Az állatok világnapja – október 4.

Az állatok világnapját 1931 óta ünnepelik minden esztendőben Szent Ferenc emléknapján, október 4-én. Az állatok védőszentje, Assisi Szent Ferenc ezen a napon hunyt el, ezért került erre a napra ez a fontos világnap.
A rendalapító Assisi Szent Ferenc a legenda szerint nemcsak értette az állatok nyelvét, hanem beszélgetett is velük, s már a 13. század elején azt hirdette, hogy nemcsak embertársainkat kell szeretnünk és tisztelnünk, hanem mindent, ami körülvesz minket, legyen az akár élő, akár élettelen.
A világnapon ma már nem csak a vadon élő, hanem minden állat védelmére felhívják a figyelmet.

Múlt héten ezt tettük a könyvtárban is.

A könyvtár bejáratát állatbarát gyerekekkel közösen díszítettük fel, kívül-belül.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az előtérben levő lapra ki-ki  feltűzhette házikedvence, vagy vágyott kedvence rajzát.

Az olvasóteremben nagyon népszerűek voltak a mókás, állatos könyvjelzők, nagyon sokan színeztek maguknak, vagy barátaiknak. A képeken rejtőzködő állatok megkeresése sem jelentett kihívást, a legtöbbet igen rövid idő alatt megtalálták őket, a gyerekek és a felnőttek is. Jövőre újra mindenkit várunk az Állatok világnapjára a könyvtárba!

 

 

A népmese napja – 2023. szeptember 30.

Idén egy csütörtökön, szeptember 28-án ünnepeltük Benedek Elek születésének 164. évfordulóját és a népmese napját.
A könyvtárban sok program várta az érdeklődőket.
Idén is meséltek a nagyok a kicsiknek, szünetekben a hozzánk betérők epizódokat nézhettek a Magyar népmesék című sorozatból, közben rókás könyvjelzőket és rókafigurát készíthetett, aki kézműveskedni szeretett volna. Népmesés köteteket gyűjtöttünk össze, állítottunk ki, mesefigurákat és népmesés kérdéseket rejtettünk el a könyvtár termeiben. Az idei meseillusztrációkat három rókás meséhez vártuk. Nagyon sok rajz érkezett, ezeket a könyvtárban, a könyvtár előtt és a folyosókon meg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Juhász Gyula és a szeretett Szeged – “A szó elszáll, az írás megmarad” 2023.

Idén 19. alkalommal rendezte meg iskolai könyvtárunk „A szó elszáll, az írás megmarad” városi könyv- és könyvtárhasználati vetélkedőjét 5-6. osztályos csapatok számára.

 

Az idei témánk Juhász Gyula és a szeretett Szeged címet viselte és Juhász Gyula születésének 140. évfordulójához kapcsolódott.
A versenyt 2023.05.17-én rendeztük könyvtárunk olvasótermében.

A versenyen helyezést elért csapatok:

I. SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola
II. SZTE Gyakorló Általános Iskola
III. Szegedi Jerney János Általános Iskola

Minden résztvevő csapatnak gratulálunk!

Mozgalmas február – Nemzetközi könyvajándék nap, február 14.

A Sünök napja után azonnal egy újabb esemény zajlott a könyvtárban.

A Nemzetközi könyvajándéknap alkalmából – immár hagyományainkhoz híven – ismét könyves vakrandival vártuk olvasóinkat, a gyerekeket és a pedagógusokat is.

  

Szeretett, kedvenc könyvekből ajánlók is készültek, pedagógusok jegyzték le a kedvenceiket gyerekeknek ajánlva és a gyerekek is egymásnak.

Idén új dologgal kedveskedhettek a barátaiknak azok, akik színezni szeretnek: nagyon szép füzetborítókat készíthettek ajándékba. Aki viszont játszani szeretett volna, az olvasóteremben megpróbálhatta megtalálni a híres szereplőpárokat.

Reméljük, mindenki jól érezte magát és olyan zsákbamacska    könyvet kölcsönzött, amit szívesen olvas. 🙂

Mozgalmas február – Sünök napja a könyvtárban, február 2-3.

Február első nagy eseménye a Sünök napja volt, melyet világszerte február 2-án tartanak, de az iskolai könyvtárban több napos eseménnyé bővült.

Soha nem látott mennyiségű rajz díszíti azóta is az olvasótermet, a kölcsönzőtermet, a könyvtár előterét, sőt, a helyünk nem is volt elég, a könyvtár elé helyezett paraván és az első emeleti folyosó ablakainak egy része is megtelt a sünös rajzokkal, amiket kicsiktől és nagyoktól kaptunk. Öröm nézegetni a sok kedves, szép alkotást, amivel vidámmá varázsoltátok és színesítettétek tereinket!
Köszönjük a munkátokat!

