Szempontok a dolgozat elkészítéséhez
A dolgozat
elkészítésekor a következő szempontokat
vegyék figyelembe:
Oktatási feladatok
1. A pedagógus az ismeretátadás során milyen
mértékben, milyen eszközökkel alkalmazkodik a tanulók fejlődéslélektani
szintjéhez?
2. A kérdezés során milyen mértékben használ
gondolkodtató és emlékeztető, nyílt/kifejtő és zárt/eldöntendő kérdéseket?
3. A tanári kérdezéssel hogyan sikerül
aktivizálni a tanulók munkáját?
4. Hogyan használja az ismeretátadás során a
visszajelző/értékelő eszközöket, milyen formában jelenik meg a dicséret,
bátorítás, motiválás, helytelenítés, címkézés, nyugtázás, helyesbítés, tisztázás,
motiválás, buzdítás, stb.?
5. A tanári magyarázat során milyen módszereket
használ (tanulói ismeret figyelembe vétele, analógiák használata, kisebb
lépésekre bontás, szemléltetés, rávezetés, szókratészi kérdezés, stb.)?
Szervezési, nevelési feladatok
1. Milyen vezetői magatartás jelenik meg az
óraszervezésben (autoriter, demokratikus, túlvédő, ráhagyó), ez milyen arányban
jelenik meg és milyen hatással van a tanulókra?
2. Hogyan jelenik meg a differenciáló pedagógia,
milyen mértékben veszi figyelembe a tanulók eltérő képességeit (nem
differenciál, differenciáló csoportokra bont, nagyon részletesen differenciál)?
3. Fektet-e hangsúlyt az óraszervezési
folyamatokra (frontális munka, kiscsoportos munka, páros munka, egyéni munka),
és ez milyen hatással van a tanulók munkájára?
4. Felhasználja-e a tanítási folyamatban a
tanulók közötti interakciók módosítását (versengés/együttműködés bátorítása)?
Inkább teljesítménycentrikus, vagy inkább tudáscentrikus az óra menete, és ez
milyen megnyilvánulásokból következtethető ki?
5. A tanulók viselkedésmódosítását inkább
megerősítéssel vagy inkább fegyelmezési aktusokkal éri el (gyermek központú,
tanár központú, helyzetközpontú problémamegoldás, a jutalmazás/büntetés
megnyilvánulásai, címkézés, pozitív/negatív Pygmalion effektus, stb.)?
Összefoglaló szempontok:
1. A dolgozat végén foglalják össze az oktatási
és a szervezési/nevelési folyamat megfigyleéséből származó adatokat, fejtsék
ki, hogy mennyiben átfedőek, mennyiben egymást erősítőek (integráltak), vagy
esetleg gyengítőek (dezintegrált) a két folyamat megnyilvánulásai!
2. Hasonlítsák össze röviden a négy megfigyelt
óra jellemzőit a fenti szempontok alapján, próbálják elkülöníteni a tanári
jellemzők és a tantárgyi jellemzők hatásait!