A hét idézete

Juhász Gyula: Szeged

A Tiszaparton halkan ballagok
És hallgatom, mit sírnak a habok?

E partok méla fordulóinál
Állt egyszer gőgös Attila király.

E tájon, hol a két víz összeér,
Áldozott egykor dús Ajtony vezér.

Ott fönn, ahol most vén harang dalol,
Dugonics András búsult valahol.

Mert búsulásra volt itt mindig ok,
Ugye bajtársak, ugye magyarok?

Itt Tömörkény, ott Gárdonyi lakott,
Petőfi Zoltán erre ballagott.

Megállok felhős tavaszég alatt
S míg megy a víz és az idő szalad,

Érzem, hogy az öreg Tisza felett
Az örök élet csillaga remeg.

Rubik Triamid

A Bűvös kockát vagy Rubik kockát – nyugodtan állíthatjuk – az egész világ ismeri és szereti. De tudod, hogy létezik Rubik triamid is?  E Rubik játék szintén logikai játék, mint a Rubik-kocka, de itt a színeket egészen más elvek szerint, és más térbeli elrendezésben kell egymáshoz illeszteni.

A játék 10 darab színes játékelemből és 4 db fekete kapcsoló-elemből áll. Építsünk össze minden elemet felhasználva egy három oldalélű tetraédert. Feladat: a tetraéder színre keverése úgy, hogy mind a négy oldalon csak egy szín forduljon elő.

Olvass utána:

Szeged Napja 2009

Minden évben május 21-én ünnepeljük Szeged Napját. De miért éppen május 21-én? 290 évvel ezelőtt, 1719. május 21-én kapta meg szabadalomlevelét és jelenleg is használt címerét III. Károly királytól, azaz ekkortól lett Szeged szabad királyi város.

A város idén 9 napos ünnepségsorozattal emlékezik meg Szeged Napjáról  május 16-24-ig. A részletes programokat megtaláljátok itt.

Külön figyelmetekbe ajánljuk a Szegedi Hídivásár programjait  május 23-24-én, valamint a Városi Gyermeknapot a Százszorszép Gyermekház szervezésében a Dugonics téri délutánok keretében.

hidivasar

Szeptimusz – Mágia

Timót épp hazafelé tartott. Sietett a gyógynövényekkel teli táskájával a Vár kapuja felé. Kanyargós útja közben viszont egy gyenge, alig lélegző jelenlétét érezte a közelben. Körülnézve látta, hogy az egy magára hagyott csecsemő. Magához vette, bő köpenye alá rejtette és folytatta sietős útját hazafelé. A kapuőrtől pedig megtudta, hogy új fő-fővarázslót avattak. Mindeközben a varázslók tornyától nem messze egy kis lakásban a Hetedik fiúnak a hetedik fiának a születésére várnak. A csecsemő születése után néhány órával meghal és elviszi a bába.

Tíz évvel később kiderül, hogy megtalált gyermek valójában hercegnő. Timót a fő-fő Varázslóval a Varázslók tornyába kíséri a lányt. Ám útjuk közben rátalálnak egy tíz éves fiatal őrszemre, aki valószínűleg több órája fagyoskodik már a hóban.

Hogyan kapcsolódnak ezek a szálak egymáshoz? Vajon ki Szeptimusz? Ki és miért építette a Marrami láp alatt húzódó alagutat? Olvasd el a könyvet, s megtalálod a válaszokat!

Sage, Angie: Szeptimusz – Mágia
Szeged : Könyvmolyképző Kiadó, 2008

Írta: Szécsi Péter (7.b)

Év végi tudnivalók

Hihetetlen, de elszaladt az idő, s  közeledik a 2008/2009-es tanév vége!

Fontos tudnivalók:

  • A jövő héten kölcsönzünk utoljára, azaz Pünkösd (június 1.) után – változatlan nyitva tartás mellett – helyben olvasást biztosítunk, kölcsönzést már nem.
  • A kölcsönzött könyveket 2009. június 5-ig várjuk vissza!

Az utolsó hétre sok dolgunk maradt még, pl. a leltározás befejezésre, raktár rendbetétele, ezért kérjük, hogy igyekezzetek betartani ezeket a határidőket!

Köszönjük!

Kati néni, Juszti néni

Új szavazás – Olvasol természetről szóló könyveket?

Lezárult előző szavazásunk, amely során azt firtattuk, hogy “Elolvasod előre a könyvek végét?” Összesen 40 szavazat érkezett a következő megoszlásban:

  • igen 2 (5,0%)
  • nem 27 (67,5 %)
  • néha 11 (27,5 %)

Új szavazásunk a tanév utolsó szavazása lesz. Ötletét Lajkó Ferenctől (5.c) kaptuk: Olvasol természetről szóló könyveket? Szerencsés véletlen, hogy Feri kérdése éppen kapcsolódik az elmúlt napok legfőbb témájához, a természet- és környezetvédelemhez.

