358529
Ma
Tegnap
Ezen a héten
Előző héten
Ebben a hónapban
Előző hónapban
Összesen
18
32
350
355995
220
1528
358529

IP: 3.144.9.141
Szerver idő: 2024-05-05 09:29:08

Tatu - avagy társadalmi tanulmányok

 

A társadalmi tanulmányok szak – interdiszciplináris jellegéből adódóan – kifejezetten alkalmas arra, hogy a BSc fokozatot szerzett hallgatók továbblépjenek a társadalomtudományi képzés valamelyik mesterszintjére. A szak orientációs tárgyai felkészítik a továbbtanulni kívánó hallgatókat a politológia, nemzetközi tanulmányok, szociológia, szociális munkás, szociálpolitika, kommunikáció és a társadalomismeret szakok valamelyikére történő átlépésre. A társadalmi tanulmányok alapszakos szakelőadók olyan munkakörökben helyezkedhetnek el, ahol fokozott igény mutatkozik a jelenkori társadalmi kihívásoknak való kreatív megfelelés iránt. Napi munkájuk során lehetőségük nyílik részt venni az aktuális társadalmi folyamatok elemzésében, a következményeiknek feltárásában és a megoldási alternatívák kidolgozásában.
Elhelyezkedési esélyek és lehetőségek: A szakon végzett hallgatók a legkülönbözőbb társadalmi szférákban (pl. bankszektor, állami adminisztráció és önkormányzatok, versenyszféra, politikai és érdekképviseleti rendszer, civil szektor, oktatás, tömegkommunikáció) helyezkedhetnek el. Betölthetnek irodavezetői, koordinátori, menedzseri, ügyintézői, kutatói asszisztensi munkaköröket igazgatási szervekben, közművelődési, tájékoztatási, önkormányzati intézményekben, a humánpolitika területén, valamint politikai és civil szervezetekben.

A szak különösen ajánlott azoknak, akik a három éves képzés lezárása után mesterszinten kívánnak továbbtanulni, de a felsőoktatási intézménybe való jelentkezéskor még nincs határozott elképzelésük arról, hogy a társadalomtudományi képzési területen belül milyen szakterület érdekli őket a leginkább. Ha ez még nem volt elég, sőt felkeltette az érdeklődést, további információért a tanszék honlapján érdemes böngészni: http://www.jgypk.u-szeged.hu/tanszek/tarselm/tarsad.htm

 

És a valóságban:

2009 szeptemberében némi megszeppenéssel – akár az általános iskola első osztálya előtt, bár már az anyukák kezének szorítása nélkül – 32 fiatal besétált az Egyetemre. Fogalmuk sem volt mire vállalkoztak, hiszen ugyan mit is takar a társadalmi tanulmányok szak? Mi is fog történni az elkövetkezendő években? Milyen is egyetemistának lenni? Ilyen kérdésekkel állt 32 idegen fiatal egymás mellett, tömegben, mégis egyedül. Aztán start. Az első hetek az ismerkedéssel teltek - nálam már a nevek megjegyzése komoly erőfeszítést jelentett. Megtalálták egymást a közös témában jártasak, megtalálták egymást a sportolók, az egyazon városból érkezők.

A bátortalan ismerkedést segítette az augusztusban megrendezett gólyatábor, bár ez csak egy minimális támpontot jelentett alig néhányuk számára. Ha egyetem, akkor buli! Hol máshol ismerkedhet meg néhány egyetemista, mint egy III. esetleg IV. osztályú vendéglátó egységben. Ennek eleget is tett a közepes létszámú csoport szűk fele. Szerdánként olyan beszélgetős estéket tartottak, melyben a sztorizás játszotta a főszerepet. Egyre többet megtudtak egymásról – akár azt is, amit nem is akartak. A kellemes időtöltés sokszor végződött valamelyik – számukra -  új, szegedi, egyetemi szórakozóhelyen, például a Jate, vagy a Szote klub, vagy csak egy egyszerű Tisza-parti üldögéléssel. A lehető legjobb lehetőséget találták arra, hogy egy más oldalról ismerjék meg azokat az embereket, akikkel nagy valószínűséggel elég sok időt fognak eltölteni a jövőben. Furcsának is tűnhetett, hogy ezt az oldalt nagyrészt előbb átláttuk, mint a tanulási stílusokat és energiát. Pedig hát, mint oktatási intézmény résztvevői, illendő lett volna először ezzel kezdeni. Legalábbis ez lenne a konzervatívabb meglátás.

