Matematika
szakcsoport

 

 

Szegedi Tudományegyetem
Juhász Gyula Pedagógusképző Kar

Tanító- és Óvóképző Intézet

 

 

Dr. Pintér Klára Ph.D.

Beosztás:

főiskolai docens

Levelezési cím:

6725 Szeged, Hattyas utca 6-8.

Munkaszoba:

7. épület, fsz. 001

Hivatali telefon:

63-36, (62) 546-336

E-mail:

pinterk@jgypk.u-szeged.hu

Fogadóóra:

2016-17/II. vizsgaidőszak

Órarend:

 

Személyes honlap:

 

Kurzuskövetelmények

 

Matematika szakcsoport kezdőlapjára              Tanító és Óvóképző Intézet kezdőlapjára

Matematika pontverseny tanító szakosoknak

Matematika tantárgy-pedagógia kollokvium minimumkérdései 2017

Matematika tantárgy-pedagógia kollokvium tételsora 2017

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

Végzettség: 

1988: JATE TTK matematika-számítástechnika tanári szak

1980: JATE TTK programtervező matematikus szak

 

Munkahelyek:

2007-től: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet Matematika Szakcsoport

1986-2007: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, SZTE JGYTFK Matematika Tanszék

1980-1986: Szegedi Orvostudományi Egyetem Számítóközpont

 

1994-96: matematika óraadó, JATE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola 

1993-96: Ph.D. ösztöndíj, JATE BTK Pedagógiai Tanszék  

 

Beosztások:

2013-tól főiskolai docens

1996-2013: főiskolai adjunktus

1986-96: főiskolai tanársegéd

 

Oktatómunka, a gyakorlati képzéssel való kapcsolat: 

-  Különféle matematikai tárgyak oktatása:
Tanító szakon: Matematika tantárgy-pedagógiája előadás+ gyakorlat
Elemi matematika
Speciálkollégiumok a problémamegoldás, kombinatorika, valószínűség, matematikai játékok, térszemlélet témákban

-  Tanárok és tanítók számára szervezett továbbképzések (Ped. Intézetek, Mozaik Kiadó, Szabadka) előadója.

-  Bekapcsolódás a Tanítók és óvodapedagógusok tananyagfejlesztésébe.

-  Tehetséggondozás:
Alsó tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatos szakkör tartása;
Felső tagozatosoknak nyári matematika tábor szervezése, foglalkozások        vezetése;
Hallgatók TDK dolgozatának témavezetése;
Hallgatók országos matematika versenyre felkészítése

 

Szakmai tevékenység: 

- Motiváció: Szakmai érdeklődésem kezdettől az elemi matematika, a módszertan felé fordult, így egy ideig a módszertan pedagógiai irányzatával, azon belül a motivációval foglalkoztam.

- Problémamegoldás: Mivel a tanítással kapcsolatos matematikai szakmai kérdések jobban vonzottak, így a problémamegoldással kezdtem foglalkozni, publikációim nagy része, és készülő PhD dolgozatom is ezzel kapcsolatos. A szöveges feladatok megoldásával kapcsolatos, a 6. osztályos tankönyvben megjelent általam írt fejezet a képi reprezentációk fontosságát emeli ki a szimbolikus előtt, így újításnak számít az általános iskolai könyvek között.

- Valószínűségszámítás, kombinatorika: olyan új területek, melyek széleskörű tanítása új feladat elé állítja a tanárokat, így nagy jelentősége van az ilyen témájú tananyagoknak, továbbképzéseknek, melyek kidolgozásában (5-12oszályos tankönyvek) és tartásában rendszeresen részt veszek.

- Kompetencia fejlesztés: az oktatás új módszereit kívánja, ezeket kutatjuk. Tananyagokat fejlesztek, továbbképzéseket tartok, melyek lényeges eleme a játékosság, a materiális tevékenység, így a tapasztalatból induló felfedeztetés.

- Rendszeresen lektorálom a Zrínyi és a Gordiusz verseny feladatait, majd az ezekből megjelenő feladatgyűjteményeket. Referálok a Mathematics Teacher folyóiratnak.

- Bizottsági tagság:

      Polygon szerkesztőbizottság

      Bolyai János Matematikai Társulat Választmánya

      SZTE JGYPK Oktatási-és Kredit Bizottság

      SZTE JGYPK Gyakorlati Bizottság

 

Kitüntetések: 

2011: Ericsson díj a matematika népszerűsítéséért

2005: Beke Manó díj

Idegennyelv–ismeret: 

angol     –  középfokú C (állami nyelvvizsga)

francia   –  középfokú C (állami nyelvvizsga)

 

Publikációk:  

I .DISSZERTÁCIÓ

Ph.D. fokozat:

A matematikai problémamegoldás és problémaalkotás tanításáról, 2012, Szeged, SZTE TTIK

II. TUDOMÁNYOS KÖZLEMÉNYEK

-Periodikus-e az adott függvény?  Polygon, II. kötet 1. szám 112-114.  1992. május

-Egy ötlet: Színezzük ki! Polygon, III. kötet 2. szám 102-115.  1993. november

-Valószínűségszámítás szemléletesen, Matematikai Módszertani Lapok, 1. szám, 4-12. 1994. szept.