    

Az érdeklődők most is készíthettek süninyomdás könyvjelzőt, kereshették a könyvtárban elbújt apró sünöket és a puzzle kirakása után megtudhatták, mit ehetnek a sünök és mit nem. Aki könyvet kölcsönzött, ragaszthatott egy tüskét a sünre. 🙂

 

Idén először egy folyosói játékra hívtunk másodikostól nyolcadikosig minden diákot. A fő lépcsőházban és az első emeleten 15 helyen sünöket rejtettünk el, rövid, sünökről szóló információk kíséretében. Meg kellett őket keresni, a tudnivalókat, érdekességeket figyelmesen elolvasni, majd a könyvtárban kitölteni a hozzájuk kapcsolódó kvízt. Több, mint százan játszottak velünk és mindenki olyan ügyesen teljesítette a feladatot, hogy a végére igazi sünszakértőnek érezhette magát. 🙂
Mindenkinek gratulálunk!

Jövő februárban újra sünnap! 🙂

 

Boldog karácsonyt!

A karácsoyvárás időszakában könyvtárunk is ünnepi díszbe öltözött, közösen készülődtünk az ünnepre.

Adventi naptárunkban minden reggel új könyves-olvasós idézet várta a betérőket.Nincs elérhető leírás.

Közösen díszítettünk egy karácsonyfát, csupa kedvességgel, mindennapi apró örömmorzsákkal.Fénykép megnyitása

Igazi karácsonyi ajándékként pedig új könyveket rakhattunk a fa alá, olvasóink nagy örömére.
Nincs elérhető leírás.

Boldog karácsonyt kívánunk mindenkinek!

2022. szeptember 30. A népmese napja

2022. szeptember 29-én rendeztük iskolánkban a népmese napját, melyhez idén is számos esemény kapcsolódott a könyvtárban és újdonságképpen az iskola területén is. 

A könyvtár eseményeit ebben az évben ismét sok gyermek látogatta.
Nincs elérhető leírás.

A könyvtárban levő programok fél 8-tól népmesevetítéssel kezdődtek. Az olvasóterem szokás szerint meseszobává alakult, iskolánk könyvtárostanárai minden szünetben várták a népmeséket kedvelő gyerekeket, akiknek lehetőségük volt a Magyar népmesék című rajzfilmsorozat epizódjaiból néhányat megnézni. Akinek kedve volt, mesenézés közben az egyik olvasótermi asztalnál cicabábot készíthetett.Nincs elérhető leírás. Hogy miért pont cicabábot? Azért, mert ebben az évben A macskacicó című meséhez készültek illusztrációk, melyeknek idén nem csak az iskolai könyvtár ad helyet, hanem az épület különböző pontjain is megtekinthetők.

 

 

A könyvtár egész területén népmesehősök rejtőztek el, őket lehetett megkeresni és megpróbálni megválaszolni a mellettük  levő, népmesékhez kapcsolódó kérdéseket is.

Nincs elérhető leírás.Nincs elérhető leírás.Nincs elérhető leírás.

 

 

 

 

 

Újdonságként a könyvtár előterében és a kölcsönzőteremben népmesei próbák várták a gyerekeket és a vállalkozó kedvű tanárokat, hogy kiderüljön, ők képesek-e megoldani a népmesék szereplőire váró feladatokat: megpróbálhatták legyőzni a sárkányt; kifogni az aranyhalat; kipróbálhatták, hogy végig tudnak-e menni az ösvényen anélkül, hogy letérnének róla; segíthettek az elkeveredett pároknak megtalálni egymást; megpróbálhatták időre szétválogatni az összekeveredett babot és lencsét; összeforraszthatták a széttört korsót; megfejthették a találós kérdést, hogy túljussanak az utolsó próbán is. A feladatok teljesítésével a résztvevők néhány pillanatrNincs elérhető leírás.a mindannyian valódi mesehősökké válhattak. Nincs elérhető leírás.Nincs elérhető leírás.

 

Nagyon sokan többször is végigjárták a próbákat, annak pedig külön örülünk, hogy tanáraink, hallgatóink között is köszönthetünk újdonsült mesehősöket!

De nem csak a könyvtárban zajlottak az események. A folyosókon az 1.d és a 7.d osztályos tanulók, valamint a délutáni grafika-festészet szakkör és több napközis csoport tanulóinak munkáiból készült meseillusztrációs kiállításban gyönyörködhettek az érdeklődők. Nincs elérhető leírás.
Idén először nem csak könyvtári programokkal készültünk erre a napra. A népzenével, mint a népmeséhez szorosan illeszkedő műfajjal, a zeneművészeti tanszak tanárai és diákjai is bekapcsolódtak a nap eseményeibe: minikoncerteket adtak 3 szünetben, az iskola 3 különböző pontján. Az ének tagozatos osztályok népdalénekléséhez bekapcsolódhattak az arra járók, hiszen a hallott népdalokat a különböző évfolyamok osztályainak már korábban megtanították tanáraik.  A furulya tanszak színvonalas előadása után egy Bartók zongoramű is elhangzott, ami nem mindennapi élményt okozott, hiszen eddig egyszer sem szólt még furulya és zongora a folyosókon. Az előadás nagyon sokakat vonzott.
A Sulirádió adása szintén igazodott a nap tematikájához, a rádióból a tanulók ízlésének megfelelő népdalfeldolgozások szóltak.

