VRML jelenetek  képeskönyve

Köszöntjük tárlatunk minden érdeklõdõ nézõjét.

Önök most VRML 1.0 formátumú képeket (jeleneteket) fognak látni, kevés szöveggel, reményeink szerint érdekes látnivalókkal.

Feltételezzük, hogy már megismerkedtek a VRML nyelv alapjaival ismerik a jelenetek interaktív kezelésének a legfontosabb elemeit. Olvastak a tanszékünk webhelyén bemutatott VRML szerkesztõ programról, esetleg használták is azt. Az itt bemutatott VRML fájlok  - a hálózatról hozott fájlok kivételével  -  többnyire ezzel a szerkesztõvel készültek.
 
Kellemes nézelõdést kívánunk.

Bevezetésül nézzünk meg egy szabályos poliédert, a dodekaédert.
Ennek a koordinátáit  egy kocka csúcsai, valamint három, egymásra páronként merõleges téglalap határozzák meg. Emiatt a dodekaéder csúcsira összesen öt kocka illeszthetõ.
De a dodekaéder csúcspontjai közül mindet egyszer használva kiválasztható öt szabályos tetraéder is.

Ezzel  az un. félig-szabályos poliéderrel hézagmentesen kitölthetõ a tér.*
Egy ilyen állítást persze bizonyítani kellene, de talán segít ebben   ez  valamint   ez *  a kép. (Mindössze e két * -gal megjelölt fájl készítésénél vettünk igénybe ASCII kódú szövegszerkesztõt.)

Vegyük szemügyre a híres Kohinoor gyémánt szerkezetét!
Ugyanez szebben csillog egyszínû változatban.
Az elõbbi képen az árnyalatok azzal alakíthatók ki, hogy bizonyos lapok körüljárási irányát megváltoztattuk. Érdekes rajzot kapunk, ha az elõbbi jelenetben csak a pozitív körüljárású lapokat látjuk.

Itt egy gömbfelületet  egybevágó gömbháromszögekre bontottunk.  A kapott sokszögeket másképpen is színezhetjük.
Ehhez látszólag 240 pont koordinátáit kellett felvennünk. Persze, ha már adott az alakzat egy nyolcada,  akkor a többi már koordináta transzformációkkal és összefésüléssel felvehetõ. Javasoljuk az érdeklõdõknek, hogy (esetleg egyszerûbb alakzaton) próbálják ki, milyen transzformációkkal lehetne egy nyolcad részébõl elõállítani a gömböt, ráadásul úgy, hogy a szomszédos gömbháromszögek továbbra is tartsák meg az itt látott szín, ill. alak szerinti szimmetriát.
A koordinátákat egyszer felvéve már több, igen érdekes jelenetet készíthetünk: Íme   1 ,     2 ,      3   példa.
(Javasoljuk, hogy kissé forgassa meg a kedves tárlatlátogató a koordinátarendszert!)

Egy -egy alakzat színeinek az összeállításában nagy segítségünkre lehet néhány összehasonlításra alkalmas jelenet. Ezek természetesen már egy viszonylag egyszerû, erre a célra kifejlesztett szoftverrel készültek. Íme: 4 kúp,    5 gömb,     6 henger,    10 kocka  egy - egy kockaél irányában elrendezve.

Most bemutatunk néhány olyan képet, amelyet a hálózatról hoztunk:
 

Itt egy méhecske

Itt egy iroda

Ez egy X29-es vadászgép.

Ez egy csomó. Most a csomó egy matematikai (topológiai) fogalmat jelent.    Ez    és     ez is   az.

A csomók topológiájáról itt olvashat bõvebben az érdeklõdõ:

Most bemutatunk topológiai szempontból igen érdekes felületet, az un. Klein- féle kancsó -t, amely egy egyoldalú felület.  (Itt jegyezzük meg, hogy ezek a jelenetek természetesen más szoftverekkel készültek, és azokat konvertálták a szerzõk az erre alkalmas programokkal VRML fájlokká.)

Javasoljuk az érdeklõdõknek keressék fel Tom Longtin számítógépes grafikus home page -ét:

http://www.sover.net/~tlongtin/

Az Õ munkái közül mutatunk be hármat, amely ugyanazt a térbeli szituációt dolgozza fel kõlönbözõ módon.

Longtin1 ,    Longtin2,   Longtin3.

Tekintsék meg azokat a jeleneteket is, amelyek a tõle kapott ötletek alapján az itt bemutatott VRML szerkesztõvel készültek.

A. konstrukció,  valamint ennek a melléktermékei:   1. változat,      2. változat,      3. változat.   4. változat.
(Itt jegyezzük meg, hogy, aki a Cosmo Player megjelenítõvel vizsgálja ezeket a VRML fájlokat, nem mindíg kap helyes rajzot. Ugyanis ez a megjelenítõ a konkáv sokszögek megjelenítését nem mindíg tudja helyesen megoldani. Errõl itt olvashatunk bõvebben.)

Hadd mutassuk be még George Hart professzort:

http://www.li.net/~george/virtual-polyhedra/vp.html

A poliéderekkel kapcsolatos VRML fájlok készítésében, bemutatásában (és matematikai hátterük megismertetésében) talán az Õ tevékenysége a legjelentõsebb. Íme néhány általa készített VRML fájl:

G.  Hart 1.

 G. Hart 2.

G.  Hart 3.

Tekintsen el az olvasó attól, hogy most ennél több helyet bemutassunk a világhálóról. Minden érdeklõdõ bõséggel talál olvasni, látnivalót, pl. innen elindulva:

http://vag.vrml.org/VRML_FAQ.html

Búcsúzóul kérjük, kattintson ide.

Kívánjuk, hogy sok öröme teljék minden érdeklõdõnek a VRML világában.
 

         Vissza a VRML nyitólapunkra