Skip navigation

Előszó

Introduction to the Study of Cultures and Literatures in English című digitális tankönyv rövid bemutatása:

 

A digitális tankönyv a tanárképzés első évében kötelező bevezető évfolyam-előadáshoz szükséges ismereteket tartalmazza. A kurzus jellege miatt az előadáson a hallgatókkal való egyéni kapcsolattartás lehetőségei korlátozottak, ezért a digitális tananyag arra törekszik, hogy a tanárjelöltek számára lehetőség nyíljon az előadáson való részvétel mellett egyénileg és kisebb csoportokban is felkészülni a vizsgára – így az előadáson elhangzott tananyagot önállóan, saját tempójukban is fel tudják dolgozni. A különösen érdeklődő hallgatók számára lehetővé válik, hogy ismereteiket és készségeiket a kötelező tananyagon túl is fejleszteni tudják (és így bekapcsolódjanak a tehetséggondozásba is). A kurzus a szakmai továbbképzéseket is segíti: a szakterület multidiszciplináris volta révén szerteágazó ismereteket nyújt számos kurrens kutatási terület aktuális kérdéseiről és ismereteiről.

 

A kurzus összefoglalja és példákon demonstrálja az anglisztika tanulmányok megkezdéséhez szükséges ismereteket, ezen felül pedig alapozó ismereteket nyújt nyelvészeti , irodalmi, kulturális, történelmi és országismereti témákban, a képzési követelmények 4.2.2 pontjának megfelelően. Az anglisztika tanulmányozásába való bevezetés során különösen hangsúlyos a tudományterület dinamikusan fejlődő volta, az érintett angol nyelvű kultúrák sokfélesége, a diszciplína kialakulásának története és a társtudományokkal való viszonya. Központi szerepet kap a nyelv, a kommunikáció, a szöveg és az irodalom több szempontú megközelítése és definíciója, a kultúra társadalmi és történelmi rétegzettsége, annak irodalmi és művészeti példákon való szemléltetése, nyelvi és vizuális rétegeinek viszonya – elsősorban az anglisztika területén érintett társadalmak tekintetében. A kurzus ezáltal a következő kompetenciákat fejleszti: az angol nyelvű kultúrák, azok hasonlóságainak és különbségeinek ismerete, kultúrák közötti közvetítés, interkulturális kompetencia fejlesztése, az irodalomtörténet régebbi és kortárs műveinek, a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáinak, az ezekről szóló szakirodalomnak kritikus értelmezése és áttekintése. Az első fejezet általános tudományelméleti és diszciplináris alapozása utána második fejezet részletesebben kifejti a műfajok és az irodalmi szövegek kritikus megértéséhez szükséges technikai és elméleti tudásanyagot.

 

A kultúra és a nyelv mint tág értelemben vett szimbolikus rendszer tanulmányozásával a tananyag fejleszti az esztétikai-művészeti tudatosságot, segít a különböző művészeti ágak közötti viszony (és annak dinamikus változásai) feltérképezésében, ismereteket nyújt a populáris kultúra - magas kultúra problémájáról, és példákon keresztül demonstrálja az ízlés változásaival kapcsolatos gyakorlati és elméleti kérdéseket. Segíti szakmai kompetenciák létrejöttét is: fejleszti az idegennyelvi kommunikációt, de ezen túl más kultúrák megértését, szociokulturális, interkulturális készségek fejlesztését, a kultúrák különbözőségét és hasonlóságát, a mindennapi élet kultúráját.

 

A kurzus tanulási képességeket is fejleszt a könyvtárhasználat, a kutatáshoz szükséges adatbázisok ismertetésével; bemutatja a kutatás és az értelmezés fázisait, technikai és elméleti eszköztárát.