Szöveg és illusztráció
 

Ladányi Mihály - Hincz Gyula Szerelemből a szerelembe
 

Szerelemből a szerelembe
akárcsak jobb hazát keresve
akárcsak kenyeret keresve
szerelemből a szerelembe
 
Megy az ember lefelé lassan
mintha egy liliom-lugasban
árván és fogat csikorgatva
egyedülből a magányosba

 

Minthogy Ladányi Mihály versét a 60-as, 70-es évek magyar valóságának élménye, Hincz Gyula alkotását  pedig Ladányi költeménye ihlet(het)te, az illusztrációt a vers sajátos, ikonografikus interpretációjaként közelítem meg, a szöveg és az illusztráció (lehetséges) korrelációira koncentrálva.

Az adott könyvoldalon a verbális szöveg fölött látható lila színű illusztrációt bizonytalan, elmosódó kontúrú, stilizált emberi alakok dominálják, melyeknek konfigurációja és méretarányai egyaránt rendezetlenek.

A merev tartású, a testükön és / vagy a fejükön lila foltokkal ’stigmatizált’ alakokon az illusztráció jobb felső harmadában fókuszálódó, határozott, vékony kontakt vonalak futnak keresztül, melyek közül a felsők középütt (három koncentrikus kör középpontjában) keresztezik egymást, s enyhén széttartóak.

Jobb oldalt két vastagabb vonal tart a fókusz felé, felül pedig felhőszerű foltok láthatók.

Az ismertetett grafikus elemekből álló képi konfiguráció kontextspecifikus szemantikai felépítését a következőképpen verbalizálhatni. A kép dinamikus vékony vonalakkal komponált ’virtuális perspektívá’-ja mintegy magával ragadja, egy kvázicentrum felé sodorja a tehetetlen, karakterizálatlan és dehumanizált tömeget.
 

Ladányi Mihály Szerelemből a szerelembe

A lexikai formáció mikroegységei és a mikroegységek összetevői

A lexikai rendszerszerű szenzus mikroegységei és a mikroegységek összetevői

A lexikai kontextuális szenzus mikroegységei és a mikroegységek összetevői

 
 
 

Kivonat a 12. előadás anyagából