I.1. Bevezetés

A tananyag elkészítésével célunk, hogy a testnevelő tanár asszisztens a képzés során kellően megalapozza az ismereteit a rekreációs sportok különböző területeinek alkalmazására rendelkeznek, de a továbbképzésre beérkező kollégák sokféle előtanulmányi területe és előképzettsége igényli az összehangoló ismeret átadást.

Az itt megjelenő ismeretek, sajnos a kis terjedelemi lehetőség miatt nem tud teljes képet adni a rekreáció minden területéről, de a szerzők együttesen arra törekedtek, hogy a gyakorlati órákkal együtt megalapozzák a kollégák kellő magabiztossággal alkalmazható tudását. A fejezetek végén ajánlunk irodalmakat, mely a várhatóan felkeltett érdeklődés további kielégítésére alkalmasak.

A rekreáció irodalmának és a képzés kialakításának hazai úttörőinek mindegyike kibontotta már a rekreációról, annak szükségességéről alkotott elképzelését. Dobozi László, Jakabházi László, Szabó József az 1990 -es években megalapozták a rekreáció elmélet és módszertan irodalmát a közép és felsőfokú oktatás számára.
Kovács Tamás Attila (2004): A rekreáció elmélete és módszertana és a Fitt-Tan (2008) című kötetei az eddigi legátfogóbb ismeretet nyújtotta a szakmai érdeklődők számára.
Ábrahám Júlia (2010): Rekreációs alapok, valamint Gáldi Gábor (2011): A rekreáció elmélete és gyakorlata címmel megjelent köteteik már digitális formát öltöttek.

A most, a hallgatók elé tárt munka, a rekreációhoz kapcsolódóan, az eddigiekben kevéssé feltárt területeket kívánja röviden kibontani, így, kultúra, - mozgáskultúra, genetikai kód, - örökség, mozgásos életmód - egészség, betegség, stb. összefüggései. A tananyag kibontása közben minden esetben a már megjelent irodalmakra is hivatkozunk, mellyel az itteni szűk oldalszámú lehetőségünket kinyitva, teljes képet kaphat az olvasó a rekreáció elméleti és gyakorlati megvalósítás területéből.

Az első fejezet az elméleti megalapozást, a továbbiak a rekreáció autdoor és indor területein néhány felhasználható mozgásformát mutat be, mintegy mintaként, a gyakorlati megvalósítást bemutatva, támogatva.

A dolgozat szerkezete, javaslat a felkészülésre

            A bevezető, elméleti megalapozó fejezeteket követően (I-II-III. fejezet) az I. kötet anyaga a turizmus, sportturizmus és a hozzá kapcsolódó gyakorlati megvalósítási területek elmélete és gyakorlati megvalósítás leírása található.  Így kapott helyet a túra és természetjárás, a téli táborozás és síelés valamint a vizitúrázás ismereteinek leírása, oktatási, szervezési ismereteinek összefoglalása.  A II. kötet anyag viszont már sokkal szélesebbkörben alkalmazható, -legyen az az iskolai testnevelés, a délutáni sport-, vagy napközis foglakozás, de felhasználható családi, baráti körben is a kisebb hely v. eszközigényű játékok köre. A „strandjátékok" zömmel a nyári szünetben felkeresett, fürdőhelyek élővízpartok aktív vízparti mozgásforma lehetőségeit igyekszik (részben) bemutatni. Nagyon fontos, hogy a nyári szünet, a családi üdülések alkalmával minnél aktívabb - mozgásos - életet éljenek a szülők és gyermekeik egyaránt, ennek a fizikai hatásain túl az együttlét, az együtt játék örömének hatásait a harmónikusabb családi életben találjuk meg. 

További két fejezetben a rekreációs mozgásformák szempontjából is két jelentős területet mutatunk be: zenés mozgásformák, - az aerobik és változatai és a kötélugrás a mai pörgő világunk leképeződése a sport területére. Nincs ez másként a görkorcsolyázás esetében sem, hiszen az egyik, extremitást is feltételező és viszonylag könnyen elérhető eszközökkel űzhertő ez a mozgásforma, - sőt sok esetben: életérzés.

A Rekreáció I-II. kötetek az ismeretei az önálló felkészülés anyagát képezik, hiszen a tervezett képzés, -továbbképzés kis kontaktóraszáma miatt, ott elsősorban a gyakorlati megvalósítás eszközrendszerét igyekszünk megmutatni a hallgatóknak.