SZÉPIRODALMI vagy MŰVÉSZI STÍLUS – a stílusrétegek közül a legnagyobb jelentőségű. Egyrészt azért, mert stíluseszközként felhasználja a nyelv valamennyi elemét, az összes többi stílusréteg eszközeit is. Másrészt azért, mert olyan művészi hatásra való törekvés jellemzi, amilyet a többi stílusrétegben hiába keresünk.

Nyelvi-stilisztikai tekintetben a szépirodalmi stílusnak három fő jellemvonását emelhetjük ki:

1. A legváltozatosabb nyelvi-stilisztikai eszközök felhasználása.

2. Rendkívüli választékosság.

3. A művészi hatásra való törekvés. Például:

Elhull a virág, eliramlik az élet…

Űlj, hitvesem, űlj az ölembe ide!
Ki most fejedet kebelemre tevéd le,
Holnap nem omolsz-e sirom fölibe?
Oh mondd: ha előbb halok el, tetemimre
Könnyezve borítasz-e szemfödelet?
S rábírhat-e majdan egy ifju szerelme,
Hogy elhagyod érte az én nevemet?
(Petőfi Sándor: Szeptember végén)

A szépirodalmi stílusban az író egyénisége jobban érvényesül, mint a többi stílusrétegben. Például:

Szent lázadások, vágyak s ifju hitek

Örökös urának maradni:
Nem adatik meg ez mindenkinek,
Csak aki véres, igazi életű.

Igen, én élni s hódítani fogok

Egy fájdalmas, nagy élet jussán,
Nem ér föl már szitkozódás, piszok:
Lyányok s ifjak szívei védenek.

(Ady Endre: Ifjú szivekben élek)

Két fő változata van: a költői és a prózai stílus. Közülük a költői a választékosabb.

Lásd még: Egyéni nyelv és stílus, Stílusréteg.