IV.5. Egyéni, páros versengések és küzdőjátékok

1. Egyéni versengések

Egyéni versengéseket rendezhetünk:

Egysoros vonal alakzatban, helyhiány esetén többsoros vonal alakzatban, kör alakzatban és szétszórt alakzatban is.

A játékfeladatok vonal alakzatban a következők lehetnek:

  • futás előre, hátra
  • szökdelés két lábon, egy lábon
  • utánzó feladatok: nyusziugrás, pókjárás, rákjárás, négykézláb járás, sánta róka járás...
  • feladatok eszközökkel: kötéláthajtás, labdavezetés
  • feladatok szerek használatával: padok, zsámolyok kerülésével átugrásával, bordásfal használata

Ezeket a feladatokat végrehajthatjuk oda-vissza haladással. A feladat lehet oda és vissza is ugyanaz és lehet más visszafelé. Végrehajthatjuk bordásfal érintésével és végeztethetünk feladatot a bordásfalon (pl.: futás a bordásfalig, szökdelés a bordásfal 3. fokára 5-ször majd hátrafelé futással vissza).

Kör alakzatban futó, szökdelő, utánzó feladatokat végeztethetünk.

Szétszórt alakzatban kétféleképp értékelhetünk: ki tudja meghatározott idő alatt többször végrehajtani a feladatot, illetve ki tudja a meghatározott számú feladatot rövidebb idő alatt végrehajtani. Feladat lehet például: négyütemű szabadgyakorlat, mellső fekvőtámasz helyzetében karhajlítás-nyújtás, kötéláthajtás helyben, labdavezetés helyben...

2. Páros versengések

Páros versengéseket az egyéni versenyekhez hasonlóan rendezhetünk vonal, kör és szétszórt alakzatban. A párok elhelyezkedhetnek egymás mellett, egymás mögött, a két alapvonalon egymással szemben illetve a távot teljesíthetik váltással. A párok különféleképp összekapaszkodva (vállfogás, kézfogás, karfűzés...) is végezhetik a feladatokat.

3. Küzdőjátékok

Páros küzdelmek:

Kakasviadal

Létszám: tetszőleges páros szám

Ajánlott életkor: 2-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Játékleírás:

Hasonló nagyságú és erejű párokat alakítsunk. A párok tagjai egymással szemben mellső karkulcsolással helyezkednek el. Jelre egylábon szökdelve vállukkal ütközve próbálják egymást egyensúlyi helyzetükből kimozdítani, úgy hogy a levegőben lévő lábat le kelljen helyezni a talajra. Akinek sikerül a társát kibillenteni, az pontot kap. Győztes minden párból az a játékos, aki több pontot szerzett. Játszható guggolásban is.

Játékszabályok:

  1. Csak vállal szabad a társat lökni.
  2. Durvaság esetén a szabályt megsértő pontot veszít.

Húzd át a határon! Told át a határon!

Létszám: tetszőleges páros szám

Ajánlott életkor: 4-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Hasonló nagyságú ás erejű párokat alakítsunk. A párok a játéktér felezővonalának mindkét oldalán kézfoggással egymással szemben helyezkednek el. Jelre igyekeznek társukat áthúzni a vonalon a saját térfelükre. Akinek ez sikerül pontot kap. Győztes minden párból az a játékos, aki több pontot szerzett. Játszható egy kézzel húzással, tolással egy, illetve két kézzel, hajlított ülésben háttal tolással.

Játékszabályok:

  1. Csak a meghatározott módon lehet húzni, illetve tolni a társat.
  2. Áthúzottnak számít az a játékos, aki mindkét lábával rálép a vonalra.

Együttes küzdelmek:

Told ki a körből!

Létszám: az egész osztály

Ajánlott életkor: 4-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Játékleírás:

A játéktéren egymás után három egyre kisebbedő kört rajzolunk a talajra. A játékosok a legnagyobb körben helyezkednek el. Jelre igyekeznek egymást a körből kitolni. Amelyik játékosnak mindkét lába  a körön kívül érinti a talajt kiesik a kűzdelemből, és a következő körbe áll. Ha oda már ketten jutottak, újra kezdődik a kűzdelem. Aki a második körből is kiesik a harmadikban folytatja, és ha innen is kiszorítják, kiáll a játékból. Győztes az a játékos, aki a legnagyobb körbe utoljára marad. Második, aki a középső körben, és harmadik, aki a legkisebb körben.

