Csoportos és csoport előtti tanítási gyakorlatok
A IV-V-VI-VII. félévben a hallgatók kötelező csoportos tanítási gyakorlatokon vesznek részt. Ezek során a
hallgatók csoportokban, mentorok (szakvezetők) irányításával a gyakorlatban
ismerkednek meg az oktatási-nevelési folyamatok tervezésével, szervezésével,
irányításával, ellenőrzésével, értékelésével.
A
csoportos tanítási gyakorlat lebonyolítása a hallgatók előzetes beosztása
szerint 3x45 perces hármas egységben
történik: előkészítés – (bemutató)tanítás – elemzés.
Az előkészítő
órán jelöltek elsajátítják,
illetve átismétlik az óratervezet megírásához és az óra megtartásához szükséges
szakmai, tartalmi, formai és pedagógiai követelményeket.
A tanítási
óra vagy a szakvezetők bemutató tanításai, vagy a hallgatók csoport
előtti tanításai (mikrotanítás) során valósul meg. A félév során minden
hallgatónak minimum 1 mikrotanítást kell teljesítenie. Erre a mentorok
(szakvezetők) útmutatása alapján a mikrotanítást tartó hallgató(k)nak önállóan
óratervezetet (formátumát lásd a 7.
fejezetben) kell készíteni, és azt a mentornak (szakvezetőnek) bemutatni.
A
hallgató köteles még tantárgyanként a mentor (szakvezető) által kijelölt egyéb
feladatot elvégezni: pl. szemléltető anyagok készítése, anyaggyűjtés, stb. Az
óra megtartását a mentor több hallgató között is feloszthatja.
Az elemző órán először a tanítást végző (mentor vagy tanítójelölt), majd a mentor által előre megadott szempontok szerint többi hallgató közösen elemzi és értékeli a megtartott órát.
Az értékelés formája: gyakorlati jegy, mely a ciklusokon a szakvezetők által adott jegyek átlagából tevődik össze. A jegyadás a gyakorlati képzésért felelős gyakorlóiskolai igazgatóhelyettes által történik.

A hallgató feladata:
a) Az előkészítő órára:
-
Átismételni
a szakvezető által megadott elméleti anyagot
-
A
megfelelő szakirodalmat feldolgozni;
-
Az
előkészítési órán folyó közös munkában aktívan részt venni.
-
A
mikrotanítást végző hallgató az általa elkészített tervezetet (formátumát lásd a 7. fejezetben) a
mentornak bemutatni.
b) A tanítási órán:
-
A
mikrotanítást végző hallgató feladata a tervezet alapján legjobb tudása szerint
vezetni az órát.
-
A
csoport többi tagjának feljegyzéseket kell készíteni a szakvezető által
megadott szempontok alapján.
-
Feljegyezni
az általuk említésre méltó pedagógiai megoldásokat.
-
Megfigyelni
a tanulók magatartását és a nevelési szituációkat.
c)
Az elemző órán:
-
A
mikrotanítást végző(k) elemzi(k) az órát a cél megvalósulása és a módszertani
megoldások figyelembe vételével.
-
A
csoport többi tagja beszámol a megfigyeléseiről, észrevételeiről.
-
A
mentorral együtt a megadott szempontok alapján közösen elemzi a látott tanítási
órát.
-
Aktívan
részt vesz az elemző munkában.