IV.6.1. Célbadobó játékok

Mozdulatlan célra történő célbadobó játékos feladatok

Ebbe a csoportba tartoznak azok a játékos feladatok, amelyeknél az eltalálandó eszköz mozdulatlanul helyezkedik el. Megkülönböztethetünk vízszintesen és függőlegesen elhelyezkedő célokat.

Vízszintes célok lehetnek például a játéktér vonalai, a játéktér vonalai által határolt terület, a talajra fektetett karika vagy zsámoly.

Függőleges célok lehetnek például a terem falára rajzolt körök, kosárpalánkok, mennyezetről lelógó tárgyak, bordásfalra rögzített karikák, kapuk.

A célbadobást először rövidebb távolságból végeztessük, majd növeljük a távolságot. Adjunk lehetőséget próbadobásra. Meghatározhatjuk a dobásformát, a dobóhelyzetet. Rendezhetünk egyéni és csapatversenyeket. Az értékelés történhet úgy, hogy ki az, aki meghatározott számú kísérletből a legtöbbször ért el sikeres találatot, vagy úgy, hogy kinek sikerül a meghatározott számú találatot előbb teljesíteni.

Mozgócélra történő célbadobó játékok

Ebbe a csoportba tartoznak azok a játékok, amelyeknél az eltalálandó cél mozgásban van. A cél ezeknél a játékoknál általában másik játékos vagy ellenfél csapat tagjai.

Kidobó játék

Létszám: az egész osztály

Ajánlott életkor: 2-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda

Játékleírás:

A játékosok a játéktéren szétszórtan helyezkednek el. A játékvezető közéjük dobja a labdát, és aki elfogja, az célozhatja a többieket. Akit eltalálnak, kiesik a játékból. Győztes, aki utoljára marad.

Játékszabályok:

  1. A játékterületet elhagyni nem lehet.
  2. A labdával megtehető lépésszámot előre meg kell határozni.
  3. A találati felületet is előre meg kell határozni.
  4. Ha sikerül a felénk érkező labdát elfogni, az nem számít találatnak.
  5. Csak a közvetlen találat érvényes, ha a talajról vagy a falról pattan, nem számít találatnak.

Kidobó változatai:

  • az eltalált játékos nem hagyja el a játékteret, hanem a találat helyén leül, és ha a labda hozzákerül, ülve célozhat.
  • mint az előző, de ha sikerül ülve eltalálnia valakit, felállhat, és újra menekülhet
  • az eltalált játékosnak kiegészítő feladatot (pl.: hasizom erősítő gyakorlat) kell végrehajtania a játéktéren kívül, és utána visszaállhat
  • minden játékosnak 3 "élete" van, akkor esik ki, ha mind a hármat elvesztette
  • minden találat hibapontot jelent, nincs kiesés, az nyer, akinek a legkevesebb hibapontja van

Vadászlabda

Létszám: az egész osztály

Ajánlott életkor: 2-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda és a létszámnál eggyel kevesebb jelzőszalag

Játékleírás:

A játékosok közül kijelölünk egy vadászt, akinél van a labda és egy jelzőszalag. A többi játékos a menekülő. A vadász labdavezetéssel haladva próbál valakit eltalálni a labdával. Akit eltalál, az a játékos is vadász lesz és felvesz egy jelzőszalagot. Ettől kezdve a vadászok már nem vezethetik a labdát, hanem átadásokkal közelíthetik meg a menekülőket. Győztes az a játékos, aki utoljára marad.

Játékszabályok:

  1. Csak az első vadász vezetheti a labdát, amíg egyedül van.
  2. Csak a közvetlen találat érvényes.
  3. A vadászok nem akadályozhatják a menekülőket.
  4. A találati felületet előre meg kell határozni és csak az érvényes.
Vadászlabda két csapatban

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 4-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda, annyi karika, ahány tagú egy csapat

Játékleírás:

Két csapatot alakítunk. Az egyik csapat a kidobó (vadász), a másik a menekülő csapat. A kidobó csapat tagjai a játéktéren szétszórtan elhelyezett karikákban helyezkednek el. A másik csapat tagjai az egyik alapvonal mögött sorakoznak fel. Sípjelre a menekülő csapat első játékosa befut a játéktérre, és ott addig menekül, amíg el nem találják. Ha eltalálták, a másik alapvonalon keresztül el kell hagynia a játékteret. A találat pillanatában a menekülő csapat második tagja fut a játéktérre ettől kezdve már őt célozzák. A játékvezető méri, hogy mennyi idő alatt sikerült minden játékost kidobni. Utána szerepcserével a másik csapat is végrehajtja a feladatot. Győztes az a csapat, amelyiknek rövidebb idő alatt sikerült kidobnia a menekülő csapat összes tagját.

