Kurzusnév:
A SZAKNYELVI KOMMUNIKÁCIÓ
SZÖVEGTANA Kurzuskód: MAG-S-129 Kreditérték: 1 |
|||||
Kurzusfelelős
neve:
Dr. Vass László |
Kurzusfelelős
beosztása:
főiskolai docens |
||||
|
|
|
|
||
|
Előadás | Gyak. | Előadás | Gyak. | (Köt./Vál.) |
|
|
|
A kurzus felvételének feltételei:
A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei
A kurzus teljesítésének feltételei
Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.Kötelező irodalom:
Békési Imre – Petőfi S. János – Vass László: Gondolatok a szövegtani kutatás soron következő feladataihoz. A szaknyelvi szövegek szövegtani elemzése felé. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 11-15.Ajánlott irodalom:Dániel Ágnes: A személyközi kapcsolatok jellegének meghatározása. Hét kormányprogram szembesítő vizsgálatának tapasztalatai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk): Szemiotikai szövegtan 6. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (II), JGYTF Kiadó, Szeged, 1993. 157-175.
Dániel Ágnes: Tocqueville és Marx. Az amerikai demokrácia és A tőke értelem-szemantikai szembesítésének tapasztalatai. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Forgács Erzsébet: A reklám mint a lélektani hadviselés eszköze. Stratégiák és fegyverek. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Géczy János: A középkori organikus világkép változásai – néhány megjegyzés. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 12. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1999.
Szende Aladár: A tankönyvi szöveg természetéről. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok, JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 211-217.
Bencze Lóránt: Az egyház mint szemiogenezis (Szemiotikai-stilisztikai elmélkedés). In: Szöveg és stílus. Szabó Zoltán köszöntése. Kolozsvár, Babeş-Bolyai Tudományegyetem, 1997. 54-73.A kurzus részletes tematikájaDániel Ágnes: A szerző azonosítása a szöveg konstitúciójának, tartalmi-logikai- és szemantikai-kommunikatív összefüggéseinek elemzése útján. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 8. A verbális szövegek szemiotikai megközelítésének aspektusaihoz (III). JGYTF Kiadó, Szeged, 1995. 35-79.
Gál Béla – Zalka Zsolt: A nagycsoportszöveg – a mikrokozmosz egy megértési modellje. Vass László (szerk.): Nyelvészeti Füzetek. 2. Generalia, Szeged, 1994.
Nagy Ferenc: Kriminalisztikai szövegnyelvészet. Akadémiai Kiadó, 1980. Budapest.
Petőfi S. János: Adalékok A kis herceg pszichológiai megközelítéséhez. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 10. A szemiotikai szövegtani kutatás diszciplináris környezetéhez (II). JGYTF Kiadó, Szeged, 1997. 45-49.
Róka Jolán: Az újságszövegek szerkesztési és stílustipológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1986.
Vass László: Egy speciális célú szöveg (ko)referenciális elemzéséhez. In: Balaskó Mária – Kohn János (szerk.): A nyelv mint szellemi és gazdasági tőke. A VIII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia előadásainak gyűjteményes kiadása I – III. 1998. április 16-18. Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola, Szombathely, 1999. II. 165-170.
Vass László – Boldizsár Klára: Istenes versek analitikus-kreatív megközelítéséhez. Utassy József: Fohász. MNy. XCIII. 1997. 1. 54-63.
A szövegtani kutatások számára korábban elsődlegesen a szépirodalom szolgáltatott vizsgálati anyagot, más típusú – köznapi, tankönyvi, publicisztikai, vallási, ideológiai stb. – szövegek elemzésére csak másodlagosan kerülhetett sor, annak ellenére, hogy a társadalmi, gazdasági változásokkal többé-kevésbé szinkronban a kommunikációs szektor és a mindennapi élet területeiről is egyre növekvő igény jelentkezett a legkülönfélébb funkciójú szövegek, szövegtudományok tanulmányozására. E kurzus keretében “A szaknyelvi kommunikáció szövegnyelvészete” című (935/1997 számú) kutatási fejlesztési projekt és a JGYTF középtávú K+F stratégiája III/9. pontjának célkitűzéseivel is összhangban: a speciális célú, szaknyelvi kommunikáció szövegtanának aspektusaival ismerkedhetnek meg a hallgatók. Az így értelmezett (általános és speciális) szövegtan valamennyi szakképzettség potenciális elsajátítójának és gyakorlójának generális stúdiumává válhat.
Követelmények:1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. A szövegtan, az integráló szövegtudományok.
3. A szövegtan és a szaknyelvi kommunikáció.
4. A szaknyelvi kommunikáció megközelítésének aspektusai.
5. A szaknyelvi kommunikáció főbb sajátosságai.
6. Szaknyelvi kommunikátumok értelmező interpretációja.
7. Tankönyvi szövegek vizsgálata.
8. Publicisztikai szövegek elemzése.
9. Ideológiai szövegek tanulmányozása.
10. Vallásos szövegek megközelítése.
11. A reklám sajátosságai.
12. Gyakorlatok.
13. Összegzés, kitekintés.
Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a szaknyelvi kommunikáció tematikában meghatározott területein, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során alkalmazni, illetőleg kamatoztatni.
Ellenőrzés, értékelés:
Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematika alapján szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.