan és verselemzés. Budapest, Pedagógus Szakma Megújítása Projekt Programiroda, 1993. 417-442.
Bibliographie Linguistique de l' Année (1939-). Comité International Permanent des Linguistes (The Hague – Boston – London, Nijhoff).A kurzus részletes tematikájaHangay Zoltán: Szövegtan. In: A. Jászó Anna (szerk.): A magyar nyelv könyve. Trezor Kiadó, Budapest, 1991. 459-493.
Máté Jakab: A magyar szövegtani kutatások mai helyzete (I). In: Petőfi S. János - Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Első rész), JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 73-116.
Máté Jakab: A magyar szövegtani kutatások mai helyzete (II, befejező rész). In: Petőfi S. János - Békési Imre (szerk.): Szemiotikai szövegtan 2. A magyar szövegtani kutatás irodalmából (Második rész), JGYTF Kiadó, Szeged, 1991. 105-143.
Petőfi S. János (ed.): Research in Text Theory. Untersuchungen zur Texttheorie (1977-). Walter de Gruyter & Co. Berlin – New York.
Szikszainé Nagy Irma: Szövegértés, szövegelemzés, szövegalkotás. Osiris Kiadó, Budapest, 2001.
Tolcsvai Nagy Gábor: A szövegek világa, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994.
Bibliográfiák, repertóriumok a szövegtan idegen nyelvű szakirodalmából. 2000. (Kézirat.)
E kurzus bevezető jellegű stúdium, melynek célja és feladata a szövegtani vizsgálódások történetének, tárgyának, céljának és metodológiájának bemutatása, valamint a magyar és a legfontosabb idegen nyelvű szakirodalom megismertetése.
Követelmények:1. A szövegtan fogalma.
2. A 20. századi nyelvtudományban bekövetkezett paradigmaváltások.
3. A magyar nyelvű szövegtan kialakulásának előzményei, vázlatos tudománytörténete.
4. A szöveg és fajtái.
5. A szöveg nyelvészeti vizsgálatának lehetőségei.
6. A szövegalkotás tényezői.
7. Gyakorlatok.
8. A szövegtan tárgya, célja, metodológiája.
9. Terminológiai kérdések.
10. Szöveg a közlésben.
11. A szövegtan legfontosabb idegen és magyar nyelvű szakirodalma.
12. Feladatok, gyakorlatok.
13. Összegzés, kitekintés.
Szerezzenek a hallgatók korszerű előismereteket a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket további tanulmányaik, illetőleg pedagógiai munkájuk során kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.