Nappali tagozat
MÓDSZERTANI LEVÉL
a IV. éves tanító
szakos hallgatók (BA-képzés) 8 hetes külső gyakorlatát irányító szakvezetők
számára
(időpontja:……………….)
Módszertani levelünk célja, hogy egységes, összehangolt
követelményeket alakítsunk ki annak érdekében, hogy tanítójelöltjeinknek a JGYPK
Pedagógusképző Karon megkezdett szakmai gyakorlata töretlenül folytatódjék a 8 hetes külső iskolai gyakorlaton (TAKN57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat). Ezért a tanító szakos
hallgatók külső szakmai gyakorlatával kapcsolatban a következőket kérjük:
1. A tanítójelöltek III. és IV.
évesként a különböző tantárgyakból még csak néhány órát tanítottak. Ez a
viszonylag kevés óraszám indokolja, hogy a nyolc hetes szakmai gyakorlaton
minél több lehetőséget kapjanak készségeik és képességeik fejlesztésére. Kívánatos,
hogy pedagógiai tevékenységük ezen első szakaszában fokozatosan önállósítsuk
őket, korrigálva és elfogadva szakmai és pedagógiai elképzeléseiket. Hospitálási
lehetőségeiket széles körben kérjük biztosítani, hogy tapasztalataik az egyes
szaktárgyak tanításával kapcsolatban gyarapodjanak. A lehetőségekhez mérten
célszerű lenne, ha valamennyi óratípusra láthatnának példát.
-
Tanításra: 75 óra
-
Hospitálásra: kb.
35 óra
-
Tanórai
előkészítésre: kb.
35 óra
-
A tanítási óra
elemzésére: kb.
35 óra
-
Napközis
foglalkozás vezetésére: kb.
10 óra
-
Tanórán/foglalkozáson
kívüli tevékenységre
(énekkar, szakkör, verseny, ünnepély,
kirándulás, családlátogatás, stb.): kb. 10 órát fordítsanak.
Összesen: kb.
200 óra
A jelöltek ezeken felül is taníthatnak, kérjük, serkentsék is
őket erre. Kívánatos a rájuk bízott osztályok előzetes bemutatása (a tanulók
felkészültsége, fegyelme, szokásaik, stb.), hogy módszereiket kellő
tudatossággal tudják megválasztani.
Tanítási gyakorlatukban a tanítói/tanári
közlés túlsúlya helyett mind az új ismeretek feldolgozásánál, mind az előző és
az új ismeretek közötti összefüggések megállapításánál jelentős az egyéni
tanulói, a tanár–tanulói, illetve a tanuló-tanulói közös munka. Ebből
következik, hogy a tanári kérdések megtervezése (logikai sorrend, változatosság
stb.), az óra eredményessége eléggé lényegre mutatók. Ezért kívánjuk meg, hogy
tudatosan megfogalmazott kérdéssorozatokkal menjenek be minden órájukra.
Mivel eddigi tanításaikon nem
szerezhettek kellő gyakorlatot ellenőrzésből, értékelésből, osztályozásból,
kérjük, adjanak lehetőséget arra, hogy ezeket a pedagógiai feladatokat is
gyakorolhassák a tanítójelöltek.
Bízzák meg őket szemléltető anyagok
készítésével, és tegyék lehetővé számukra az iskolában meglévő korszerű
oktatástechnikai eszközök használatát (pl. interaktív tábla).
Külső szakmai gyakorlatuk tartalmas
része kell, hogy legyen az órák utáni beszélgetés, elemzés. A tudatosítás és
fejlődés végett bátran hangsúlyozzák az óra pozitívumait és negatívumait
egyaránt.
TAKN57 Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat minősítése: m3
(Kiválóan megfelelt=5, Megfelelt=3, Nem felelt meg=1). A tanítójelöltek 8 hetes
munkáját kérjük értékelni a mellékelt értékelőlapon.
A hallgatók különféle teljesítéseit (tanítási órák, hospitálási órák, napközis
foglalkozások, tanórán kívüli tevékenységek), a hallgatóknál lévő „Igazoló
füzetben” is rögzíteni szíveskedjenek.
Az értékelőlap (Összefüggő, intézményen kívüli gyakorlat értékelése) kitöltése:
A szakvezetők (az osztálytanító, a VMT/nemzetiségi szakirány
tanár és a napközis nevelő) és az igazgató (vagy helyettese) saját
tapasztalataik alapján szíveskedjenek közösen
elkészíteni az írásbeli értékelést. A Minősítő
lap kitöltése során a kollégák értelemszerűen a saját szakterületükre
vonatkozóan nyilvánítsanak véleményt, majd alakítsanak ki közös álláspontot a
jelölt munkájával kapcsolatban. A kitöltött értékelőlapot a hallgatóval is
legyenek szívesek aláíratni. A tanítójelölt nem tagadhatja meg az aláírást, az
részéről az értékelésben foglaltak
tudomásulvételét igazolja. Esetleges ellenvéleményét azonban joga van „Megjegyzésként” az értékelőlapra
rávezetni.
A kitöltött, aláírt értékelőlapot és
minősítő lapot – a Módszertani levél leválasztása után – szíveskedjenek a
hallgatónak átadni. A jelölt köteles az értékelő lapról fénymásolatot
készíteni, és annak eredeti példányát a JGYPK Gyakorlati Képzési Irodájában
leadni. A fénymásolatot és a minősítő lap eredeti példányát a Tanítóképző
Tanszék gyakorlati képzésért felelős oktatójának az általa megadott időpontban
személyesen viszi be a hallgató.
Ezúton is
köszönjük a kollégák pedagógusképzést nagyban segítő munkáját.
Szeged,
…………………...
…………………. sk. Dr.
Kakuszi B. Péter sk.
gyakorlati képzésért felelős oktató tanszékvezető
főiskolai tanár