VI.1.1. Edzéseszközök rendszere

Az egyén, a sportoló teljesítményének növelésében és emelkedett szintjének megtartásában szerepet játszó testgyakorlatokat, versenyeket, ismereteket (technikai, taktikai, egészségügyi stb.), ellenőrző próbákat, teszteket, értékelési eljárásokat, segédeszközöket (tornaszőnyeg, kézi súlyzó, ugrókötél, babzsák, gumikötél stb.) és a természet erőit, erőforrásait nevezzük edzéseszköznek.

1. A természet erői, a higiénia

A napfény, a friss levegő, a víz, hatással vannak az immunrendszer védekező képességének kialakulásához, így a fertőző betegségekkel szembeni ellenállóbb lesz az egyén. A szabadban végzett edzések a szervezet működésének megszilárdításában, esztétikai érzésében értékesebb tulajdonsággal bírnak, mint a teremben végrehajtott edzések. Az edzettség megszilárdításában fontos a higiénés szokások kialakítása. Meg kell tanulni a helyes étkezés, testápolás, a szórakozás, stb. módszerét.

2. Testgyakorlatok

A teljesítményfokozás legfontosabb eszközei a testgyakorlatok. Olyan gyakorlatokat alkalmazzunk, amelyek a mozgástanulásban és a terhelés adagolásában kedvező hatásúak, megalapozzák a több éves edzésmunkát, a folyamatos eredményjavulást, erre a leg alkalmasabbak az általánosan és sokoldalúan képző gyakorlatok.

3. Versenyek

A speciális edzettség fejlesztésének, felmérésének egyik lehetősége a versenyzés, melyet a technika és a taktikai tudás befolyásol.

4. Szakismeretek

Minél tudatosabban, tervszerűen alkalmazza a sportoló a szakismereteiből fakadó, rendelkezésre álló tudásanyagot, annál nagyobb a lehetősége fizikai képességeinek, pszichikai tulajdonságainak optimális fejlesztésére. Kiemelkedően fontos az erőkifejtések hátterében rejlő izomműködésekről, ellenállások létrejöttéről, nagyságáról a tudatosság kialakítása. A technikai képzésben ismeri a mozgáskapcsolatok helyes végrehajtását, így megteremti a feltételét a mozgás helyes elképzelésének, majd javításának. Az ismeretek az életmódban, egészségügyben is lényeges feltétel.

5. Pszichológiai eszközök

Mentális tréning

Autogén tréning

Biofeedback tréning

6. Ellenőrzések, értékelések

Meg kell felelni az érvényességi, megbízhatósági és tárgyilagossági követelményeknek. Függ attól is, hogy az edzettség melyik összetevőjét ellenőrizzük:

  • élettani tesztek, próbák (keringés, légzésfunkciók, anyagcsere mérése);
  • motorikus tesztek, próbák (technika, fizikai képességek, illetve a kettő kölcsönhatásának megismerésére);
  • pszichológiai próbák (motiváció, társas kapcsolatok, pszicho fiziológiai funkciók);
  • sportági próbák (technikai, taktikai képzettség, speciális edzettség felmérése, versenyteljesítmény elemzése);
  • ösztönzés, bátorítás a lehető legjobb teljesítmény elérésére;
  • a teljesítmény mérése, a teljesítmény értékelése, elemzése, bemutatása.

7. A magaslati edzés

A szervezet a magaslati (1500 méter felett) környezethez viszonyítva alkalmazkodási folyamatok beindítása a cél. Ezáltal kedvezőbb élettani folyamatokat biztosíthatunk az alacsonyabb tengerszint magasságú területeken.

Környezeti többlet inger, amely a szervezetet éri:

  • csökkent légköri nyomás, ritkább levegő. Megváltoznak a nyomásviszonyok a szervezeten belül és kívül. Például az oxigén felvevő, szállító és felhasználó képesség működése. Sejtekben, az oxigén diffúziója nehezebb a nyomáskülönbség miatt;
  • hőmérséklet csökkenése;
  • levegő nedvességtartalma csökken, a páratartalom 2000 m-nél 50%-os, 4000 m-nél 25%-os;
  • ultraibolya sugárzás megnő, kismértékben csökken a gravitáció is;
  • jobban tágul a tüdő, reakció csökken, koordináció romlik;
  • pulzusfrekvencia először emelkedik, majd csökken.

Káros hatások:

8. Dopping, vagyis az egészségre káros edzéseszköz!

Minden olyan szer vagy kezelési fajta, amely a szervezetet és az emberi teljesítőképességet nem természetes módon, abnormálisan nagyobb teljesítményre, lehetőségekre serkenti.

Érdekességek, olvasmányok itt