A Szegedi Tudományegyetem JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézete hetedik alkalommal rendezte meg a „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” elnevezésű konferenciát, ezévben A gyógypedagógia kincsestára alcímmel, 2018. november 12-én a Szent-Györgyi Albert Agórában. A program az Emberi Erőforrások Minisztériuma–Szülőföld Program támogatásával jött létre. A konferencia a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar 90 éves fennállásának alkalmából rendezett programsorozat részeként valósult meg.

 

A korábbi évekhez hasonlóan a rendezvényre nagy volt az érdeklődés, közel 280 regisztrációt fogadtunk. Külföldről, a Vajdaságból is érkeztek vendégek.

A délelőtti plenáris ülést Prof. Dr. Pukánszky Béla intézetvezető egyetemi tanár, Dr. Döbör András Dékán és Dr. habil. Gellén Klára oktatási rektorhelyettes Asszony nyitották meg. Majd Sárkány Gabriella harmadéves gyógypedagógus hallgató mutatta be szép zongorajátékát.

A délelőtt folyamán öt előadást hallhattak a résztvevők. Grünwald Tamás felsőoktatási referens (Emberi Erőforrások Minisztériuma)  az oktatáspolitika helyzetéről, a pedagógus-, valamint gyógypedagógusképzés fejlesztéséről, Dr. Szekeres Ágota egyetemi docens (ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar) A nehezen tanuló gyermekek iskolai nevelése című megújított könyvről, valamint a szociális képességek megismerésével kapcsolatos saját kutatásáról számolt be.

Dr. Jakab Katalin osztályvezető főorvos (SZTE ÁOK Neurológiai Klinika Neurorehabilitációs osztály) szemléletes előadásban mutatta be az agyi plaszticitás jelenségkörét, hangsúlyozva a mindennapi aktivitás, tanulás jelentőségét a betegek funkcionális állapotának javításában.

Meszéna Tamásné (gyógypedagógus, szakértő Baranya Megyei Pedagógiai Szakszolgálat) „A köznevelés tartalmi szabályozóinak megfelelő tankönyvek, taneszközök fejlesztése és digitális tartalomfejlesztése” című projekt keretén belül a különleges bánásmódot igénylő tanulók számára elkészült új generációs tankönyveket, munkafüzeteket, segédanyagokat mutatta be.

A délelőtt zárásaként a SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet gyógypedagógus hallgatói Csány Júlia, Nyúl Zsófi és Ótott-Kovács Réka számoltak be a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány társadalmi innovációs versenyéről és a berlini tanulmányútról (témavezető: Horváth Péter László, egyetemi tanársegéd SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet, ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar). Bemutatták a projekt keretein belül készített könnyen érthető videófilmet, ami segítheti az intellektuális képességzavart mutató személyeket az önálló életvitelben pl. közlekedésben.

Délután tizenkét műhelyprogramban vehettek részt az érdeklődők. Sokan voltak kíváncsiak Fazekasné Dr. Fenyvesi Margit (főiskolai tanár, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet, Károli Gáspár Református Egyetem) Magatartászavar? Sajátos nevelési igény? című műhelyprogramjára.

Szőke Andrea gyógypedagógus (Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Kaposvár) a kaposvári Bárczi Gusztáv EGYMI-ben megvalósuló gyakorlaton keresztül  mutatta be az enyhén értelmi fogyatékos tanulók tehetséggondozásának egy lehetséges útját.

Havadi-Nagy Marian (főiskolai tanársegéd, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet gyógypedagógus, logopédus, tagintézmény-vezető -Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Beszédjavító Tagintézménye) egy innovatív diagnosztikai és terápiás utat vázolt fel a diszfónia kezelésében. A résztvevők hangönértékelési teszt segítségével ismerkedhettek a diszfóniás és a tiszta hang közötti különbséggel és betekintést kaphattak a VoiceBalance KHT Komplex Hangterápiába.

