III.2. A sportturizmus kialakulása

Az új, különleges élmények keresése érdekében tett utazás minden korban jelen volt, ha nem is egyforma mértékben (pl. más kultúrák, „csodák" megismerése, vallási, vagy gyógyulási célú utazások, céhlegények vándorlásai). A sportturizmus eredete az ókorra, az első olimpiák idejére nyúlik vissza, amikor is a versenyzők és a nézők sportolási, vagy pusztán a versenyeket megtekintő szándékkel keresték fel a játékokat rendező poliszt (Kiss 2013). Mára a technikai fejlődés kitágította a társadalom mozgásterét, ami néhány generáció alatt megdöbbentő módon növelte meg a térbeli mozgékonyságot.

Haggett (2006) szemléletesen mutatja be a tér és idő „összeomlását" (1. ábra): a neves járványkutató, Bradley, D. J. dédapja egész életében megtett utazásainak távolsága egy kb. 40x40 km-es négyzettel behatárolhatók (A). Nagyapja utazásai még Dél-Angliára korlátozódtak, ami kb. 400x400 km-es négyzettel jelölhető ki. Apja már bejárta Nyugat-Európát (4000x4000 km), Bradley pedig már körülutazta az egész világot (40000x40000 km). A megtett távolság tehát generációnként 10x-esére nőtt, következésképpen Bradley és dédapja közt már ezerszeresére (!).

1. ábra: A tér és idő „összeomlása". Forrás: Haggett 2006

Ugyanakkor a technikai fejlődés - eléggé közismert módon - negatívan hatott az ember természetes életterére, egészségére. Paradox módon ez arra készteti a mai kor emberét, hogy elutazzon mindennapi környezetéből és másutt keresse azt, ami otthon már elveszett. Turistává kell válnia, azért hogy élvezhesse a természet adta szépségeket, gazdagságot, kihívásokat, hogy mindezek után élményekben gazdagon felfrissülve, feltöltődve érhessen haza.

A turizmus szót először 1811-ben említi az Oxford English Dictionary, az angol tour (út, utazás, egy terület bejárása) származékaként. Első hivatalos meghatározása 1937-ből való (League of Nations): az állandó lakóhelytől különböző vidék meglátogatása legalább 24 órán át. Később a 24 órán belüli látogatókat kirándulóknak nevezték. A mai felfogás már megengedőbb az időtartam tekintetében, de lényeges, hogy a lakóhelyről történő (oda-vissza) utazás, illetve az otthoni környezeten kívüli aktivitások az egyén szabad választása alapján történjenek. Fontos kritérium, hogy az utazási cél: az újdonság keresése legyen.

A WTO (Idegenforgalmi Világszervezet) és az Interparlamentáris Unió 1989-ben elfogadott Hágai Nyilatkozata a turizmusról így szól: „A turizmus magába foglalja a személyek lakó- és munkahelyén kívüli minden szabad helyváltoztatását, valamint az ezekből eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatásokat." Két fő csoportja a (1) hivatásturizmus, mely a foglalkozás, hivatás gyakorlásával hozható összefüggésbe, valamint a (2) szabadidős turizmus, a szabadidőben végzett és szabadon választott tevékenységek összessége.

Bővebben. http://tavokt.kodolanyi.hu/ifodemo/vendeglato/vendeg_lecke02.htm

A 20. sz. második felére a fejlett országokban jelentősen megváltozott az ember szabadidő-magatartása. Mindez a sport társadalmi-gazdasági súlyának szignifikáns növekedését is eredményezte.

Bővebben.  http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/201/2/Szabo115.pdf

A sportcélú utazások száma az 1980-es évek kezdetétől kezdett drámaian növekedni. A sport több lett, mint fizikai aktivitás. A pénzkeresetre fordított idő csökkenése, diszkrecionális jövedelmek növekedése, rekreációs szokások változásai, az egészségtudatos életmód, a „mindenki sportja" (sport for all) eszméjének terjedése - mintegy válaszként az urbanizáció káros hatásaira - a sportolni vágyók számának gyarapodását, főként az „egészségsportok" iránt mutatkozó kereslet fokozódását eredményezte. A növekvő szabadidő következtében tehát kialakult a sportnak egy olyan, a testmozgást, edzettséget, fittséget, valamint az egészség megőrzését szolgáló formája, ahol eltűnt a teljesítmény-követelmény, a kemény versengés és helyette megjelent a rekreációs cél írja Szabó (2009).

Hinch és Higham (2001) szerint azonban pontosan a versenyzés vált meghatározó arculattá - a rekreációs sporttól az élsportig. A professzionális és az amatőr sporthoz kapcsolódó események, rendezvények tehát, mint komplex turisztikai termékek, szintén egyre nagyobb jelentőségre tesznek szert. A „kiállítás" jellegű megarendezvények, kontinentális bajnokságok, ligaversenyek és kupák, elsődleges fogyasztójává természetesen az odalátogató közönség vált. folyamatosan nő az igény a kedvtelésből versenyzők számára nyitott versenyek, erőpróbák (utcai futó versenyek, maratonik, tóátúszó versenyek, kerékpárversenyek), egészségközpontú megmozdulások iránt is. A fent említettek mellett a kalandsportok váltak egyre keresettebbé (Hall 1992).

A tendencia hatására az 1990-es évekre egyes kormányok már sportturizmus stratégiák kidolgozásába és mega-sportrendezvények szervezésébe kezdtek. „Ennek a gyors folyamatnak köszönhetően a WTO szerint a 20. század végéig a sportturizmus a leggyorsabban fejlődő területe volt a turizmusnak, esetenként a 8-10%-os éves forgalomnövekedést produkált (Kiss 2013, p. 9.)".

A fent vázolt folyamatokat támogatta, hogy a közlekedésre is erőteljesen ható technikai fejlődés következményeként megélénkült a lakosság térbeli mobilitása, s ebben nagy szerepet játszott a sportcélú önkéntes utazások számának növekedése is. Mindez természetesen csak a társadalmi-gazdasági fejlődés legmagasabb szintjén, a jóléti társadalmakban teljesedhetett ki, ahol már nem a létfenntartás gondjai, hanem az értelmes, élményekkel teli élet jelentette a fő kihívást.