Önök most VRML 1.0 formátumú képeket (jeleneteket) fognak látni, kevés szöveggel, reményeink szerint érdekes látnivalókkal.
Feltételezzük,
hogy már megismerkedtek a VRML nyelv
alapjaival ismerik a jelenetek interaktív kezelésének
a legfontosabb elemeit. Olvastak a tanszékünk webhelyén
bemutatott VRML szerkesztõ programról,
esetleg használták is azt. Az itt bemutatott VRML fájlok
- a hálózatról hozott fájlok kivételével
- többnyire ezzel a szerkesztõvel készültek.
Kellemes nézelõdést
kívánunk.
Bevezetésül
nézzünk meg egy szabályos poliédert, a dodekaédert.
Ennek a koordinátáit
egy kocka csúcsai, valamint három, egymásra páronként
merõleges téglalap határozzák meg. Emiatt a
dodekaéder csúcsira összesen öt
kocka illeszthetõ.
De a dodekaéder
csúcspontjai közül mindet egyszer használva kiválasztható
öt szabályos tetraéder is.
Ezzel
az un. félig-szabályos
poliéderrel hézagmentesen kitölthetõ
a tér.*
Egy ilyen
állítást persze bizonyítani kellene, de talán
segít ebben ez valamint
ez * a kép. (Mindössze
e két * -gal megjelölt fájl készítésénél
vettünk igénybe ASCII kódú szövegszerkesztõt.)
Vegyük
szemügyre a híres Kohinoor gyémánt
szerkezetét!
Ugyanez szebben
csillog egyszínû változatban.
Az elõbbi
képen az árnyalatok azzal alakíthatók ki, hogy
bizonyos lapok körüljárási irányát
megváltoztattuk. Érdekes rajzot kapunk, ha az elõbbi
jelenetben csak a pozitív körüljárású
lapokat látjuk.
Itt egy gömbfelületet
egybevágó gömbháromszögekre bontottunk.
A kapott sokszögeket másképpen
is színezhetjük.
Ehhez látszólag
240 pont koordinátáit kellett felvennünk. Persze, ha
már adott az alakzat egy nyolcada,
akkor a többi már koordináta transzformációkkal
és összefésüléssel felvehetõ. Javasoljuk
az érdeklõdõknek, hogy (esetleg egyszerûbb alakzaton)
próbálják ki, milyen transzformációkkal
lehetne egy nyolcad részébõl elõállítani
a gömböt, ráadásul úgy, hogy a szomszédos
gömbháromszögek továbbra is tartsák meg
az itt látott szín, ill. alak szerinti szimmetriát.
A koordinátákat
egyszer felvéve már több, igen érdekes jelenetet
készíthetünk: Íme
1 ,
2 ,
3 példa.
(Javasoljuk,
hogy kissé forgassa meg a kedves tárlatlátogató
a koordinátarendszert!)
Egy -egy alakzat színeinek az összeállításában nagy segítségünkre lehet néhány összehasonlításra alkalmas jelenet. Ezek természetesen már egy viszonylag egyszerû, erre a célra kifejlesztett szoftverrel készültek. Íme: 4 kúp, 5 gömb, 6 henger, 10 kocka egy - egy kockaél irányában elrendezve.
Most
bemutatunk néhány olyan képet, amelyet a hálózatról
hoztunk:
Ez egy X29-es vadászgép.
Ez egy csomó. Most a csomó egy matematikai (topológiai) fogalmat jelent. Ez és ez is az.
A csomók topológiájáról itt olvashat bõvebben az érdeklõdõ:
Javasoljuk az érdeklõdõknek keressék fel Tom Longtin számítógépes grafikus home page -ét:
http://www.sover.net/~tlongtin/
Az Õ munkái közül mutatunk be hármat, amely ugyanazt a térbeli szituációt dolgozza fel kõlönbözõ módon.
Longtin1 , Longtin2, Longtin3.
Tekintsék meg azokat a jeleneteket is, amelyek a tõle kapott ötletek alapján az itt bemutatott VRML szerkesztõvel készültek.
A. konstrukció,
valamint ennek a melléktermékei: 1.
változat,
2. változat,
3. változat. 4.
változat.
(Itt jegyezzük
meg, hogy, aki a Cosmo Player megjelenítõvel vizsgálja
ezeket a VRML fájlokat, nem mindíg kap helyes rajzot. Ugyanis
ez a megjelenítõ a konkáv sokszögek megjelenítését
nem mindíg tudja helyesen megoldani. Errõl
itt olvashatunk bõvebben.)
Hadd mutassuk be még George Hart professzort:
http://www.li.net/~george/virtual-polyhedra/vp.html
A poliéderekkel kapcsolatos VRML fájlok készítésében, bemutatásában (és matematikai hátterük megismertetésében) talán az Õ tevékenysége a legjelentõsebb. Íme néhány általa készített VRML fájl:
Tekintsen el az olvasó attól, hogy most ennél több helyet bemutassunk a világhálóról. Minden érdeklõdõ bõséggel talál olvasni, látnivalót, pl. innen elindulva:
http://vag.vrml.org/VRML_FAQ.html
Búcsúzóul kérjük, kattintson ide.
Kívánjuk,
hogy sok öröme teljék minden érdeklõdõnek
a VRML világában.
Vissza a VRML
nyitólapunkra