Categories Menu

Feltöltve aug 28, 2014 Kategória 15 és 30 órás "rövid" képzések, Képzések

Amit a képzők képzéséről tudni kell…

Amit a képzők képzéséről tudni kell…

A MENTOR(H)ÁLÓ 2.0 PROGRAM megvalósítása során kiemelten fontos feladatnak tekintjük a köznevelési és felsőoktatási intézmények együttműködésének bővítését, a korábban kialakított hálózati együttműködés továbbfejlesztését.

A projekt megvalósítása során – az alábbiakban bemutatott részletek alapján – 15 órás időkeretben megvalósuló “képzők képzése” oktatást szervezünk.

A képzők-képzése oktatások projektcélokhoz kapcsolódása

A projektterv és a megvalósíthatósági tanulmány részletezi ennek a projektelemnek minden fontos elemét. Röviden összefoglalva: az oktatások három szinten támogatják a projekttevékenységek megvalósítását:

a) segítik a projekttevékenységek tervezési folyamatait (felkészítő oktatások),

b) támogatják a projekttevékenységek kivitelezési lépéseit (tevékenységtámogató oktatások),

c) elősegítik a felhasználás hatékonyságát (módszertani és általános oktatások).

A projekt jellegének (regionális köz- és felsőoktatási együttműködés) megfelelően általános elvárás, hogy az oktatások résztvevői regionális merítési bázisból származzanak az oktatás tematikájából adódó határok között. További igény, hogy ahol csak lehet, ott valósuljon meg a résztvevők heterogenitására alapozott önképzés, tapasztalatátadás, hogy a köz- és közoktatás, köz- és felsőoktatás, vagy regionális felsőoktatási szereplők párbeszéde, egymás jobb megismerése megvalósuljon.

Fentiek vezethetnek el a pedagógusképzés és továbbképzés olyan megvalósításához, amelynek révén a régió lakosságának nyújtott oktatási szolgáltatás színvonala javulhat.

A projekt képzők-képzése oktatásainak típusai

A fentiekben leírt szintek (a,b,c) szerinti oktatási tevékenységek két oktatási alaptípusba sorolhatók:

  1. A projekttervben nevesített, külön költségvetéssel tervezett, a megvalósítók számára kötelezően előírt oktatások (felkészítő és tevékenység támogató oktatások).
    1. tananyagfejlesztők kötelező oktatásai (tanárképzés, óvó-és tanítóképzés, gyógypedagógus képzés fejlesztőinek oktatása)
    2. képzésfejlesztők (akkreditációs anyag előállítók) kötelező oktatásai (tanárképzés, óvó-és tanítóképzés, gyógypedagógus képzés fejlesztőinek oktatása)
    3. szervezetfejlesztésben résztvevő vezetőknek szóló oktatások (a 15+80 közoktatási szereplő vezetőinek és fejlesztési szakértőinek közös oktatásai)
  2. A projekttervben keretjelleggel nevesített, keretjellegű költségvetéssel tervezett, szabadon választható oktatások (módszertani és általános oktatások).
    1. módszertani oktatások (pl. erdei iskola, óvoda-iskola átmenet kérdései stb.) a régió bármely oktatási résztvevője részére,
    2. általános tanári képességeket fejlesztő oktatások (pl. informatikai képzések, e-learning ismeretek, stb.) a régió bármely oktatási résztvevője részére,
    3. szervezetfejlesztők önképzései (jó gyakorlatok átadása, fejlesztési célok tudatosítása, stb.) a 15+80 közoktatási szereplő munkatársainak szóló oktatások, melyeket kiképzett vezetőik és tutoraik moderálnak),
    4. Mentorháló Klub keretében szervezett önképző oktatások (jó gyakorlat bemutatása, vitafórumok, stb.) a régió bármely szereplőjének a projekt által elfogadott és támogatott kivitelezésében megvalósuló események.

A képzők-képzése oktatások lebonyolításának részletei

A projekt minden oktatásának azonos elvek és elvárások szerint kell szerveződnie, lebonyolódnia, és az értékelés is egységes. Az oktatás felelőse az, akivel a projekt az oktatás szervezésére és kivitelezésére keretmegállapodást köt, melynek keretében a felelős megnevezhet (önmagán kívül) további oktató résztvevőket, akikkel a projekt az elvégzett munka (felelős által megadott óraszám) alapján kifizetési szerződést köt.

Az oktatásfelelősök feladatai (külön megállapodásban rögzítve):

  • oktatási anyagot készít, amelynek része egy 15 órára lebontott tematika és egy oktatási segédanyag,
  • az oktatási anyagot leadja bírálatra, az esetleges javaslatokat beépíti az anyagába, tehát jóváhagyás nélkül oktatás nem szervezhető, illetve a finanszírozása megtagadható,
  • az oktatási felelős (az alprojekt vezetője és a projekt menedzsment támogatása mellett) megszervezi az oktatás lebonyolítását (személyek és technikai feltételek)
  • az oktatásoknak nincs egységes létszám előírása, de a kötelező oktatások esetén törekedni kell arra, hogy a kötelezettek oktatáshoz jussanak, a szabadon választható oktatásoknál pedig arra, hogy az induló létszám ne legyen kevesebb 12 főnél.