Csoportos és csoport előtti tanítási gyakorlatok

A IV-V-VI-VII. félévben a hallgatók kötelező csoportos tanítási gyakorlatokon vesznek részt. Ezek során a hallgatók csoportokban, mentorok (szakvezetők) irányításával a gyakorlatban ismerkednek meg az oktatási-nevelési folyamatok tervezésével, szervezésével, irányításával, ellenőrzésével, értékelésével.

A csoportos tanítási gyakorlat lebonyolítása a hallgatók előzetes beosztása szerint 3x45 perces hármas egységben történik: előkészítés(bemutató)tanításelemzés.

Az előkészítő órán jelöltek elsajátítják, illetve átismétlik az óratervezet megírásához és az óra megtartásához szükséges szakmai, tartalmi, formai és pedagógiai követelményeket.

A tanítási óra vagy a szakvezetők bemutató tanításai, vagy a hallgatók csoport előtti tanításai (mikrotanítás) során valósul meg. A félév során minden hallgatónak minimum 1 mikrotanítást kell teljesítenie. Erre a mentorok (szakvezetők) útmutatása alapján a mikrotanítást tartó hallgató(k)nak önállóan óratervezetet (formátumát lásd a 7. fejezetben) kell készíteni, és azt a mentornak (szakvezetőnek) bemutatni.

A hallgató köteles még tantárgyanként a mentor (szakvezető) által kijelölt egyéb feladatot elvégezni: pl. szemléltető anyagok készítése, anyaggyűjtés, stb. Az óra megtartását a mentor több hallgató között is feloszthatja.

Az elemző órán először a tanítást végző (mentor vagy tanítójelölt), majd a mentor által előre megadott szempontok szerint többi hallgató közösen elemzi és értékeli a megtartott órát.

Az értékelés formája: gyakorlati jegy, mely a ciklusokon a szakvezetők által adott jegyek átlagából tevődik össze. A jegyadás a gyakorlati képzésért felelős gyakorlóiskolai igazgatóhelyettes által történik.

iDevice ikon Tevékenység

A hallgató feladata:

a) Az előkészítő órára:

- Átismételni a szakvezető által megadott elméleti anyagot

- A megfelelő szakirodalmat feldolgozni;

- Az előkészítési órán folyó közös munkában aktívan részt venni.

- A mikrotanítást végző hallgató az általa elkészített tervezetet (formátumát lásd a 7. fejezetben) a mentornak bemutatni.

b) A tanítási órán:

- A mikrotanítást végző hallgató feladata a tervezet alapján legjobb tudása szerint vezetni az órát.

- A csoport többi tagjának feljegyzéseket kell készíteni a szakvezető által megadott szempontok alapján.

- Feljegyezni az általuk említésre méltó pedagógiai megoldásokat.

- Megfigyelni a tanulók magatartását és a nevelési szituációkat.

c) Az elemző órán:

- A mikrotanítást végző(k) elemzi(k) az órát a cél megvalósulása és a módszertani megoldások figyelembe vételével.

- A csoport többi tagja beszámol a megfigyeléseiről, észrevételeiről.

- A mentorral együtt a megadott szempontok alapján közösen elemzi a látott tanítási órát.

- Aktívan részt vesz az elemző munkában.