Egyik fő feladata a cselekvés, történés folyamatosságának, tartósságának vagy befejezettségének a jelölése, illetve erősítése.
A tartósságot különösen az el igekötővel lehet megéreztetni. Például:
lefeküdtünk és eltünődtem,
(József Attila: Anyám)
A befejezettséget régebben a meg igekötő jelölte, újabban azonban más igekötők is (el, fel, ki, le stb.) kifejezhetik. Például:
Hogy is kacagnék, mikor nincsen már piros arcú, vidám anyám, aki olyan édesdeden tudott nevetni, hogy a könny csorgott a végén a szeméből, s köhögés fogta el, hogy majdnem megfojtotta…
(Móricz Zsigmond: Hét krajcár)
Elhull a virág, eliramlik az élet…
(Petőfi Sándor: Szeptember végén)
Az igekötők jelölhetik a cselekvés megkezdődését is (meg, el, fel stb.). Például:
Zúg az éji bogár, nekimegy a falnak,
(Arany János: Családi kör)
Alkalmasak az igekötők a cselekvés intenzitásának a megéreztetésére. Például:
Szerelmedért
(Vörösmarty Mihály: Ábránd)
A cselekvés gyors, hirtelen bekövetkezését is megéreztethetik. Például:
Mi lesz, ha egyszer szikrát vet a szalma
(Juhász Gyula: Magyar nyár 1918)
A szövegkörnyezettől függően nyomósíthatja vagy gyengítheti a cselekvést az igekötő megismétlése. Például:
Amit mondott, csak úgy töredezve mondta,
(Petőfi Sándor: János vitéz 18.)
János az erdőben mindig beljebb haladt;
(Petőfi Sándor: János vitéz 20.)
Az önmagában használt igekötő rendszerint feszült lelkiállapotot tükröz. Például:
„El! míg lehet s szabad!
(Arany János: V. László)
A megszokott igekötő elhagyása pedig a szó hatásosságát növeli. Például:
Megfogyva bár, de törve nem,
(Vörösmarty
Mihály: Szózat)