Szokásaid változzanak, ne az éghajlat!

Bizonyára észrevettétek, hogy a Madarak és Fák napján, de előtte és utána is a természet- és környezetvédelemmel, a fenntartható fejlődéssel foglalkoztunk.

Ma egy rajz- és fotópályázatra hívjuk fel a figyelmeteket, amelyet a Közlekedési, hírközlési és Energiaügyi minisztérium írt ki óvodás gyermekek, valamint általános és középiskolás tanulók számára Szokásaid változzanak, ne az éghajlat! címmel.

A pályázatot a 2009. szeptember 16-22. között megrendezésre kerülő Európai Mobilitási Hét és Autómentes Nap alkalmából írták ki, s az eredményhirdetésre is akkor kerül sor.

A pályaművek témái:

Az éghajlatváltozást már közvetlenül érzékeljük: olvadnak a sarki jégsapkák, emelkedik a tengerek vízszintje, forróbbak a nyarak és gyakoribbá váltak a szélsőséges viharok, pusztító árvizek. A klímaváltozás egyre súlyosabb károkat okoz, hatása zavarja természetes környezetünk működését, egyre több növény- és állatfajt fenyeget a kihalás veszélye.

Az éghajlatváltozás mindenki problémája, és mindenki részese a megoldásnak. Az éghajlatváltozás elleni harc megnyeréséhez a társadalom egészének és minden egyes tagjának hozzá kell járulnia. A mindennapi életünkben tett apró változások is segítik az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentését anélkül, hogy az befolyásolná az életminőségünket. Otthonaink fűtése és energiafelhasználása, közlekedési eszközeink megválasztása, vásárlási és táplálkozási szokásaink a változtatás fő területei, ahol pozitív lépéseket tehetünk. Te hogyan látod ezt?

Pályázat benyújtása:

A pályázati anyagokat az alábbi címre kell postázni:

Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Európai Mobilitási Hét” rajz- és fotópályázat
1440 Budapest Pf. 1.

A pályázatok postára adási határideje: 2009. július 15., éjfél.

Minden részletet megtaláltok itt.

Ökoiskola lettünk!

Nagyon jó hír, hogy iskolánk része lett az ökoiskolák hálózatának. Ahhoz azonban, hogy elnyerjük az Ökoiskola Címet, nagyon sok feltételnek kellett megfelelnünk.
A munkacsoportot, amely a pályázatot megírta, s a továbbiakban is a környezeti nevelésért felelős, Kaszt Erika tanárnő vezeti.  Vele készítettünk interjút az ökoiskoláról, illetve Zöld Könyvtárunkból könyveket ajánlott azoknak, akiket érdekel a természet és a környezetünk állapota.

K.: Miért pályázott az iskola az Ökoiskola címre?
K.E.: Az ökoiskola cím azt jelenti, hogy úgy működtetjük és úgy fejlesztjük tovább az iskolánkat, hogy az minél jobban környezetébe illő, energiatakarékos, fenntartható és élhető legyen. Ezek a céljaink már régóta megvannak, jól működnek és fejlődnek. A cím elnyerésével további lehetőségeink nyílnak arra, hogy még tovább fejlesszük iskolánk környezetbarát működését.
Mindezt veletek együtt szeretnénk létrehozni, hogy tudjátok miért és hogyan működnek a környezetükbe illő rendszerek és hogy úgy fejlődjön tovább iskolánk képe, hogy az vidám színhelye legyen a tanulásnak.

K.: Milyen erőssége van az iskolánknak, ami miatt nyertes lett a pályázatunk?

K.E.: Először is van egy nagyon szép műemlék épületünk egy olyan városban, amely maga is a fenntartható fejlődés szerint gondolkodik.

  • Igyekszünk a villamos energiával, a vízzel takarékoskodni.
  • Beindult a szelektív hulladékgyűjtés programja és nagyon sok papírt gyűjtünk minden évben ősszel és tavasszal
  • A tanórákon és a tanórákon kívül is sok olyan programunk, projektünk van, amelyeken keresztül minden diák megismerkedhet az őt körülvevő környezet működésével, természetes élőhelyekkel és azok élővilágával.
  • Sok diák és tanár is az iskolába járáshoz inkább a tömegközlekedési eszközöket, jó időben a kerékpárt választja az autó helyett.
  • Jelentős a szabadtéri tevékenységeink száma: sportnap, biciklitúrák, kirándulások, nyári táborok.
  • Könyvtárunkban különgyűjtemény található Zöld Könyvtár néven természet- és környezetvédelmi könyvekből, filmekből

K.: Hogyan fogjuk észrevenni a mindennapokban, hogy ökoiskola lettünk?
Continue reading Ökoiskola lettünk!