-Egy ötlet: Tekintsük az extrémális esetet! Polygon, V. kötet 1. szám 104-109.  1995. május

-Egy ötlet: Lépjünk ki a tízes számrendszerből! Polygon, VI. kötet 2. szám 77-87.  1996. december

-Proof Without Words: The Area of a Right Triangle, Mathematics Magasine,Vol.71,No 4, 1998, page 314 ugyanez megjelent könyvben: szerk: Roger B. Nelsen: Proofs without Words II page 11, MAA Washington, 2000.

-Egy ötlet: Rajzoljunk gráfokat! Polygon, VIII. kötet 2. Szám 51-71, 1998. December

-Merre megy a bicikli? Az 1997-98. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 5 (1999)131-139 Műszaki Könyvkiadó Budapest,

-Egy ötlet: Vezessünk be függvényeket! Polygon, IX. kötet 2. szám 55-69.  1999. December

-Kedvenc feladatom ABACUS matematikai lapok 10-14 éveseknek, 6. évf. 6. szám, 2000. február

-Mi lenne, ha… Az 1999-2000. Évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 6 (2002) 9-24 Műszaki Könyvkiadó Budapest,

-The Origin of a Problem, Acta Mathematica 5 Faculty of Natural Sciences Constantine the Philosopher University185-189, Nitra 2002,

-On numbers of the form 8k+6, Mathematics Teacher, Vol. 96, No.4, April 2003, 228.

-Harry Potter rejtélye, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2002. 157-163.

- Galambok vagy kutyák avagy néhány geometriai fogalom alakulása taxigeometriában  A 2002-2003. évi Varga Tamás napok előadásai, Matematikatanár-képzés matematikatanár-továbbképzés 7 (2004) 9-19 Bolyai János Matematikai Társulat Budapest,

-Néhány bűvészmutatvány, Közös nevezőnk a matematika, (a kőszegi matematika tábor kiadványa) Kőszeg 2003. 134-140.

-Conjuring tricks, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 23-29.

-Ancient counting, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 30-36.

-Number systems, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 36-46.

-Planet Five, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 47-53.

-Calendar, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 54-61.

-Triangles, tetrahedrons and sequences, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 89-94.

-The secret of Harry Potter, Integrated Programmes for Lower-Primary Teacher Training, Mathematics and Fostering Talent, ed. Benkő Zsuzsanna, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2004, 95-99.

-Egy ötlet: Fordítsuk meg! Polygon, XIV. kötet 1. szám 71-82.  2005. május

-Which is bigger eep or ppe, The Mathematical Gazette, Vol. 89, No. 516, November 2005, 470-471.

-With or Without – With and Without Computing & Problem Solving, Karsai János, Computer Algebra Systems and Dynamic Geometry Systems in Mathematics Teaching, Proceedings of Sprout-Selecting Conference, ed. Csaba Sárvári, Pécs, 2004, pg. 1-12.

-Matematikai didaktikai elvek felismerése játékosan, Apáczai Napok 2006, Tanulmánykötet I. 401-405. Győr, 2007 

 

III. OKTATÁSI SEGÉDESZKÖZÖK, JEGYZETEK 

-Matematikai Problémakalauz I. Kosztolányi József-Makay Géza- Pintér Lajos Polygon, 1999,296 oldal

-Sokszínű matematika 9. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2001, 254 oldal

-Sokszínű matematika 10. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2002, 248 oldal

-Sokszínű matematika 11. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal

-Sokszínű matematika 12. osztály tankönyv, Kosztolányi József- Kovács István-Vincze István-Urbán János Mozaik Kiadó, Szeged, 2003, 296 oldal

-Sokszínű matematika 5. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2005, 264 oldal

-Sokszínű matematika 5. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2006, 94 oldal

-Sokszínű matematika 6. osztály tankönyv, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 304 oldal

-Sokszínű matematika 6. osztály munkafüzet, Csordás Mihály-Konfár László-Kothencz Jánosné-Kozmáné Jakab Ágnes-Vincze Istvánné Mozaik Kiadó, Szeged, 2007, 94 oldal

Oldal tetejére

Utolsó frissítés: 2017. 05. 26.