Játékszabályok:

  1. Csak folyamatos tolással szabad a társat a körből kitolni.
  2. Tilos a lökés, rángatás, durvaság. A szabálytalankodók kiesnek a játékból.
  3. Egy játékost legfeljebb ketten támadhatnak.

Told be a körbe!

Létszám: az egész osztály

Ajánlott életkor: 4-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Létszámtól függően felrajzolunk a játéktére egy kb. 6-8 méter sugarú kört. A játékosok a körön kívül helyezkednek el, és jelre igyekeznek egymást a körbe betolni. Az a játékos, aki mindkét lábával a kör által határolt területet érinti, kiesik a játékból, és a körben marad. Győz az a játéko, aki utolsónak marad a körön kívül.

Játékszabályok:

  1. Tilos egymást lökdösni, vagy durván játszani.
  2. Egy játékost legfeljebb ketten támadhatnak.

Csapatküzdelmek:

Kötélhúzás

Létszám: létszám az egész osztály

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Szükséges eszköz: 1 db húzókötél

Játékleírás:

A kötél közepétől mindkét irányban 1 méter távolságra megjelöljük a kötelet. A kötelet a földre helyezzük úgy, hogy a kötél közepe a játéktér felezővonalán legyen. A csapatok a kötél két oldalán állnak fel egymással szemben. „Felkészülni" vezényszóra a csapatok megfogják a kötelet úgy, hogy a legelső játékos a jelzésnél fogja. Sípjelre húzni kezdik a kötelet arra törekedve, hogy az ellenfelet áthúzzák a felezővonalon. Az a csapat győz, amelyiknek ez sikerül.

Szabályok:

  1. A kötelet rángatni nem szabad.
  2. A húzni csak a sípjel elhangzása után lehet.

Egyszerű rögbi

Létszám: csapatjáték, csapatonként 7-11 játékos

Ajánlott életkor: 6-8. osztály

Helye: terem vagy szabadtér

Szükséges eszközök: 1 db rögbilabda vagy 1,5-2 kg-os tömött labda, 4 db magasugró állvány és jelzőszalagok

Játékleírás:

A játéktér két alapvonalán a magasugró állványokkal kijelöljük a két méter széles kapukat. A játéktér közepén egy kisméretű kezdőkört is alakítsunk ki. Ebben helyezzük el a játék kezdetekor a labdát. A csapatok a saját alapvonaluk mentén állnak fel és sípjelre a labda felé futnak. Amelyik csapatnak sikerül a labdát birtokba venni az igyekszik egyéni vagy összjátékkal a labdát az ellenfél kapujába juttatni. A labdával futó játékost szabad megtámadni, így birkózásra is sor kerülhet. Ügyes összjátékkal azonban ez elkerülhető, és folyamatos játék alakulhat ki. Ha a labda bármilyen formában - dobással, gurítással, rúgással vagy labdával a kézben kapuba futással- túljut a gólvonalon, gólt kell ítélni. Győztes az a csapat, amelyik a játékidő alatt több gólt szerzett.

Szabályok:

  1. Lehet a labdát dobni, rúgni, lökni, fejelni vagy gurítani.
  2. Labdával a kézben bármennyit léphetnek.
  3. A labdát birtokló játékost meg lehet támadni.
  4. Tilos gáncsolni, a testi épséget veszélyeztetve a játékost lerántani, ellökni.
  5. Tilos a kapust megtámadni.
  6. Ha a labda túljut az oldalvonalon, bedobással kell játékba hozni.
  7. Ha a labda az alapvonalon kívülre kerül, minden esetben a kapus hozza játékba kidobással vagy kirúgással.
  8. Ha több játékos is ráveti magát a labdára, a játékvezető két játékos közötti feldobásával folytatódik a játék.