M. C. Escher és a virtuális valóság

Maurits Cornelis Escher (1898 - 1972) holland grafikusról bátran állíthatjuk, hogy a manapság oly divatos képekben, mozi-klippeken, számítógépeken megjelenő "virtuális valóság" egyik szülőatyja. Anélkül, hogy Escher művészetének az elemzésével járó feladat nehézségeit magunkra vállalnánk, születésének századik évfordulója alkalmából emlékezzünk rá ezzel a kis összeállítással, tallózva művei és e művek által inspirált számítógépi produktumok között.

Összeállításunkat abban a reményben tesszük közé, hogy Escher művészete, nem mindennapi vizuális fantáziája ötletet ad olyan VRML fájlok készítésére, melyekhez az elméleti alapot a az eddigi VRML-el foglalkozó VEB lapjainkon megjelent - főként a kamera beállítási lehetőségeiről, ill. a geometriai transzformációkról szóló - munkáink (is) segíthetik. Itt jegyezzük meg, hogy VRML jeleneteinket a LIVE3D megjelenítőhöz terveztük, amely a Netscape Navigator Gold browser plug-in-je. Más megjelenítők -így a Cosmo Player sem - állítja elő minden esetben a kívánt képet.

Escher műveit szemlélve a legtöbbször igen alaposan el kell gondolkodnunk azon, hogy mit ábrázol a kép, és honnan kell nézni a megjelenített alakzatot ahhoz, hogy épp úgy lássuk, ahogy a művész lerajzolta. E két kérdés igen markánsan jelentkezik, ha szemügyre vesszük a "Három metsző sík" c. képet.

Ha egy mondattal kellene jellemeznünk Escher művészetét, azt mondhatnánk , hogy Ő az, aki tréfát űz a térszemléletünkkel. Ezt igen gyakran egyik legkedveltebb konstrukcióját, a "lehetetlen háromszög"-et felhasználva teszi.

A "Belvedere" c. képen - melyet igyekszünk kissé alaposabban körüljárni - ez a tréfálkozás már kap egy kissé mélyebb, elgondolkodtató tartalmat is.

Több Escher képen is megjelennek valamilyen formában az un. szabályos poliéderek, melyek bizonyára olvasóink fantáziáját is megmozgatják. Ha nem is tudjuk olyan "virtuális élőlényekkel" körülvenni alakzatainkat, mint Escher tette, azért hasznos lehet ezekkel a geometriai formákkal olyan alaposan megismerkednünk, hogy VRML jeleneteket készíthessünk róluk.

Végül azok számára, akik a mi (rög)eszmefuttatásainkon túlmenően érdeklődnek Escher művészete iránt, bemutatunk néhány Escherrel foglalkozó helyet az interneten.


Megígérjük, hogy olvasóink munkáit - melyekhez Escher művészete adta az inspirációt - közzzé fogjuk tenni, amennyiben olvasóink elküldik erre az e-mail címre:

      szilassi@jgytf.u-szeged.hu

Egyéb észrevételeiket is örömmel vesszük.

Minden érdeklődőnek az önálló felfedezés, alkotás örömét, jó munkát kíván: Szilassi Lajos