Kurzusnév: DISZKURZUSELEMZÉS, TÁRSALGÁSI
                   SZABÁLYOK, SZITUÁCIÓK

Kurzuskód: MAG-S-118

Kreditérték: 1

Kurzusfelelős neve:

Dr. Vass László

Kurzusfelelős beosztása:

főiskolai docens

Szak megnevezése:
Heti óraszáma
Vizsgaforma
Státusz a szakon
Magyar
Előadás Gyak. Előadás Gyak.
(Köt./Vál.)
   
1
 
GYJ
V

A kurzus felvételének feltételei

A kurzus kreditjóváírásának különös feltételei

A kurzus teljesítésének feltételei

Legalább elégséges gyakorlati jegy, egy 5-6 oldalas szemináriumi dolgozat elkészítése és megvédése a tantárgyfelvételi időszakban egyeztetett beosztás szerint.
Kötelező irodalom:
Albertné Herbszt Mária: A társalgás néhány jellemzője és szabálya. In: Petőfi S. János – Békési Imre – Vass László (szerk.): Szemiotikai szövegtan 5. Szövegtani kutatás: témák, eredmények, feladatok, JGYTF Kiadó, Szeged, 1992. 9-18.

Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai I.-II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1990.

Vass László: Adalékok a társas érintkezés és a diskurzusok vizsgálatához. In: Galgóczi László (szerk.): Nyelvtan, nyelvhasználat, kommunikáció. JGYF Kiadó, Szeged, 1999. 205-220.

Ajánlott irodalom:
Van Dijk, T. A. (ed.): Handbook of Discourse Analysis, Vol. 1.-4. 1985. Academic Press, London.

Tolcsvai Nagy Gábor: A magyar nyelv szövegtana. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.

Vass László: Bibliográfiai tájékoztató. Magyar nyelvű stilisztikai és szövegtani szakirodalom. In: Vass László - Boldizsár Klára: Vallásos szövegek szemiotikai textológiai megközelítése, Generalia, Szeged, 1995. 61-79.

A kurzus részletes tematikája
A társas érintkezés beszédaktusainak tanulmányozása iránti fokozódó érdeklődés a humán és a társadalomtudományokban az utóbbi két-három évtizedben indult meg, majd alakított ki az 1970-1980-as évek fordulójára egy, az addigi eredmények szintetizálására törekvő, új tudományágat, a beszéd- vagy társalgáselemzést. A kurzus célja az új kutatási eredmények és alkalmazási lehetőségeik bemutatása, illetőleg elsajátíttatása.
1. Kurzusfelvétel. Bevezetés. Általános tudnivalók.
2. Etnometodológia és társadalom.
3.
Beszédaktus-elmélet.
4. Szociális interakciók, társalgáselemzés, interakcióelmélet.
5.
Társalgási alapelvek.
6. A megszólításról.
7. Forduló, szomszédsági párok, preferenciairányulási elv.
8. Ciklusok, periódusok, epizódok.
9. Vonal, homlokzat.
10. Az argumentáció elemzéséről.
11. Szóbeszéd, pletykázás.
12. Hazugság, kiszivárogtatás, csalás.
13. Összegzés, kitekintés.
Követelmények:

Rendelkezzenek a hallgatók korszerű ismeretekkel a tematikában meghatározott területeken, s legyenek képesek ezen ismereteiket pedagógiai munkájuk során kamatoztatni.

Ellenőrzés, értékelés:

Az értékelés formája: gyakorlati jegy. Az aláírás, illetőleg a gyakorlati jegy követelményének az órákon való rendszeres részvételével, valamint egy (a tematikából szabadon választható) szemináriumi dolgozat elkészítésével és megvédésével tehet eleget a hallgató. A hiányzás nem haladhatja meg a heti óraszám háromszorosát. A gyakorlati jegy ezen – különleges méltánylást érdemlő esetben pótolható – követelmények teljesítése, továbbá a foglalkozásokon való felkészült és aktív részvétel alapján alakul ki. A javítással kapcsolatos kérdésekben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanulmányi, kredit- és vizsgaszabályzatának rendelkezései irányadóak.

 

Nyitólap

 

Dr. Vass László: Óra- és kredittervek