IV.3.1. Egyszerű fogók
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 1-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Szükséges szerek, eszközök: fogó jelzésére szalag
Játékleírás:
Kijelölünk egy, nagy létszám esetén több fogót, a többiek a menekülők. A meghatározott játéktéren a fogó(k) üldözi(k) a menekülőket, és akit megérint az lesz a következő fogó. A fogó jelzésére használhatunk szalagot. Győztes az a tanuló, akit a játékidő alatt nem tudtak elfogni, vagy a legkevesebbszer fogtak el.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- Visszaadás nincs. Az új fogó rögtön nem foghatja meg az előző fogót, de ha már mást üldözött utána elfoghatja.
- A fogó cserét jelezni kell. A fogócseréhez használt szalagot úgy kell tartani, hogy az jól látható legyen
Fogó párokban
Létszám: tetszőleges páros szám
Ajánlott életkor: 1-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Szükséges szerek, eszközök: fogó jelzésére szalag
Játékleírás:
A tanulók párokban, kézfogással szétszórtan helyezkednek el. Kijelölünk egy fogópárt, sípjelre a fogó pár üldözni kezdi a párokat. Ha valamelyik párt megérinti, úgy hogy a kézfogást nem engedik el, akkor az utolért pár lesz a fogó. Győztes az a páros, akit a játékidő alatt nem tudtak elfogni, vagy a legkevesebbszer fogtak el.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- Visszaadás nincs. Az új fogó rögtön nem foghatja meg az előző fogót, de ha már mást üldözött utána elfoghatja.
- A fogó cserét jelezni kell. A fogócseréhez használt szalagot úgy kell tartani, hogy az jól látható legyen
- A kézfogás nem szakadhat el. Ha az üldözött menekülők elengedik a kézfogást, megfogásnak számít. Ha a fogók szakadnak el egymástól, nem érvényes az elfogás.
Párokat kergető fogó
Létszám: egész osztály páratlan létszámban
Ajánlott életkor: 2-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
A menekülők párokat alkotva szétszórtan helyezkednek el a játéktéren. A fogó játékosnak nincs párja, ő egyedül üldözi a menekülő párokat. A fogó a megérintett menekülővel cserél helyet, szerepet. Győztes az a tanuló, akit a játékidő alatt nem tudtak elfogni, vagy a legkevesebbszer fogtak el.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő páros elhagyja a játékteret, megfogásnak számít. A fogó választ közülük.
- Visszaadás nincs. Az új fogó rögtön nem foghatja meg az előző fogót, de ha már mást üldözött utána elfoghatja.
- A kézfogás nem szakadhat el. Ha az üldözött menekülők elengedik a kézfogást, megfogásnak számít. Ha a fogók szakadnak el egymástól, nem érvényes az elfogás.
Páros fogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 2-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogópárt, akik kézfogással üldözik az egyedül lévő menekülőket. Ha sikerül megérinteni valakit az is csatlakozik hozzájuk és így már hárman, kézfogással üldözik a menekülőket. Ha még egy játékost megérintenek, akkor kettéválnak, és két páros üldöz tovább. Győztes, akit a fogók nem tudnak elfogni a játékidő végéig.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- A kézfogás nem szakadhat el. Ha a fogók elszakadnak egymástól, nem érvényes az elfogás.
- Csak a szabad kezükkel érinthetnek a fogók, egyszerre akár két menekülőt is elfoghatnak.
Láncfogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 3-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót, aki üldözi a menekülőket. Ha sikerül megérintenie valakit, akkor már ketten lesznek a fogók, és kézfogással folytatják az üldözést. Ha még egy menekülőt elfognak, akkor már hárman lesznek és így tovább addig, amíg már csak egy menekülő marad, aki a játék győztese.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- A kézfogás nem szakadhat el. Ha a fogók elszakadnak egymástól, nem érvényes az elfogás.
