Egyre többet mond ez a néhány szó az internet felhasználóinak. Ezt a VEB oldalt tekintse az olvasó egy olyan csomópontnak, ahonnan elindulhat néhány olyan irányba, amely elõsegítheti a tájékozódást a VRML világában.
Elsõként - nem kevés részlehajlással - javasoljuk a saját lapjaink felkeresését:
Aki most szeretne megismerkedni a VRML nyelvvel, keresse fel ezt a helyet:
http://www.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/matematika/vrml/alap/alapok.htm
Aki szívesen foglalkozna VRML nyelven megjeleníthetõ alakzatok elõállításával, kattintson ide:
http://www.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/matematika/vrml/szerk/editor.htm
Az a kedves látogatónk, aki inkább egy VRML tárlaton szeretne látogató lenni, induljon el ezen az úton:
http://www.jgytf.u-szeged.hu/tanszek/matematika/vrml/tarlat/bemutat.htm
A
kamera, aki elötte, és ami mögötte van
A (perspektív, ill. axonometrikus)
ábrázolás jellegzetességei, a kamera beállítási
lehetõségei a VRML nyelvben.
Geometriai
transzformációk és alkalmazási lehetõségeik
aVRML-ben
Azt igyekszünk megmutatni (példákon
keresztül), hogy miként lehet a kamera és az ábrázolt
alakzat egymáshoz viszonyított helyzetét pontosan
beállítani.
A
Live3D és a COSMO Player
VRML megjelenítõk
összehasonlító vizsgálata.
Ezekben a munkáinkban nem
a nyelv bemutatása a célunk, hanem annak néhány
egyszerûbb, vagy érdekesebb alkalmazása. Így
itt csak ritkán térünk ki a VRML fájlok elõállításával
kapcsolatos kérdésekre.
Ha meg szeretnénk tanulni,
hogy miként lehet egy alakzatot elõállítani
papírhajtogatással, legkönnyebb dolgunk akkor van, ha
a "mester" és a "tanítvány" együtt végzi
ugyanazokat a mozdulatokat. Ha erre nincs mód, segíthet a
leírás és a jó rajz. Itt most egy közbülsõ
esettel találkozhatunk, a leírás melletti rajzok mozgathatók.
Reméljük, ez valamivel több segítséget jelent,
mint pusztán a rajz.
Bonyolultabb felületekrõl készített VRML fájlok elõállítását minden esetben valamilyen segédprogramra kell bíznunk. A MAPLE V matematikai program 5. verziója már képes az általa elõállított alakzatokról VRML fájlokat készíteni. Erre látunk itt most néhány példát. Olyanokat, amelyek matematikai szempontból is érdekesek lehetnek.
Az érdekes, logikai készséget
, térszemléletet - alkalmasint kézügyességet
- igénylõ feladatokat kedvelõ látogatóink
figyelmébe ajánljuk ezt az oldalt, ahol a VRML alkalmazásaként
bemutatunk néhány térbeli összerakós
logikai játékot.
A bemutatott VRML jelenetek forrásprogramjainak
az elemzése hasznos lehet a VRML lehetõségeinek
minél alaposabb megismerése szempontjából is.
A VRML világával ismerkedõ
látogatóink - épp úgy, mint a legtöbb
WEB-lapon - csak a kész "termékkel" találkoznak, a
VRML fájlok készítõi - szerénységbõl,
vagy szakmai meggondolásokból - nem szívesen
teszik közzé, hogy miként jutottak a bemutatott eredményre.
Érdeklõdõbb
olvasóink,viszont joggal érdeklõdnek a "mûhely-munka"
részletei iránt, azt remélve (joggal), hogy hátha
elleshetnek ott egy két fogást, ötletet, amit maguk
is fel tudnának használni.
Nos, itt a lehetõség,
pillantsanak be egy "mûhelybe".
Ígérjük, erdekes
dolgokkal fognak találkozni.
Aki szívesen részt venne a mi alapozónknál átfogóbb VRML tanfolyamon, vagy az általunk csak periférikusan említett VRML 2.0 világával szeretnének megismerkedni, keressék fel ezt a helyet:
Felhívjuk még látogatóink figyelmét egy magyar "csomópont"-ra, ahonnan jó kitekintés nyílik a világ VRML-lel foglalkozó VEB lapjaira:
Kérjük, írja meg
észrevételeit: szilassi@jgytf.u-szeged.hu
Vissza a Szegedi Tudományegyetem