I.1.1. A strandröplabdázás szabályai
A
strandröplabdát két személyes csapat játssza az erre kialakított homokos
felületű pályán, amit háló oszt ketté. A
játék célja a labdát szabályosan a háló fölött az ellenfél térfelére juttatni,
illetve megakadályozni az ellenfél hasonló szándékát. A csapatnak három
labdaérintésre van joga. Nyitással kerül a labda játékba és a labdamenet addig
folytatódik, amíg a labda nem érinti a talajt, out-ra megy vagy a csapat a
három érintésen belül nem képes visszajátszani
a labdát. Amelyik csapat nyeri a labdamenetet, pontot szerez.
Játékterület
- Méretei: a pálya négyszög alakú 16x8 méteres terület, melyet legalább 3 méteres kifutó vesz körül. A játéktér feletti terület legalább 7 méter magasságban akadálytól mentesnek kell lennie.
(http://www.brsz.hu/dokumentumok/229/nemzetkozi_SR_meretek.jpg)
- A játékterület felszíne: vízszintes felületű homok, amely sima és egyforma, mentes minden kőtől, kavicstól és kagylótól, ami sérüléseket okozhat.
- Vonalak a pályán: A határoló vonalakat (oldal- és alapvonal) a homok színétől eltérő 5-8 cm-es ellenálló szalagok határolják. Középvonal nincs kijelölve.
- A nyitó zóna: az alapvonal mögött, a két oldalvonal elméleti meghosszabbítása közötti terület. Mélységében a nyitási zóna a kifutó végéig tart.
A háló és hálótartó oszlopok
- A háló: a középvonal felett merőlegesen háló van kifeszítve, mely 8,5 méter hosszú és 1 méter széles. 10 cm oldalmagasságú négyzet alakú szemekből áll.
- Magassága: a hálómagasság férfiaknál 2,43 méter, a nőknél 2,24 méter. A háló magasságát a játéktér közepén kell mérni.
- Oldalszalagok: két színes 5-8 cm széles és 1 méter hosszú oldalszalagot kell függőlegesen elhelyezni a hálón mindegyik oldalvonal fölött.
- Antennák: az antenna 1,80 m hosszú és 10 mm átmérőjű rúd, üvegszálból vagy ehhez hasonló anyagból készült. Mindegyik antenna felső 80 cm-ét a háló fölé kell helyezni és 10 cm-es különböző színű sávokkal kell bevonni. Az antennák a háló részeinek tekinthetők és oldalról határolják a labda szabályos áthaladási terét.
- Hálótartó oszlopok: a hálót két, lehetőleg szabályozható magasságú oszlopnak kell tartania, magasságuk 2,55 m. Az oszlopok lekerekítettek és simák legyenek, a talajhoz kábelek nélkül kell rögzíteni és burkolattal kell ellátni.
A labda
- A labda: gömb alakú, hajlékony (bőr, műbőr) anyagból készült, amely nem szívja fel a nedvességet és alkalmas szabadtéri játékhoz. Kerülete: 66-68 cm, súlya: 260-280 gr.
A csapatok
- A csapat összetétele: egy csapat kizárólag két játékosból áll.
- A mérkőzésen csak két, a jegyzőkönyvbe bejegyzett játékos szerepelhet.
Az eredmény számolása
- Pontszerzés: a csapat pontot szerez, ha eredményesen az ellenfél területére a talajra juttatja a labdát. Az ellenfél hibát követ el, vagy büntetésben részesül.
- Játszma megnyerése: Az a csapat nyer egy játszmát (kivéve a harmadik játszmát), amelyik előbb éri el a 21 pontot legalább 2 pont előnnyel. 20-20-as egyenlőség esetén addig kell folytatni a játékot, amíg két pont különbség nem alakul ki.
- A mérkőzés megnyerése: A mérkőzést az a csapat nyeri, amelyik két játszmát nyer. 1-1-es játszmaegyenlőségnél a döntő (3.) játszmát 15 pontig kell játszani legalább 2 pont különbséggel megnyerve azt.