- Csak a szabad kezükkel érinthetnek a fogók, egyszerre akár két menekülőt is elfoghatnak.
Fogd ott, ahol megfogtak (Érintő fogó)
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 2-4. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót, aki üldözi a menekülőket. Amikor sikerül megérintenie valakit szerepcsere történik, de az új fogónak azt a testrészét, amelyet megérintett az előző fogó folyamatosan érintenie kell, amíg el nem fog valakit.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- Visszaadás nincs. Az új fogó rögtön nem foghatja meg az előző fogót, de ha már mást üldözött utána elfoghatja.
- Az elfogás nem érvényes, ha a fogó nem érinti azt a testrészét, amit megérintett az előző fogó.
Úgy kergess, ahogy menekülök (Utánzó fogó)
Létszám: az egész osztály
Ajánlott életkor: 4-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót, aki üldözi a menekülőket. Ha a menekülő futás helyett más mozgásformát választ (pl. szökdel), akkor a fogónak utánoznia kell, csak így foghatja meg.
Játékszabályok:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- Visszaadás nincs. Az új fogó rögtön nem foghatja meg az előző fogót, de ha már mást üldözött utána elfoghatja.
- Az elfogás nem érvényes, ha a fogó nem utánozza a menekülő mozgását.
Félperces fogó
Létszám: az egész osztály
Ajánlott életkor: 1-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót. A fogó 30mp alatt igyekszik minél több menekülőt megérinteni. Akiket megérint, az leguggol, leül a játéktéren, vagy a játéktéren kívül helyezkedik el. 3-4 fogó kapjon lehetőséget és közülük az a győztes, aki a legtöbb menekülőt tudta megérinteni fél perc alatt. Nagy létszám esetén több fogót is kijelölhetünk, vagy játszathatjuk párokban is. A menekülők közül dicsérjük meg azokat, akiket egyik fogó sem tudott megérinteni.
Játékszabály:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
Terpesz fogó
Létszám: az egész osztály
Ajánlott életkor: 1-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót. A fogó fél perc alatt igyekszik minél több menekülőt megérinteni. Akit megérint, annak terpeszállásban kell elhelyezkedni, és ha a terpesz alatt egy, még el nem fogott menekülő átbújik, akkor felszabadul, újra menekülhet. A játék végén összeszámoljuk a terpeszállásban elhelyezkedő menekülőket. Több játékmenet után győztes az a fogó, akinél a legtöbb elfogott menekülőt számoltuk össze. Nagy létszám esetén több fogót jelöljünk ki.
Játékszabály:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
Elefánt fogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 1-2. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy, vagy több fogót, a többiek a menekülők. A fogónak egyik kezével meg kell fognia az orrát, a másik karját ezen átdugni, mintha ormánya lenne. Csak az ormánnyal érintheti meg a menekülöket. Érintés után szerepcsere történik és az új fogónak kell ormányt kialakítani.
Játékszabály:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- A fogó csak az ormányával érinthet.
Átfutó játék
Létszám: az egész osztály.
Ajánlott életkor: 1-4. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Játéktér: kb. 15X30m-es játéktér vagy tornaterem nagyságú terület, 3 harmadra osztva. A játéktér középső harmadában két fogó kézfogással helyezkedik el, a többi tanuló a játéktér egyik indulóvonala mögött áll fel. Sípjelre mindenki átfut a játéktér túlsó felére. Átfutás közben a fogók igyekeznek a menekülők közül minél többet megfogni, akiket megfogtak fogók lesznek. Győztesek azok a tanulók, akiket egyszer sem fogtak meg. Amikor a fogók száma eléri a 6-ot, új fogókat választunk.
Játékszabályok:
- A fogók csak a kézfogás megtartásával ejthetnek foglyot.
- A megérintés csak a sávon belül érvényes.
- A menekülők csak előre és oldal irányban haladhatnak, hátrafelé nem.
Féltek-e a medvétől?
Létszám: az egész osztály.
