III.2. Második gyermekkor:
7-10 éves kor között a mozgástanulási képesség gyors fejlődésének szakasza. Az időszak alatt számtalan új mozgás elsajátítása valósul meg. Közöttük több sportág alapmozgásai találhatók. Kevésbé jellemző a teljesítményre való törekvés. a mozgásgyorsaság és az állóképesség jelentékenyen fejlődik, az ízületi mozgékonyság pedig nagy egyéni eltéréseket mutat.
Lányoknál 9/10-11/12 éves korokban, fiúknál 9/10-12/13 korokban a mozgástanulás legintenzívebb szakasza a gyermekkorban. Folytatódik a mozgásrepertoár bővülése. Felerősödnek az egyéni mozgástulajdonságok, és a nemekre jellemző különbségek. A mozgásfejlődés első csúcsidőszaka, a mozgástanulásra, mozgástanításra egyik legkedvezőbb periódus a gyermekkorban. Megindul a motórium strukturálódása.
Összefoglalva a korosztály jellemzőit:
- nagy mozgásigény;
- játékos körülmények között fejlődés indul meg a motoros képességek terén;
- gyorsan fejlődik a mozgásuk, mozgástanulási képességük könnyen fejleszthető;
- javul mozgásuk pontossága, ritmusa;
- a futás - ugrás - dobás végrehajtása közben differenciálódnak a jellemző sportági technikák;
- új mozgásformák végrehajtása azonban még bizonytalan, a mérhető eredmények változóak.
- mozgásgyorsaságuk, állóképességük kiemelkedően fejlődik;
- az erőfejlesztés helyett erőfejlődésről kell beszélni;
- kifejezettebbé válik a nemek közötti teljesítmény különbség, a lányok állóképessége elmarad a fiúkétól;
- a mozgásfejlődés legalkalmasabb életkori szakasza, biztosítsuk a gyermekek számára a mozgástanulás és mozgástanítás lehetőségét;
- legkedveltebb mozgásforma a futás, amelyet közepes sebességgel lazán, harmonikusan végez. A futás mellett a dobást és az ugrást említhetjük jellemző tevékenységként;
- később már a szubmaximális sebességnél is jól koordinált a mozgásuk, koordinációs képességek elmulasztása pótolhatatlan;
- az életkor korai szakaszában még nem hangsúlyos a mozgásszerkezeti tényezők állandósága, de később elegendő gyakorlással jól fejleszthető, az két nem között nincs nagy eltérés;
- a kisiskolásoknál nagy a gyerekek mozgásigénye, amely magatartásbeli problémákat okozhatnak. Igyekezni kell észrevenni és megfelelően kezelni, a mozgásigényeket széleskörűen kielégíteni;
- lehetséges már a sportági technikák elsajátítása, sokoldalú felkészülést biztosítva kerülni kell az egyoldalúságot.
Az életkori szakaszra jellemző alapgyakorlatok
- főleg játékos feladatok keretében kerüljön sor a mozgásformák elsajátítására, fejlődésére;
- futások, ugrások, dobások, elkapások, rúgások, stb.
- fogó játékok, kidobós játékok, ugróiskola, sor és váltóversenyek, vetélkedők, stb.