Aztán jött a zárthelyik, beadandók, vizsgák időszaka. Rá kellett ébrednie a társulatnak, hogy csoporttá kell válniuk, mert anélkül nem fog menni az együttműködés. Együttműködés nélkül pedig sokkalta nehezebb időszak áll előttük. Létrejött egy levelezőlista, amelyen mindenki azonnal kapcsolatot teremthet a másikkal, nem csak az első barátokkal, akik ugye már ilyenkorra nagy bizonyossággal MSN-partnerek. Órák közti szünetben együtt eltöltött idő, poénkodás, aztán anekdoták mesélése, mely már kezdettől fogva közös kapaszkodót jelentett a társaságban. Később egy-egy sejtelmes utalás hallatán összenéznek, a paddal egy vonalba olvadva kuncognak azon, amit csakis ők tudnak. A beilleszkedés a kollégisták számára kevésbé volt bonyodalmas folyamat, miután a kollégiumi légkör egyszerűen beszippantja az újakat, és beolvasztja az összetartó közegben.

A kolis gólyaavató bulik, szintbulik, programok nem is engedték őket elszigetelődni a „nagy családtól”. Annál nehezebb volt a távolról érkezők helyzete. Van köztük Debrecen környéki, Győr környéki, Baja környéki és még sorolhatnám. Bár a társulat nagy része a viszonylag közeli városokból pártolt Szegedre, akad néhány kihúzó – és persze ilyen lennék én is.
A legnehezebb feladatot talán számomra a sok-sok újdonság feldolgozása jelentette. Az év kezdését megelőzően mindössze egyszer jártam a Napfény Városában. Nagy segítséget jelentett a gólyatábor és a szegedi ingyenes buszbérlet (miután rendszeresen eltévedtem).
33-an indultunk. Nagyrészt államilag támogatott képzésen. A csoport minimális része él/élt a Diákhitel nyújtotta lehetőségekkel. Ennek lehetséges okai közt figyelembe kell venni, hogy a csoport viszonylag nagy százaléka Csongrád megyei lakos.

 Ha már felsőoktatás, ha már tanulás, használjuk ki a lehetőségeket! A csoportot 50-50 arányban megosztja az Erasmus út, külföldi cserediákprogram lehetősége, és ezzel a gondolattal már többen komolyan megbarátkoztak. Második év második félévét egy elvetemült Dániában, egy pedig Franciaországban kívánja eltölteni. Ők voltak azok, akik igazán határozottan dolgoztak azért az elképzelésért, amit valóban szeretnének.
Komoly elképzelésekkel rendelkezik a csoport átlaga, erős 70% komolyan fontolgatja a Mesterképzés lehetőségét, elsősorban nemzetközi tanulmányok, politológia, esetleg szociológia irányban. A diplomához szükséges nyelvvizsgával már majd' mindenki a felvétel ideje alatt rendelkezett. Kicsit más irány, bár az alapvető ismeretekhez hozzátartozó ECDL bizonyítvány, amely egy számítógépes ismeretekről kiállított bizonyítvány nem túl jellemző, azért akad néhány az első évfolyamban.

Noha a csoport nagy része Szegedről, illetve nem túl távoli környékéről származik, akad néhány "elvetemült", aki a világ másik végéről érkezett. Ezért is volt szükség a legfontosabb információforrások kategorizálására, amely megkönnyíti a helyes döntést:


A megkérdezett első évfolyamos hallgatók szerint legfontosabb információforrásnak az Országos Felvételi Tájékoztatót jelölték meg. 81%-a a megkérdezetteknek a család és a barátok véleményét tartotta meghatározónak. Jóval lemaradva az élmezőnytől következnek az SZTE internetes oldalai, valamint a nyílt napok. A hallgatók kevesebb, mint fele tartotta a legfontosabbnak a középiskolai tanára véleményét, valamint az Egyenes út az egyetemre című kiadványt. 

A legfontosabb szempontok egyetemi képzéssel kapcsolatosan, amiket figyelembe vettek a diákok: a számba vett képzési szempontok között leginkább relevánsnak a nagy tudású oktatók, a jó hallgatói közösség, valamint a gyakorlati ismeretek megszerezhetősége tűnik. 86%-kal a jó hallgató-oktató kapcsolat ugyancsak elsődleges szempont. Bár nem elsődlegesen, de a hallgatók szerint meghatározó egy egyetemnél a gyakorlatorientált képzés, a jól átlátható követelmények, valamint nem utolsó sorban az infrastrukturális háttér. Végül a legkevésbé meghatározó szempontok a képzésben a könnyen szerezhető tudás, a nyelvtanulási lehetőség, végül – még mindig 58%-os támogatottsággal – az elméletközpontú képzés.

Most így visszatekintve erre az elmúlt 7-8 hónapra, azt kell, hogy mondjam, tartalmas időszak van mögöttünk. A felvételi sorrend eldöntésétől kezdve, a második félév vizsgaidőszakáig. Jobban megismerhetjük egymást, mint egy tradicionális egyetemi szakon, ahol 100-120 fő jelentené a csoportot. Mi a 30-as létszámunkkal valódi csoporttá válhatunk. Olyan barátságokat kötöttünk, amelyek még az egyetem után is évekig mély nyomot fognak hagyni életutunkban, de mint tudjuk, csak a halál biztos, addig pedig éljük az életet!

 
Kovács Andrea

Társadalmi tanulmányok III.

SZTE-JGYPK

Share on Myspace