2.2.5. Zárótanítás
A zárótanítás a tanítójelölt gyakorlati
képzésének utolsó órája, melyre 8 hetes összefüggő gyakorlat után kerül sor. Célja, hogy a jelölt bizonyítsa szakmai
felkészültségét. A zárótanítás a
tantárgyak tanítására való felkészültség önálló, vizsga jellegű bemutatása.
Minden hallgatónak egy vizsgatanítást
kell tartania az alsó tagozatos tantárgyak köréből (1-4. osztály tantárgyai) vagy a műveltségi területből (1-6.
osztály).
A
zárótanítás tantárgyát a hallgatók a CooSpacen előre meghirdetett időpontban
hallgatótársaik, az egyéni tanítási gyakorlatokhoz rendelt szakvezetőjük, a
gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettes és a Tanítóképző Tanszék
gyakorlati képzésért felelős oktatója jelenlétében a Gyakorlóiskolában húzzák ki. A húzás után a vizsgatanítás
időpontjáról a szakvezető (mentor) a hallgatóval történt egyeztetés után dönt.
A zárók beosztását a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettes összegzi és
haladéktalanul megküldi a Tanítóképző Tanszékre. A Tanszék a beosztás
ismeretében a vizsgabizottságba tanszéki megbízottat delegál.
A
zárótanítás előtt legkésőbb 1 héttel (5 munkanappal) a jelölt megkapja a
zárótanítás pontos anyagát, a megelőző órán hospitál mentoránál. A szakvezető
zárótanítási anyagként csak olyan tananyagot jelölhet ki, amelynek tanítása
közben a tanítójelölt magyarázókészsége, tervezőmunkája és kapcsolatteremtő
képessége lemérhető. (Nem szerepelhet pl. témazáró felmérő íratása, vagy
szóbeli ellenőrző óra.)
A
jelölt a tanításra óratervezetet készít úgy, hogy az tartalmi-, formai- és
helyesírási szempontból egyaránt kifogástalan legyen. A tervezetnek
tartalmaznia kell az óra célját, feladatait, időbeosztását, minden fontos
mozzanatát; a feladatok részletes leírását, a feladatlapokat és azok
megoldását, az ellenőrzés, értékelés módját.
A
felkészülésnél figyelembe kell venni, hogy a vizsgatanítás a jelölt önálló
munkája, ahhoz a gyakorlatvezetőnek (mentornak) mindössze segítő információt
szabad nyújtania.
A
zárótanítás a Gyakorlóiskolában, bizottság előtt zajlik, melynek tagjai: a tanítójelölt vezető
tanítója és a Tanítóképző Tanszék által delegált oktató. A zárótanításon jelen
lehetnek a tanítójelölt csoporttársai (ugyanazon mentorhoz beosztott
hallgatók). A vezetőtanító esetleges akadályoztatása esetén a gyakorlati
képzésért, vagy az alsó tagozatért felelős igazgatóhelyettes és egy kijelölt
szakvezető helyettesítheti a szakvezetőt. Az intézeti oktató akadályoztatása
esetén a Tanítóképző Tanszék jelöli ki helyettest.
A tanítás
után a hallgató a bizottság jelenlétében a zárótanítás értékelési szempontjainak
ismeretében (Lásd: 9. fejezet) védi
meg munkáját.
A
zárótanítás értékelése a tervezet minősítése, a tanításban és a tanítás
megvédésében mutatott teljesítmény minősítése alapján ötfokozatú jeggyel történik. A mentor és a
tanszéki oktató egyaránt kitölti a zárótanítás értékelő lapját (Lásd 9.
fejezet), majd a mentor – a tanszéki oktató véleményét meghallgatva –
megállapítja végső osztályzatot és ismerteti a jelenlévőkkel. Az értékelést és
az osztályzatot a mentor írásban rögzíti a zárótanítás jegyzőkönyvében, (Lásd: 9. fejezet) amit a tanszéki
oktató is aláír.
Az
elégtelenre értékelt vizsgatanítás javítása bizottság előtt lehetséges,
melynek összetétele: mentor, tanszéki metodikus, a gyakorlóiskola igazgatója,
alsó tagozatért felelős igazgatóhelyettes és a gyakorlati képzésért felelős
igazgatóhelyettes.

A hallgató feladata:
-
A
zárótanítás tantárgyának kihúzásán kötelező megjelennie a Gyakorlóiskolában.
-
A
tanításra a tanult formátumban (Lásd: 7.
fejezet) óratervezetet kell készítenie!
-
Tanítása
végleges tervezetét a szükséges mellékletekkel együtt a tanítás előtt 2 munkanappal
2 példányban kell leadnia a mentorának (A 2. példányt a szakvezető adja át az
intézeti képviselőnek a tanítási óra előtt).
-
A
vizsgatanítás előtt minimum 15 perccel előbb meg kell jelennie a
gyakorlóiskolában!
-
A
zárótanítást követő védésen a bizottság
előtt a saját munkáját az értékelési szempontok ismeretében (Lásd: 9. fejezet) elemeznie, majd a
jelenlévők kérdéseire és észrevételeire elméletileg megalapozottan válaszolnia
kell.
-
Ha
a kijelölt időpontban a tanításra az Ön nem várt akadályoztatása miatt nem
kerülhet sor, akkor arról haladéktalanul értesítenie kell a szakvezetőjét és a
Tanítóképző Tanszéket egyaránt.
-
Új
időpontról a szakvezető a hallgatóval történt egyeztetés után dönt, erről
értesíti a gyakorlati képzésért felelős igazgatóhelyettest, aki jelzi ezt a
Tanítóképző Tanszék felé.