Egyéni tanítási gyakorlatok

A VI. és VII. félévben a hallgatók két-kéthetes kötelező egyéni tanítási gyakorlaton vesznek részt. A kéthetes gyakorlat folyamán a hallgatóknak a mentorok (szakvezetők) irányításával az iskolai munka egészét átfogó feladatsort kell teljesíteniük az általános iskola munkarendje szerint.

A hallgatóknak a félév első két hetében fel kell venniük a kapcsolatot a kijelölt szakvezetővel, és közösen kell kialakítani az egyéni tanítási gyakorlat munkarendjét.

A mentornak tanítójelölt munkabeosztását úgy kell megszervezni, hogy jusson ideje az órákra való alapos felkészülésre. Ugyanakkor figyelemmel kell lennie arra is, hogy minden, a jelölt által tartandó órához kapcsolódjon fél óra egyéni előkészítés, és szintén fél óra a tanítás elemzésére, megbeszélésére. (Lebonyolítását lásd a 3. fejezetben.)

A tanítási órán kívüli feladatokat a mentorral (szakvezetővel) történő megbeszélés szerint – a lehetőségek figyelembe vételével – kell elosztani. A mentornak biztosítania kell, hogy a jelölt a munkájához szükséges felszerelést megkapja.

A tanítási órákra a hallgatónak a megtanult formában óravázlatot/tervezetet kell készíteni (formátumát lásd a 7. fejezetben), melyet a tanítás előtt legalább 24 órával be kell mutatni a mentornak (szakvezetőnek), ill. meg kell beszélni vele. Az óratervezet csak tervezet, tehát ha az órán kialakult helyzet indokolja, attól el lehet térni, de csak úgy, hogy az óra szerkezete ne sérüljön.

A mentor csak kivételes esetben szól(hat) bele a tanítási óra menetébe. Az óra vezetését csak abban az esetben veheti át a tanítójelölttől, ha a hallgató szaktárgyi illetve módszertani szempontból később már nem, vagy nehezen korrigálható megoldást alkalmaz.

Az értékelés formája: a szakvezető által adott gyakorlati jegy, melyet az Ön mentora az Igazoló füzetben rögzít.

iDevice ikon Tevékenység

A hallgató feladata:

a) A tanítási óra előtt:

- Az óra tanítási célja és a kompetencia-fejlesztési feladatok figyelembe vételével a részletes tanítási tervezetet vagy vázlatot önállóan elkészíteni.

- A tervezetet/vázlatot a szakvezető által meghatározott időre átadni.

- A szakvezető észrevételei alapján a szükséges korrekciókat elvégezni.

- A tanításhoz szükséges előzetes szervezési feladatokat (megfigyelések, gyűjtések, szemléltető eszközök, stb.) elvégezni.

- A tanításra a legjobb tudása szerint felkészülni.

b) A tanítási óra folyamán:

- Önállóan és felelősséggel vezetni a tanórát.

- Szervezni a saját és a tanulók munkáját.

- Irányítani a kijelölt anyag feldolgozását, a kitűzött célok megvalósítását.

- Biztosítani az óra oldott légkörét.

- Értékelni a tanulók teljesítményét.

c) A tanítási órát követően:

- Az előzetes tervéhez és az óra folyamán adódó konkrét helyzethez viszonyítva értelmezni és indokolni az alkalmazott eljárásait.

- Megmagyarázni az előzetes tervtől való esetleges eltérés okait, szükségességét.

- Rámutatni az óra kitűzött céljai elérésének eredményeire, vagy magyarázatot adni az esetleges eredménytelenségre.

- Válaszolni a szakvezető tanítással kapcsolatosan feltett kérdéseire.