Játékszabályok:

  1. A kidobó játékosok csak a karikában állva célozhatnak.
  2. Csak a közvetlen találat érvényes.
  3. A találati felületet előre meg kell határozni és csak az érvényes.
  4. A menekülők nem foghatják meg a labdát.

Fogyasztó körben

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda

Játékleírás:

Két csapatot alakítunk. Az egyik csapat a kidobó a másik a menekülő csapat. Csapat létszámtól és terem méretétől függően felrajzolunk egy kört. Ebben a körben helyezkednek el a menekülő csapat tagjai. A kidobók a körön kívül állnak. A kidobó csapat kapja a labdát és feladata, hogy a másik csapat tagjai minél gyorsabban kidobja. Akit eltaláltak elhagyja a játékteret. A játékvezető méri, hogy mennyi idő alatt sikerült minden játékost kidobni. Utána szerepcserével a másik csapat is végrehajtja a feladatot. Győztes az a csapat, amelyiknek rövidebb idő alatt sikerült kidobnia a menekülő csapat összes tagját.

Játékszabályok:

  1. Csak átadásból és a körön kívülről lehet érvényes találatot elérni.
  2. Az eltalált játékosnak minél gyorsabban el kell hagyni a kört.
  3. A menekülők nem érinthetik a labdát, minden labdaérintés (földről felpattanó, elfogott, átadás közben megérintett, társról átpattanó) találatnak számít, ha a dobás szabályos volt.
  4. A körben maradt, illetve a messzire elpattanó, elguruló labdáért dobó játékosnak kell mennie, és miután visszahozta először átadást kell végezni csak utána lehet célozni.
  5. a menekülő játékosok nem hagyhatják el a kört csak ha már eltalálták.

Fogyasztó szétszórtan

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda és annyi jelzőszalag, amennyi tagú egy csapat

Játékleírás:

Két csapatot alakítunk. Az egyik csapat a kidobó, a másik a menekülő csapat. A kidobó csapat kapja a labdát és feladata, hogy a másik csapat tagjai minél gyorsabban kidobja. Akit eltaláltak elhagyja a játékteret. A játékvezető méri, hogy mennyi idő alatt sikerült minden játékost kidobni. Utána szerepcserével a másik csapat is végrehajtja a feladatot. Győztes az a csapat, amelyiknek rövidebb idő alatt sikerült kidobnia a menekülő csapat összes tagját.

Játékszabályok:

  1. A vadászok nem vezetheti a labdát, és nem léphetnek labdával a kézben, átadásokkal kell megközelíteni a menekülőket.
  2. Csak a közvetlen találat érvényes.
  3. A vadászok nem akadályozhatják a menekülőket.
  4. A találati felületet előre meg kell határozni és csak az érvényes.
  5. A menekülők nem foghatják meg a labdát.

Tűzharc

Létszám: az egész osztály két csapatban

Ajánlott életkor: 3-8. osztály

Helye: terem

Szükséges eszköz: 1db gumilabda vagy szivacslabda

Játékleírás:

A játékosok két csapatban, a két térfélen helyezkednek el. Az alapvonalak mögött kijelöljük a pálya szélességében a fogolytanyát. A két csapat tagjai közül kiválasztott csapatkapitányok az ellenfél térfele mögött levő fogolytanyában helyezkednek el. A kezdőjátékos az ellenfél játékosaira dob. Ha valakit eltalál, az fogoly lesz, és a csapatkapitánya után megy az ellenfél mögötti területre. A további játékfeladat a labda megszerzése, és azzal az ellenfél egyik játékosának kidobása. Vonatkozik ez a csapatkapitányokra és a foglyokra is. Ugyanis az ellenfelet „két tűz közé" lehet szorítani, és a fogolytanyáról is lehet kidobni játékost. Amikor már a csapat valamennyi játékosa fogoly lett, a csapatkapitány áll be a játéktérfélre. Győztes az a csapat, amelyik az ellenfél kapitányát először kidobja.

Szabályok:

  1. Dobáskor a vonalig előre lehet jönni.
  2. A csapattagok egymás között adogathatják a labdát.
  3. Csak a közvetlen találat számít.
  4. Ha a játékos elfogja a felé repülő labdát, nem számít találatnak.

Változatok:

  1. Ha egy játékos elfogja a feléje dobott labdát - amelyet az ellenfél dobott -, joga van csapattársai közül, a foglyuk közül valakit visszaváltania.
  2. A kisebbeknél alkalmazható a kiváltásnak az a formája, hogy a fogolynak kell a csapattársai által dobott labdát elfognia.
  3. A csapatkapitánynak „több élete" van.