VI.1. Az edzettség, a teljesítmény összetevői, teljesítőképesség, teljesítőkészség

Az edzettség edzésterhelés hatására létrejövő fizikai állapot, speciális sportbeli teljesítőképesség. Az edzettség általánosságban vett teljesítményben vagy meghatározott tevékenységben, sportbeli teljesítményben jut kifejezésre. Az edzettség egyes összetevői szoros kölcsönhatásban érvényesülnek.

Edzéselméleti alapelv, hogy folyamatos edzéssel, a teljesítőképességéhez szabottan növekvő terhelés növekvő tendenciával befolyásolja az edzettséget. Az edzettség hozzájárul a sokrétű cselekvőképesség fejlesztéséhez

Teljesítőképesség

Teljesítőképességen a motoros képességek fejlettségi szintjét, mozgósítását, a sportág technikájának az ismeretét, taktikájában nyújtott teljesítményeket, készségeket és egyéb ismereteket, értelmi képességeket, illetve ezek együttesét értjük.

Teljesítőkészség

A teljesítőkészség érzékelteti az edzőhöz való viszonyulást, valamint a sportághoz, környezethez, életrendhez való kapcsolódást. Ennek megfelelően a teljesítőkészség tartalmazza a sportoló sportolási motívumait, amelyek segítségével lehetősége nyílik mozgósítani a rendelkezésére álló energiákat.

Az edzés

„Az edzés a teljesítményfokozás tudományosan irányított folyamata, amelynek során tervszerűen alakítjuk a sportoló teljesítőképességét és teljesítőkészségét, hogy ezzel a sportágában, versenyszámában eredményt érjen el. Az alapvető jellemzője tehát a teljesítményfokozásra, az elért teljesítményszint fenntartására való törekvés. Ez a törekvés különbözteti meg a versenysportot minden más testnevelési és sporttevékenységtől."

Az edzés fő területei

  • fizikai, pszichikai terhelések tervszerű adagolása és fokozása az egyén terhelhetőségének érdekében;
  • egyes gyakorlatoknak és sportágak mozgásanyagának tervszerű oktatása a technikai, taktikai képzés céljából;
  • pedagógiai módszerek alkalmazása a pozitív személyiségfejlesztés, kialakítás érdekében;
  • az egészségtudatos életmód, életminőség preventív formálása.

Az edzéshatások jellemzői:

  • az egyén illetve a sportoló motivált arra, hogy fokozatosan jobb eredményt érjen el, ezért kialakul egy várt igényszint;
  • az edzés az egyén illetve sportoló élet funkciójává válik;
  • kialakítja az egyéni képzésre és az önállóságra törekvést;
  • igény jelenik meg a tudományos ismeretek iránt;
  • az edzés módszere, kivitelezése az életkor függvényében változik, stb.