MŰVÉSZETTERÁPIÁS MŰHELYSOROZAT_5

  1. október 28.

Részletes program

 

9.00-11.15

Horgosi Lea – Jékey Franciska, Bárczi Óvoda

„Madárélet”

Drámapedagógiai technikák alkalmazásának lehetőségei értelmileg akadályozott fiatalok multimodális művészeti foglalkozásain

 

2010-ben kísérleti jelleggel kezdtünk komplex művészetterápiás (multimodális terápia) alapgondolatokra építkező foglalkozássorozat összeállításához. A Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola és Készségfejlesztő Speciális Szakiskola (1082, Üllői út 76.) egy csoportja művészeti foglalkozásainak egymáshoz igazításával és művészetterápiás hangsúlyeltolásával foglalkoztunk.

Az improvizatív és edukatív elemek sajátos szintézisét igyekeztünk megalkotni, melyben a terápia során használatos művészeti technikák átadása a spontán megnyilvánulásokon alapul. Később konferenciákon, továbbképzéseken megismert gyakorlatok, módszerek adaptációjával gazdagítottuk foglalkozásainkat.

Az intellektuális képességzavar és életvezetési autonómia között rejlő feszültségek jellegzetes problémáinak kezelése, a vágyak és realizálható törekvések, az identitásalakulás, szerepválasztás állt a folyamat középpontjában. A csoport közös valóságában az élettörténeti tapasztalatok fikciós távolításán (bábjáték, maszkos játék) és távolítás nélküli megosztásán (playback színház) keresztül ismerhettük meg a csoporttagok sajátos élményátélését és feldolgozását.

A művészetterápiás alapozású ”Madárélet” projekt kifejezetten az alkotóképesség, kreativitás fejlesztését, a non-verbális kifejezésvilág gazdagítását, és a személyes autonóm létezés megélését tűzi ki célul, biztonságos csoporthelyzetben.

Mindez egy távolabbi gyógypedagógiai terápiás cél felé vezethet, az önrendelkezés, autonómia, támogatott életvezetés, optimális életminőség kérdéskörében.

A Madárélet projekt a függetlenedés, autonómia ideáját a madarak fejlődésének és szárnyalásának metaforájába sűrítve segíti az optimális létállapot megélését az életvezetésükben akadályozott fiatalok számára. A vizuális művészeti foglalkozások kontextus teremtő és személyes elmélyülést elősegítő módon is megjelentek a folyamatban.

Az autonóm és a közösségi lét összehangolásával a szerepfelvétel és tudatos közös játék valósul meg.

 

 

 

11.30-13.00

Tiszai Luca – Szeged SzTE, Ipolytölgyes 

Játsszunk most együtt!

A Nádizumzum zenekarral a velünk született zeneiségről

A közösségi zeneterápia (Community Music Therapy) a zeneterápián belül megszületett irányzat, amely a zene közösségteremtő erejét hangsúlyozza. Amellett, hogy a közös zenélés közben kialakult kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza, a sikeres előadás szerepét a társadalmi befogadás és szemléletváltás előkészítésében.

A közös zenélés társadalomformáló erejét Kodály is hangsúlyozta, a közösségi zeneterápia szakirodalmában megfogalmazott alapelvekben gyakran Kodály gondolataira ismerhetünk.

A Nádizumzum zenekar 2007-ben alakult a Szent Erzsébet Otthon súlyosan halmozottan sérült lakóiból. A hangszertanulás komplex és bonyolult folyamatát leegyszerűsítve, egyszerű, személyes mozgásmintákhoz alakított hangszereken játszanak kíséretet magyar népdalokhoz.

A zenekari munka a résztevők számára a társas viselkedés iskolája is. A zenekari tagok nagy része azelőtt vált felnőtté, hogy a képezhetetlenség fogalmát eltörölték volna, így formális oktatásban nem részesültek. Többük számra új tapasztalat a felelősségvállalás, az egyenrangú kapcsolatok építése, és a siker megtapasztalása is.

A zenekar repertoárján többek között jól ismert magyar népdalok szerepelnek, koncertjeinkbe szívesen kapcsolódik be a közönség. Az ilyen közös zenélés átformálja a kapcsolatokat, a zenészek, akik kapcsolataikban általában az alárendelt, mások segítségére szoruló szerepet kapják, ebben az esetben egyenrangú, sőt a másik számára adni képes féllé válnak. Az elmúlt évek során interaktív koncertek mellett workshopokat és inkluzív koncerteket tartottunk professzionális zenészek és zenét tanuló diákok közreműködésével. A workshopok a sikeres társadalmi integráció modelljeként szolgálnak: zeneileg nem képzett résztvevők megtapasztalhatják a közös zenélés élményét a leegyszerűsített hangszerek segítségével és az összeszokott zenei együttes támogatásával. Ez a tapasztalat megkérdőjelezi a társadalmi integráció egyoldalú, karitatív szemléletét: a résztvevők kölcsönösen gazdagítják egymást.

A workshop során a résztvevők megismerkedhetnek a zenekar módszertanával, maguk is kipróbálhatják a hangszereket, amelyeken nem lehet hamisan játszani. A workshop második részében együtt zenélhetnek a Nádizumzum zenekarral. Lehetőség szerint a vállalkozókkal egy rövid produkciót is megtanulnánk, amit a műhely résztvevőinek eljátszanánk.

 

 

Helyszín: Seneca Beszéd Stúdió 2040 Budaörs, Fodros u. 25. – ez a jelentkezők számától függően változhat.

Házigazda: Schmidtné Balás Eszter mesterlogopédus.

A részvételi díj 5 000.- Ft, nappali tagozatos hallgatóknak kedvezmény 3 000.- Ft, amely a helyszínen készpénzben, vagy előre átutalással történhet. A terem befogadóképességének korlátai miatt az esedékes műhely időpontja előtt legkésőbb egy héttel regisztrálni kell e-mailben, vagy a honlapról letölthető, kitöltött jelentkezési lap visszaküldésével.

Miden érdeklődőt szeretettel várunk!

Schmidtné Balás Eszter

mesterlogopédus

és a Seneca csapata

e-mail