A délelőtt folyamáNincs elérhető leírás.n – már hagyományos módon – 7-8. évfolyamos gyerekek mesét mondtak az alsó tagozatosoknak. A mesélők előre megbeszélt órán látogatták meg a választott osztályt, ahol röviden meséltek Benedek Elekről és a Népmese napjáról, majd felolvasták a kicsiknek a magukkal hozott mesét.
Az érdeklődő felső tagozatos diákok a népmese napján egy játékot találtak a CooSpace felületén, amely egy népmeséhez vezette őket. A népmese elolvasása után a könyvtárban egy – a meséhez kapcsolódó – kvíz várta a tanulókat.
Ezen a napon senki sem maradt népmese nélkül. Nincs elérhető leírás.

Az esemény a Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata 2022. évi Ifjúsági támogatási keret pályázat során elnyert összegből valósulhatott meg.

 

Teleki Blanka, a magyar nőnevelés úttörője – „A szó elszáll, az írás megmarad” 2022.

Két év kihagyást követően, idén 18. alkalommal rendezte meg iskolai könyvtárunk „A szó elszáll, az írás megmarad” városi könyv- és könyvtárhasználati vetélkedőjét 5-6. osztályos csapatok számára.

Az idei témánk a magyar nőnevelés úttörője, Teleki Blanka halálának 160. évfordulójához kapcsolódott.

A verseny 2022.05.24-én került megrendezésre könyvtárunk olvasótermében 6 csapat részvételével.

 

A versenyen helyezést elért csapatok:
I. Rókusi Általános Iskola csapata
II. Arany János Általános Iskola csapata („A magyar nyelv őrzői”)
III. Gregor József Általános Iskola 6. osztályos csapata
III. SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola 6. osztályos csapata

Minden résztvevő csapatnak gratulálunk, reméljük, jól érezték magukat nálunk!
Találkozzunk jövőre is!

Miért is fontos március 21-e? Mit ünneplünk ezen a napon?

Március 21-én van Az erdők nemzetközi napja, melyről könyvtárunkban is megemlékeztünk.

Az erdők nemzetközi napjáról 2013 óta emlékezünk meg a csillagászati tavasz kezdetén, vagyis a tavaszi napéjegyenlőség napján.

Az erdő és az általa biztosított számtalan „szolgáltatás” révén az egyik legfontosabb természeti erőforrás. Ilyen szolgáltatás például az oxigéntermelés és a szén-dioxid megkötés.

Az erdő több, mint a benne található fáknak és növényeknek az összessége.

Hogyan védheted TE az erdőket?

A könyvtárunkba látogató gyerekeket arra kértük meg, hogy írjanak olyan dolgokat, melyekkel védhetik az erőket és környezetüket. A kreatív program arra irányult, hogy egy levéltelen fát lombosítsanak ki az ötleteikkel. A gyerekek kis levelekre írták fel a gondolataikat, majd felragasztották a fára, így folyamatosan zöldült és lombosodott a fa a könyvtárban. A végeredmény magáért beszél! ♥

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy pár gondolat a levelekről:

  • Ültess fát!
  • Ne szemetelj!
  • Ne vágd ki a fákat!
  • Újrahasznosítás
  • Ne bántsd az állatokat!
  • Ne pazarold a vizet!

Továbbá a gyerekek figyelmét a környezetszennyezésre, a veszélyeztetett állatokra és az esőerdők fontosságára egy plakát hívta fel. A plakát azért készült, hogy a gyerekek szembesüljenek a környezetünkben zajló káros folyamatokkal.

Valamint a szünetekben egy prezentációt láthattak a gyerekek a Magyarországon található védett növény- és állatfajokról.

Készítette: Benkő Réka

Kosztolányi Dezső: Akarsz-e játszani? – feladatok irodalom órára

Olvasd el a verset (tankönyv 48. oldal), majd válaszolj a kérdésekre a füzetedben!

  1. Mi az első benyomásod (impressziód) a versről?
  2. Mi a véleményed a vers címadásával kapcsolatban? Hogyan függ össze a vers tartalmával?
  3. Gyűjtsd ki a versből a „játszik” ige minél több jelentését!
  4. A beszélő szándéka szerint milyen mondatokból áll a költemény?
  5. Ki lehet a vers megszólítottja?
  6. Milyen szerepjátékokat idéz a költemény első kérdő mondata? Sorold fel ezeket! Szerepjátékok:
  7. Hogyan változik meg a vers hangulata, témája a második kérdéstől?
  8. Melyek azok a kifejezések, amelyek komoly hangvételűvé teszik a verset? Sorold fel ezeket!
  9. Mi a játék célja a költemény szerint? Fogalmazd meg gondolataidat 2-3 mondatban!