NEOLOGIZMUS (gör. ’szóújítás’). – Azok az új szavak, kifejezések, jelentésárnyalatok, nyelvtani formák, amelyekkel nemzeti nyelvünk állandóan gazdagodik. Stilisztikai értékük szerint három csoportjuk van.
 
1. Az alkalmi vagy egyszeri neologizmusok (gör. hapax legomenon ’egyszer mondott’) egyéni alkotások, az őket létrehozó írón, költőn kívül más nem használja fel, így nagyon jellemzőek az egyéni stílusra (lásd Egyéni nyelv és stílus). A kifejezendő tartalmat szemléletesebben, erőteljesebben éreztetik meg, s elmélyítik az érzelmi hatást. Például:

…Ami csak mese, mind

emelt, röpített. Szárny-nyitó gyönyör
volt látni, messziről, hogy tündököl
az aranytábla!...

(Szabó Lőrinc: Hatodnap)

Párás, dísz-kócos tánci termen,

(Ady Endre: Intés az őrzőkhöz)

2. Olyan neologizmusok, amelyek csak bizonyos ideig élnek a nyelvhasználatban, megszilárdulni azonban nem tudnak, mert vagy elveszítik időszerűségüket, vagy újabb, alkalmasabb szó szorítja ki őket, például: feketepiac.

3. Állandósult neologizmusok: olyan új szavak és kifejezések, melyek keletkezésüket követően egy ideig újszerűeknek hatnak, majd általánosakká válva, megszilárdulnak a nyelv szókészletében, például: bérezés, termelékenység. Ezek többségét valamennyi stílusréteg felhasználja.