A sorshúzás
- A sorshúzást a két csapatkapitány végzi el, ahol a sorshúzás nyertese választhatja a nyitás vagy a fogadás jogát, vagy a térfelet. Új sorshúzásra a döntő játszma előtt kerül sor.
Az állásrend
- Állásrendi szabály annyiban érvényesül, amikor a nyitó játékos megérinti a labdát, mindkét játékosnak a pályán belül kell lennie (kivéve a nyitó játékost).
- A játékosok szabadon mozoghatnak, nincs meghatározott helyük a pályán.
- Nincs állásrendi hiba.
- Nyitásrendet a játszma során meg kell tartani, a játékosoknak felváltva kell nyitni.
A labdamenet
- a labdamenet a játékvezetői sípszóval kezdődik és azzal fejeződik be.
A strandröplabdázás edzésgyakorlatai az alábbi videón tekinthető meg:
A labda helyzetei
-
A labda bent van: ha a játékpálya talaját érinti beleértve a határoló vonalakat is.
- A labda kint
van: ha a labda teljes terjedelmével a pályát határoló vonalon kívül ér
talajt, ha érinti az antennát, vagy a hálótartó oszlopokat. Ha a nyitás vagy a
csapat 3. érintése után a két antenna közötti területen kívül halad át a
háló síkján.
Ha külső tárgyat vagy személyt érint.
A labda megjátszása
-
A csapat labdaérintései: a játék folyamán egy játékos bármely érintése a labdával labdaérintésnek számít. Minden csapatnak legfeljebb három labdaérintésre van joga. A játékos kétszer egymás után nem érintheti a labdát. Ha két csapattag egyidejűleg érinti a labdát, két érintésnek számít.
-
A labdaérintés jellemzői: a labda a test bármely részét érintheti, feltéve, ha azok egyidejűek. A labdát nem szabad megfogni vagy dobni.
-
A labda megjátszási hibái: négy érintés, kettős érintés, segített érintés, tartott labda.
A labda megjátszása és az érintések az alábbi videón tekinthető meg:
Hálót érintő labda
-
A labda érintheti a hálót
-
A hálóba került labda megjátszható három érintésen belül.
Átnyúlás a háló fölött
-
A sáncoló játékos átnyúlhat a háló fölött és megérintheti a labdát abban az esetben, ha nem ha nem avatkozik bele az ellenfél játékába annak támadó érintése előtt, vagy azzal egyidőben.
-
A támadó játékos átnyúlhat a háló fölött a támadó érintése után feltéve, ha a labdaérintés a saját térfélben törtét.
Nyitás
-
A labdát a nyitó játékos hozza játékba úgy, hogy a labdát egy kézzel vagy a kar bármelyik részével megüti.
-
Első nyitás a sorsoláson eldöntött csapaté.
-
A labdát egyszer lehet feldobni, azonban lehet vele trükközni.
-
A nyitó játékos szabadon mozoghat a nyitó zónában, a nyitást ezen belül bárhonnan elvégezheti a játékvezetői sípszó után 5 mp-en belül.
A nyitás végrehajtása az alábbi videón tekinthető meg:
Támadóérintés hibái
-
A játékos az ellenfél térfelében érinti a labdát.
-
A játékos „out-ra" üti a labdát
-
A játékos támadó érintést hajt végre az ellenfél nyitásán úgy, hogy a labda teljes terjedelmével a háló szintje fölött van
-
A játékos a támadó érintést kosárérintéssel hajtja végre és a labda röppályája nem merőleges a vállak vonalára, kivéve feladás esetén.
A sánc
-
Sánc után bármelyik játékos hozzáérhet a labdához, beleértve azt is, aki sáncolt.
-
A sáncoló játékos átnyúlhat a háló fölött, ha nem avatkozik játékba a támadó érintés előtt
-
A nyitást sáncolni nem szabad
Az időkérés
-
Minden csapatnak játszmánként (kivéve a 3. játszmát) egy-egy időkérése van. Időtartama: 30 mp. Amikor a játszmán belül összpontszám 21, akkor automatikus, „technikai időkérés" következik (kivéve a 3. játszmát).
A labda fogadása és továbbítása az alábbi videón tekinthető meg: