2.2.5. Zárótanítás

A zárótanítás a tanítójelölt gyakorlati képzésének utolsó órája, melyre 8 hetes összefüggő gyakorlat után kerül sor. Célja, hogy a jelölt bizonyítsa szakmai felkészültségét. A zárótanítás a tantárgyak tanítására való felkészültség önálló, vizsga jellegű bemutatása. Minden hallgatónak egy vizsgatanítást kell tartania az alsó tagozatos tantárgyak köréből (1-4. osztály tantárgyai) vagy a műveltségi területből (1-6. osztály).

A zárótanítás tantárgyát a hallgatók a CooSpacen előre meghirdetett időpontban hallgatótársaik, az egyéni tanítási gyakorlatokhoz rendelt szakvezetőjük, a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettes és a Tanítóképző Tanszék gyakorlati képzésért felelős oktatója jelenlétében a Gyakorlóiskolában húzzák ki. A húzás után a vizsgatanítás időpontjáról a szakvezető (mentor) a hallgatóval történt egyeztetés után dönt. A zárók beosztását a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettes összegzi és haladéktalanul megküldi a Tanítóképző Tanszékre. A Tanszék a beosztás ismeretében a vizsgabizottságba tanszéki megbízottat delegál.

A zárótanítás előtt legkésőbb 1 héttel (5 munkanappal) a jelölt megkapja a zárótanítás pontos anyagát, a megelőző órán hospitál mentoránál. A szakvezető zárótanítási anyagként csak olyan tananyagot jelölhet ki, amelynek tanítása közben a tanítójelölt magyarázókészsége, tervezőmunkája és kapcsolatteremtő képessége lemérhető. (Nem szerepelhet pl. témazáró felmérő íratása, vagy szóbeli ellenőrző óra.)

A jelölt a tanításra óratervezetet készít úgy, hogy az tartalmi-, formai- és helyesírási szempontból egyaránt kifogástalan legyen. A tervezetnek tartalmaznia kell az óra célját, feladatait, időbeosztását, minden fontos mozzanatát; a feladatok részletes leírását, a feladatlapokat és azok megoldását, az ellenőrzés, értékelés módját.

A felkészülésnél figyelembe kell venni, hogy a vizsgatanítás a jelölt önálló munkája, ahhoz a gyakorlatvezetőnek (mentornak) mindössze segítő információt szabad nyújtania.

A zárótanítás a Gyakorlóiskolában, bizottság előtt zajlik, melynek tagjai: a tanítójelölt vezető tanítója és a Tanítóképző Tanszék által delegált oktató. A zárótanításon jelen lehetnek a tanítójelölt csoporttársai (ugyanazon mentorhoz beosztott hallgatók). A vezetőtanító esetleges akadályoztatása esetén a gyakorlati képzésért, vagy az alsó tagozatért felelős igazgatóhelyettes és egy kijelölt szakvezető helyettesítheti a szakvezetőt. Az intézeti oktató akadályoztatása esetén a Tanítóképző Tanszék jelöli ki helyettest.

A tanítás után a hallgató a bizottság jelenlétében a zárótanítás értékelési szempontjainak ismeretében (Lásd: 9. fejezet) védi meg munkáját.

A zárótanítás értékelése a tervezet minősítése, a tanításban és a tanítás megvédésében mutatott teljesítmény minősítése alapján ötfokozatú jeggyel történik. A mentor és a tanszéki oktató egyaránt kitölti a zárótanítás értékelő lapját (Lásd 9. fejezet), majd a mentor – a tanszéki oktató véleményét meghallgatva – megállapítja végső osztályzatot és ismerteti a jelenlévőkkel. Az értékelést és az osztályzatot a mentor írásban rögzíti a zárótanítás jegyzőkönyvében, (Lásd: 9. fejezet) amit a tanszéki oktató is aláír.

Az elégtelenre értékelt vizsgatanítás javítása bizottság előtt lehetséges, melynek összetétele: mentor, tanszéki metodikus, a gyakorlóiskola igazgatója, alsó tagozatért felelős igazgatóhelyettes és a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettes.

iDevice ikon Tevékenység

A hallgató feladata:

- A zárótanítás tantárgyának kihúzásán kötelező megjelennie a Gyakorlóiskolában.

- A tanításra a tanult formátumban (Lásd: 7. fejezet) óratervezetet kell készítenie!

- Tanítása végleges tervezetét a szükséges mellékletekkel együtt a tanítás előtt 2 munkanappal 2 példányban kell leadnia a mentorának (A 2. példányt a szakvezető adja át az intézeti képviselőnek a tanítási óra előtt).

- A vizsgatanítás előtt minimum 15 perccel előbb meg kell jelennie a gyakorlóiskolában!

- A zárótanítást követő védésen a bizottság előtt a saját munkáját az értékelési szempontok ismeretében (Lásd: 9. fejezet) elemeznie, majd a jelenlévők kérdéseire és észrevételeire elméletileg megalapozottan válaszolnia kell.

- Ha a kijelölt időpontban a tanításra az Ön nem várt akadályoztatása miatt nem kerülhet sor, akkor arról haladéktalanul értesítenie kell a szakvezetőjét és a Tanítóképző Tanszéket egyaránt.

- Új időpontról a szakvezető a hallgatóval történt egyeztetés után dönt, erről értesíti a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettest, aki jelzi ezt a Tanítóképző Tanszék felé.