Ajánlott életkor: 1-4. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Játéktér: kb. 15X30m-es játéktér vagy tornaterem nagyságú terület, 3 harmadra osztva.
Kijelölünk egy "medvét", aki a játéktér középső harmadában helyezkedik el. A többi játékos az egyik alapvonal mögött egymás mellett áll fel. A medve hangosan megkérdezi: "Féletek-e a medvétől?" a többiek "nem"-mel válaszolnak, majd átfutnak a játéktér tulsó alapvonala mögé. A medve a középső harmadban igyekszik minél több játékost megérinteni, akit megfogott szintén medve lesz. Ha a medvék száma eléri a 6-ot, új játékmenetet indítunk. Győztes az a tanulót, akit nem fogtak el.
Játékszabályok:
- A medve csak a középső harmadban foghatja meg a menekülőket.
- A menekülők csak előre és oldal irányban haladhatnak, hátrafelé nem.
- Megfogottnak számít az a menekülő, aki elhagyja a játékterületet határoló oldalvonalat.
Csalogató
Létszám: egész osztály két csapatban
Ajánlott életkor: 4-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Két csapatot alakítunk, és egymással szemben állítjuk fel őket egymásól 15 méter távolságra. Az egyik csapatból kiválasztunk egy "csalogatót", aki elindul a másik csapat felé, akik egyik karjukat tenyérrel felfelé előre nyújtva tartják. A csalogató beleüt az egyik játékos tenyerébe, majd gyors fordulat után igyekszik minél gyorsabban visszaérni saját csapata vonalán túlra. Amelyik játékos kezébe ütött annak feladata, hogy próbálja megérinteni, még mielőtt eléri a csapatát. Ha sikerül, akkor csapata kap egy pontot, ha nem sikerül, akkor a csalogató csapata kapja a pontot. Játszható pontgyűjtés helyett fogolygyűjtéssel is. Győztes az a csapat, aki a legtöbb pontot, vagy foglyot gyűjötte.
Üsd a harmadikat
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 5-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Kijelölünk egy fogót és egy menekülőt a játékosok közül. A többiek kettős arckör alakzatban helyezkedjenek el. Jelre a fogó üldözni kezdi a menekülőt. Mindketten a körön kívül futhatnak. Ha a fogónak sikerül megérinteni a menekülőt szerepcsere történik a menetirány megváltozásával. A menekülőnek lehetősége van a felszabadulásra, amennyiben sikerül a belső kört alkotó egyik párosa elé beállnia, mielőtt a fogó megérintené. A fogónak ezután a páros külső körben lévő, a menkülő játékos beállásával harmadikká váló tagját kell tovább üldöznie. Győztes az a játékos, aki a játék ideje alatt egyszer sem volt fogó. A játékot játszatjuk úgy is, hogy a harmadik játékosnak nem menekülnie kell, hanem ő lesz az új fogó. Ezt a változat az Üt a harmadik! című játék.
Játékszabályok:
- A körön belül futni vagy a párok között átfutni nem szabad.
- A harmadik játékos nem állhat rögtön az előző menekülő elé, azaz a saját oszlopa elé.
Folyosó fogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 4-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
A fogó és a menekülő kivételével a tanulók kézfogással négysoros vonal alakzatban helyezkednek el folyosókat alkotva. A fogó és a menekülő az egyik folyosóban helezkedik el. Sípjelre a fogó üldözni kezdi a menekülőt, de csak a folyosókban mozoghatnak. A következő sípjelre a tanulók negyedfordulatot tesznek balra és kézfogással ismét folyosókat alkotnak, így megváltozik a folyosók iránya, amit a fogónak és a menekülőnek követni kell. Meghatározott ideig történik egy játékmenet, ami alatt, ha a fogó megérinti a menekülőt, akkor ő a győztes, ha nem sikerül az érintés, akkor a menekülő nyeri a játékot. Játékmenetenként mindig új fogót és menekülőt jelőljünk ki.