A tanulásban akadályozott tanulók nem vesznek részt az országos mérésekben, azonban egyre gyakrabban merül fel a bekapcsolódásuk lehetősége. Köböl Erika és Mucsiné Erdei Mónika (gyakorlati oktatói munkát segítő munkatársak, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet SZT Bárczi Gusztáv EGYMI) az értékelések módszereiről, akadálymentesítési törekvéseiről, valamint a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában alkalmazható értékelési jógyakorlatokról számolt be.

Sokan vettek részt Turiné Jámbor Rita (szakvizsgázott logopédus, Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat XVIII. kerületi Tagintézménye) gyurmás műhelyfoglalkozásán is. Csodarecepteket és sok-sok ötletet kaphattunk arra, hogyan használjuk a gyurmatechnikát a logopédiai munkában, a fejlesztőfoglalkozások során.

Dr. Tiszai Luca (főiskolai adjunktus, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet) és Dr. Kocsisné Kálló Veronika (főiskolai tanársegéd, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet) sajátélménnyel összekötött interaktív műhelyfoglalkozása a rajzi jegyek mintázatait ismertette a fogyatékosság ábrázolásában.

Meggyesné Hosszu Tímea Drs. (főiskolai tanársegéd, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet), Ungor Barbara és Hajas Attila (Eszterházy Károly Egyetem, Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet) műhelyének középpontjában az enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-oktatása, esélyegyenlőségük biztosítása állt. Bemutatták a 7-8. osztályos enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára készített angol tankönyvet.

Tóthné dr. Aszalai Anett (főiskolai docens, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet) előadásában kísérletet tett az óvodáskori dadogásterápia hatótényezőinek a meghatározására. A program második részben a résztvevők sajátélményű foglalkozás keretében kaphattak ízelítőt a művészeti terápiáról, annak hatásáról.

Molnár-Tóth Alinka Drs. (főiskolai tanársegédSZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet SZTE ÁOK Neurológiai Klinika, logopédus) a szerzett nyelvi és beszédzavarok diagnosztikus és terápiás lehetőségeiről beszélt. Bemutatta a Neurorehabilitációs Osztályon alkalmazott terápia főbb alapelveit is konkrét feladattípuson, feladaton keresztül.

Nagy Ágnes Virág (testnevelőtanár, gyógytestnevelő, mozgásfejlesztő SZTE JGYPK TSTI) műhelyében különböző mozgásfejlesztő módszereket ismerhettek meg az érdeklődők. Az előadást a mozgásfejlődés útján haladva sajátélményű fejlesztő feladatok kipróbálása tette teljessé.

Sokan voltak kíváncsiak Dr. Juhász Valéria (főiskolai docens, SZTE JGYPK Humántudományi Intézet, Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék) és Radics Márta (gyakorlati oktatói munkát segítő munkatárs, SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet) A beszédértés, a hallás utáni szövegértés, a hallási figyelem fejlesztése játékosan című műhelyére. Olyan izgalmas, játékos fejlesztő gyakorlatokat próbáltunk ki, amelyek nemcsak a hallásértés-fejlesztésre, hanem a tanulástechnika megsegítésére, a figyelem- és memóriafejlesztésre, illetve ezek kombinációira is jól használhatók.

 

Dr. Tiszai Luca és hallgatói, Berki Dorina, Kiss Barbara, Omerovity Blanka és Tóth DorottyaÉrezzünk együtt!” című műhelyében a bazális stimuláció fontosságáról beszéltek, ahol az érdeklődők négy állomáson kipróbálhatták az alkalmazott módszereket, technikákat.

 

A sok kérdés, hozzászólás, folyosói beszélgetés is mutatja, hogy a konferenciánk elérte célját, lehetőséget nyújtott a tudásbővítésre, fontos szakmai kérdések megvitatására és tovább erősítette a kapcsolatot a partnerintézményekkel.

                       

 

Tóthné dr. Aszalai Anett

         főiskolai docens

Szegedi Tudományegyetem

JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet

e-mail