II.2.1. A legfontosabb szabályok:

A pálya

A pálya talaja szilárd, lehetőleg minél egyenletesebb legyen. Ez állhat döngölt földből, betonból vagy salakból, esetleg szintetikus vagy szőnyeg borításból. Két hosszanti oldalán 25 cm magas fa vagy beton palánk, rövidebb oldalain kismértékű elmozdulásra (lengésre) képes, gumiborítású fa gerenda határolja.

 

 

A golyó

A bocsa kb. 920 g súlyú, kb. 107 mm átmérőjű, színes műanyag vagy csont golyó, a pallinó (célgolyó) 80 g súlyú, 4 cm átmérőjű műanyag golyó. (A bocsa mérete változik ifjúsági és felnőtt sportolók esetén).

A játék

A játék célja, az ellenfelek igyekeznek a bocsát (nagy golyót) minél közelebb eljuttatni a pallinóhoz (kis golyóhoz). Ez legtöbbször gurítással történik. 

Csapatversenyeken egy csapatmérkőzés egy trió, egy egyéni és egy páros játékból áll. Rendszerint a trióval kezdenek, ezt követően egy időben játsszák az egyéni és páros mérkőzést két egymás melletti pályán. Így egy csapatmérkőzés eredménye 3-0, illetve 2-1 lehet.

Csapat formációk

  • 1 játékos 1 játékossal szemben (4-4 bocsával)
  • 2 játékos 2 játékossal szemben (4-4 bocsával)
  • 3 játékos 3 játékossal szemben (6-6 bocsával)

A játék menete

  • Sorsolással eldöntik, melyik fél kezd és a pályán melyik irányból kezdik el a játékot.
  • Ezután, elhelyezik a pallinót a pálya kezdőpontjára, majd a kezdő játékos az alapvonal mögül a bocsát igyekszik közel gurítani a pollinóhoz.
  • Amennyiben a gurítás nem érvénytelen (pl. nem ér palánkot) az ellenfél következik, aki próbálja a pallinót jobban megközelíteni bocsájával, mint az ellenfél. Mindaddig próbálkozhat, míg közelebb gurít, mint ellenfele, ill. ennek hiányában amíg el nem fogynak a bocsái.
  • Ismét a kezdő játékos következik. Ha elfogytak a golyók, a játékvezető megállapítja, melyik bocsa van a pallinóhoz a legközelebb ill. a jobb pozíciót gurított versenyzőnek hány bocsája van közelebb, mint az ellenfél legközelebbi bocsája.
  • A játék 12 vagy 15 pontig folytatódik.

A játék az alábbi videón érhető el: