Nappali tagozat

MÓDSZERTANI LEVÉL

 

a IV. éves tanító szakos hallgatók (BA-képzés) 8 hetes külső gyakorlatát irányító szakvezetők számára

(időpontja:……………….)

 

Módszertani levelünk célja, hogy egységes, összehangolt követelményeket alakítsunk ki annak érdekében, hogy tanítójelöltjeinknek a JGYPK Pedagógusképző Karon megkezdett szakmai gyakorlata töretlenül folytatódjék a 8 hetes külső iskolai gyakorlaton (TAKN57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat). Ezért a tanító szakos hallgatók külső szakmai gyakorlatával kapcsolatban a következőket kérjük:

1. A tanítójelöltek III. és IV. évesként a különböző tantárgyakból még csak néhány órát tanítottak. Ez a viszonylag kevés óraszám indokolja, hogy a nyolc hetes szakmai gyakorlaton minél több lehetőséget kapjanak készségeik és képességeik fejlesztésére. Kívánatos, hogy pedagógiai tevékenységük ezen első szakaszában fokozatosan önállósítsuk őket, korrigálva és elfogadva szakmai és pedagógiai elképzeléseiket. Hospitálási lehetőségeiket széles körben kérjük biztosítani, hogy tapasztalataik az egyes szaktárgyak tanításával kapcsolatban gyarapodjanak. A lehetőségekhez mérten célszerű lenne, ha valamennyi óratípusra láthatnának példát.

2. A hallgatók részére a szakmai gyakorlat első napjaiban ütemtervet kell készíteni, amelyből a hallgató egyértelműen megismeri a nyolc hétre vonatkozó kötelezettségeit. Az ütemterv tartalmazza mind a délelőtti, mind a délutáni elfoglaltságok rendjét. A hallgatóknak a nyolc hét alatt ténylegesen 75 órát kell az alábbi felosztás szerint tanítaniuk: 25 óra anyanyelv, 15 óra matematika, 7 óra természetismeret, 5 óra ének-zene, 5 óra technika, 5 óra testnevelés, 5 óra vizuális nevelés, 4 óra a választott műveltségi területen (vagy nemzetiségi szakirányon) az 1-4. osztályban, 4 óra a választott műveltségi területen (vagy nemzetiségi szakirányon) az 5-6. osztályban. Kívánatos lenne, hogy a hallgató részt vegyen a tanórán kívüli minél többféle munkában (szülői értekezlet, iskolai rendezvény, ünnepély, stb.). A rendelkezésre álló kb. 200 órát az alábbiak szerint javasoljuk tervezni:

 

-          Tanításra:                                                               75 óra

-          Hospitálásra:                                                    kb. 35 óra

-          Tanórai előkészítésre:                                      kb. 35 óra

-          A tanítási óra elemzésére:                               kb. 35 óra

-          Napközis foglalkozás vezetésére:                     kb. 10 óra

-          Tanórán/foglalkozáson kívüli tevékenységre

 (énekkar, szakkör, verseny, ünnepély,

  kirándulás, családlátogatás, stb.):                   kb. 10 órát fordítsanak.

Összesen:                                                                  kb. 200 óra

 

A jelöltek ezeken felül is taníthatnak, kérjük, serkentsék is őket erre. Kívánatos a rájuk bízott osztályok előzetes bemutatása (a tanulók felkészültsége, fegyelme, szokásaik, stb.), hogy módszereiket kellő tudatossággal tudják megválasztani.

3. A hallgatók minden órára kötelesek kezdetben óratervezetet, később óravázlatot készíteni. Segítsék őket a logikusan tagolt, szerkezetileg áttekinthető vázlat készítésében. Az óra tartalmi részének előkészítésekor hívják fel figyelmüket olyan részekre, amelyek tanítása eddigi tapasztalataik szerint nehéz.

Tanítási gyakorlatukban a tanítói/tanári közlés túlsúlya helyett mind az új ismeretek feldolgozásánál, mind az előző és az új ismeretek közötti összefüggések megállapításánál jelentős az egyéni tanulói, a tanár–­tanulói, illetve a tanuló-tanulói közös munka. Ebből következik, hogy a tanári kérdések megtervezése (logikai sorrend, változatosság stb.), az óra eredményessége eléggé lényegre mutatók. Ezért kívánjuk meg, hogy tudatosan megfogalmazott kérdéssorozatokkal menjenek be minden órájukra.

Mivel eddigi tanításaikon nem szerezhettek kellő gyakorlatot ellenőrzésből, értékelésből, osztályozásból, kérjük, adjanak lehetőséget arra, hogy ezeket a pedagógiai feladatokat is gyakorolhassák a tanítójelöltek.

Bízzák meg őket szemléltető anyagok készítésével, és tegyék lehetővé számukra az iskolában meglévő korszerű oktatástechnikai eszközök használatát (pl. interaktív tábla).

Külső szakmai gyakorlatuk tartalmas része kell, hogy legyen az órák utáni beszélgetés, elemzés. A tudatosítás és fejlődés végett bátran hangsúlyozzák az óra pozitívumait és negatívumait egyaránt.

TAKN57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat minősítése: m3 (Kiválóan megfelelt=5, Megfelelt=3, Nem felelt meg=1). A tanítójelöltek 8 hetes munkáját kérjük értékelni a mellékelt értékelőlapon. A hallgatók különféle teljesítéseit (tanítási órák, hospitálási órák, napközis foglalkozások, tanórán kívüli tevékenységek), a hallgatóknál lévő „Igazoló füzetben” is rögzíteni szíveskedjenek.

Az értékelőlap (Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat értékelése) kitöltése:

A szakvezetők (az osztálytanító, a VMT/nemzetiségi szakirány tanár és a napközis nevelő) és az igazgató (vagy helyettese) saját tapasztalataik alapján szíveskedjenek közösen elkészíteni az írásbeli értékelést. A Minősítő lap kitöltése során a kollégák értelemszerűen a saját szakterületükre vonatkozóan nyilvánítsanak véleményt, majd alakítsanak ki közös álláspontot a jelölt munkájával kapcsolatban. A kitöltött értékelőlapot a hallgatóval is legyenek szívesek aláíratni. A tanítójelölt nem tagadhatja meg az aláírást, az részéről az értékelésben foglaltak tudomásulvételét igazolja. Esetleges ellenvéleményét azonban joga van „Megjegyzésként” az értékelőlapra rávezetni.

A kitöltött, aláírt értékelőlapot és minősítő lapot – a Módszertani levél leválasztása után – szíveskedjenek a hallgatónak átadni. A jelölt köteles az értékelő lapról fénymásolatot készíteni, és annak eredeti példányát a JGYPK Gyakorlati Képzési Irodájában leadni. A fénymásolatot és a minősítő lap eredeti példányát a Tanítóképző Tanszék gyakorlati képzésért felelős oktatójának az általa megadott időpontban személyesen viszi be a hallgató.

Ezúton is köszönjük a kollégák pedagógusképzést nagyban segítő munkáját.

Szeged, …………………...

…………………. sk.                                                         Dr. Kakuszi B. Péter sk.

gyakorlati képzésért felelős oktató                           tanszékvezető főiskolai tanár