Játékszabályok:
- A fogó a menekülőt csak a folyosóban foghatja meg
- A kézfogás alatt átbújni vagy átnyúlni nem szabad.
Keresztező fogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 1-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
A játékhoz a fogókhoz általában használt játéktérnél nagyobb terület szükséges. A kijelőlt fogó sípjelre üldözni kezdi a menekülők egyikét. Addig őt kell üldöznie, amíg el nem fogja, vagy amíg közte és menekülő között egy másik menekülő át nem fut. Ha keresztezés történik a fogónak azt a játékos kell tovább üldöznie, aki keresztezett. A játék így folytatódik, ami akkor lesz érdekes, változatos, ha a menekülők válalják a keresztbe futást.
Játékszabályok:
- A keresztező játékosnak jeleznie kell hangos kiáltással: "Engem kergess"
- A fogó addig mást nem kergethet, amíg keresztezés nem történik.
- A szerepcsere után a visszaadás érvényes.
Fogyó fogó
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 4-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Szükséges szerek, eszközök: fogó jelzésére szalag
Az első fogó, ha megfog valakit, ott helyben leguggol, és az új fogó fut tovább. Így folytatódik tovább, míg végül egy menekülő marad, aki a játék győztese lesz.
Játékszabály:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- A fogócseréhez használt szalagot úgy kell tartani, hogy az jól látható legyen
Fogd meg a párod
Létszám: egész osztály
Ajánlott életkor: 4-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
Párba állnak a gyerekek, az egyik leguggol, ő lesz a fogó. Minden fogó csak a saját párját kergetheti. Ha megfogja, guggolással szerepcsere.
Játékszabály:
- A játékteret elhagyni nem lehet. Ha az üldözött menekülő elhagyja a játékteret, megfogásnak számít.
- A szerepcsere előtt az új fogónak le kell guggolnia, csak ezután kezdheti üldözni a párját.
Fekete-fehér
Létszám: az egész osztály két csapatban
Ajánlott életkor: 2-8. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
A játéktér közepétől mindkét irányban egyenlő távolságra, kb. 1m-re kijelöljük az induló vonalakat és kb. 10 m-re az határvonalakat. Két csapatot alakítunk fekete és fehér elnevezéssel. A csapatokat egymással szemben az induló vonalak mögött helyezzük el. A tanár a két sor között bemondja az egyik csoport nevét „Fekete"- ez lesz az üldözőcsoport. A fehérek menekülnek a mögöttük lévő vonal mögé. Eközben az üldözők arra törekednek, hogy a határvonal előtt minél több menekülőt megérintsenek. Annyi pontot kap a csapat, ahány menekülőt sikerül elfogni. Az a csapat nyer, aki több pontot gyűjt. Játszhatjuk fogolygyűjtéssel, és változtahatjuk a kiindulóhelyzetet is.
Játékszabályok:
- A szólított csapat az üldöző.
- Az elfogás csak a határvonal előtt érvényes.
Fészekfogó
Létszám: létszám az egész osztály
Ajánlott életkor: 2-4. osztály
Helye: terem vagy szabadtér
Játékleírás:
A tanulók párban páros kézfogással szétszórtan helyezkednek el, fészket alakítanak. Kijelölünk egy fogót és egy menekülő. A fogó sípszóra üldözi a menekülőt, aki a fészkek közül bármelyikbe belebújhat. Annak a tanulónak kell a fészekből tovább futnia, amelyiknek a fészekbe bújó menekülő háttal áll. Szerepcserére akkor kerül sor, ha a fogó megérinti a menekülőt, mielőtt bebújt volna egy fészekbe. Játszhatjuk úgy is, hogy a fészekből kifutó játékosnak nem menekülnie kell, hanem ő lesz az új fogó.
Játékszabályok:
- Az elfogás csak a fészken kívül érvényes.
- A fészekbe bújást nem szabad akadályozni.