Levelező tagozat
MÓDSZERTANI LEVÉL
a IV. éves levelező tanító szakos
hallgatók (BA-képzés) 8 hetes külső gyakorlatát irányító szakvezetők számára
(időpontja: ……………………………...)
Módszertani levelünk célja, hogy egységes, összehangolt követelményeket
alakítsunk ki annak érdekében, hogy tanítójelöltjeinknek a JGYPK Pedagógusképző
Karon megkezdett szakmai gyakorlata töretlenül folytatódjék a 8 hetes külső iskolai gyakorlaton
(TAKL57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat). Ezért a tanító szakos
hallgatók külső szakmai gyakorlatával kapcsolatban a következőket kérjük:
-
Tanításra: 35 óra
-
Hospitálásra: kb. 8 óra
-
Tanórai előkészítésre: kb.
17 óra
-
A tanítási óra elemzésére: kb.
17 óra
-
Napközis foglalkozás vezetésére, előkészítésére: 1-1 óra
-
Tanórán/foglalkozáson kívüli tevékenységre
(énekkar, szakkör, verseny, ünnepély,
kirándulás, családlátogatás, stb.): kb. 8 órát fordítsanak.
Összesen: kb.
87 óra
A jelöltek
ezeken felül is taníthatnak, kérjük, serkentsék is őket erre. Kívánatos a rájuk
bízott osztályok előzetes bemutatása (a tanulók felkészültsége, fegyelme,
szokásaik, stb.), hogy módszereiket kellő tudatossággal tudják megválasztani.
Tanítási
gyakorlatukban a tanítói/tanári közlés túlsúlya helyett mind az új ismeretek
feldolgozásánál, mind az előző és az új ismeretek közötti összefüggések
megállapításánál jelentős az egyéni tanulói, a tanár–tanulói, illetve a
tanuló-tanulói közös munka. Ebből következik, hogy a tanári kérdések
megtervezése (logikai sorrend, változatosság stb.), az óra eredményessége
eléggé lényegre mutatók. Ezért kívánjuk meg, hogy tudatosan megfogalmazott
kérdéssorozatokkal menjenek be minden órájukra.
Mivel eddigi
tanításaikon nem szerezhettek kellő gyakorlatot ellenőrzésből, értékelésből,
osztályozásból, kérjük, adjanak lehetőséget arra, hogy ezeket a pedagógiai
feladatokat is gyakorolhassák a tanítójelöltek.
Bízzák meg őket
szemléltető anyagok készítésével, és tegyék lehetővé számukra az iskolában
meglévő korszerű oktatástechnikai eszközök használatát (pl. interaktív tábla).
Külső szakmai
gyakorlatuk tartalmas része kell, hogy legyen az órák utáni beszélgetés, elemzés.
A tudatosítás és fejlődés végett bátran hangsúlyozzák az óra pozitívumait és
negatívumait egyaránt.
TAKL57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat
minősítése: m3 (Kiválóan megfelelt=5,
Megfelelt=3, Nem felelt meg=1). A
tanítójelöltek 8 hetes munkáját
kérjük értékelni a mellékelt értékelőlapon.
A hallgatók különféle teljesítéseit (tanítási órák, hospitálási órák, napközis
foglalkozások, tanórán kívüli tevékenységek), a hallgatóknál lévő „Igazoló
füzetben” is rögzíteni szíveskedjenek.
Az értékelőlap
(Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat
értékelése) kitöltése:
A szakvezetők (az osztálytanító, a VMT/nemzetiségi szakirány tanár és a
napközis nevelő) és az igazgató (vagy helyettese) saját tapasztalataik alapján
szíveskedjenek közösen elkészíteni az
írásbeli értékelést. A Minősítő lap
kitöltése során a kollégák értelemszerűen a saját szakterületükre vonatkozóan
nyilvánítsanak véleményt, majd alakítsanak ki közös álláspontot a jelölt
munkájával kapcsolatban. A kitöltött értékelőlapot a hallgatóval is legyenek
szívesek aláíratni. A tanítójelölt nem tagadhatja meg az aláírást, az részéről
az értékelésben foglaltak
tudomásulvételét igazolja. Esetleges ellenvéleményét azonban joga van „Megjegyzésként” az értékelőlapra
rávezetni.
A kitöltött, aláírt értékelőlapot és
minősítő lapot – a Módszertani levél leválasztása után – szíveskedjenek a
hallgatónak átadni. A jelölt köteles az értékelő lapról fénymásolatot
készíteni, és annak eredeti példányát a JGYPK Gyakorlati Képzési Irodájában
leadni. A fénymásolatot és a minősítő lap eredeti példányát a Tanítóképző
Tanszék gyakorlati képzésért felelős oktatójának az általa megadott időpontban
személyesen viszi be a hallgató.
Ezúton is
köszönjük a kollégák pedagógusképzést nagyban segítő munkáját.
Szeged,
20……………………….
…………………. sk. Dr.
Kakuszi B. Péter sk.
gyakorlati képzésért felelős oktató tanszékvezető
főiskolai tanár