Koreferenciális inferencia
 

Károlyi Amy Víz és szél (Károlyi Amy: Pakli kártya, Szépirodalmi Könyvkiadó, Budapest, 1974.)
 

 
Irodalmi szövegek, különösen versek jó részében meg lehet állapítani az egyes kifejezések koreferenciáját – anélkül azonban, hogy a referenciáról bármit is mondhatnánk.

 
 

Víz és szél

Messze úsznak a lámpás hajók
e szalagon vont lampionos kertek,
messze ringanak e pávák
míg árny-fényeik közel rezegnek.

De amazok már háttal állnak,

szélvájt odúkban beteg gémek,
éveik sírboltjába zárva
a fényre hályog mögül néznek.

Itt szúr a fű és a homok,

a szél konok és szomjazó,
bár hullám dörren odalenn,
a lélegzet mint a só.
Kit áramlás ide sodor,
sorsa kötélen száradó.

Hideg kavicson rongyos hálók,

egy lapos hullám belevet még
üres kagylót, kocsonyás algát,
lakatlan csigaház: az emlék.
Száraz kagylók, széljárta évek,
feljebb a kövült örömök
szétfutó nyája legelészget.

De azok háttal állnak

meszes köpenyegbe zárva,
nem pörkölheti őket villám,
a vezetékzsinór elvágva.

Szemek nélkül és bő kabátban

állnak a szeles hegygerincen,
akár a vakok úgy vonulnak,
egy fillér sincsen a kezükben.

Szigliget, 1961. szeptember 10.

A lámpás hajók, a lampionos kertek, a pávák és az árny-fényeik koreferensek.

Ha azonban alaposabb szemantikai és szintaktikai elemzést végeznénk, nem lenne olyan egyszerű expliciten reprezentálni, hogy miért mondjuk azt, hogy e kifejezések koreferensek. Pedig még a lampionos kertek meg a pávák referenciáját is megtaláljuk, hiszen az első sorban ott van a lámpás hajók kifejezés.

Végigolvashatjuk a verset akár tízszer is, és nem fogjuk tudni, hogy a második versszak első sorában az amazok névmás kire vonatkozik. Azt azonban tudjuk, hogy háttal állnak, hogy szélvájt odúkban vannak, hogy beteg gémek, hogy be vannak zárva éveik sírboltjába, és hogy a fényre hályog mögül néznek. A második versszak e négy sorának koreferenciája tehát világos, de a referenciáját egyik kifejezésnek sem tudjuk.

Nemcsak versben, hanem például elméleti természettudományos szövegben is találkozhatunk hasonló problematikával.

Egy elméleti modell legalább annyira metaforikus, mint egy költemény. Különösen olyan esetben, amikor valamit csak a hatásában lehet észlelni, de nem tudjuk, hogy az minek a hatása. Az elméleti kutatók ilyenkor modelleket alkotnak, s ezeket megpróbálják olyan valóságdarabok kifejezőinek tekinteni, amelyek tényleg létrehozhatják az adott effektusokat. De az, hogy melyek ezek a valóságdarabok, nem világos. Egy ilyen szöveg koreferenciája abszolút egyértelmű, referenciája azonban abszolút ismeretlen. (A metaforákkal kapcsolatban lásd még Kivonat az 5. előadás anyagából és Kivonat a 7. előadás anyagából.)
 
 

Kivonat a 14. előadás anyagából