A köznyelven kívül főleg a szépirodalomban fordul elő, ott is leginkább a párbeszédes művekben, elsősorban a drámában, a balladában, illetve epikus művek dialógusaiban.
Stilisztikai értéke egyrészt tömörségéből, másrészt abból adódik, hogy a hiányzó résszel az olvasónak, hallgatónak kell (sokszor hirtelenül) kiegészítenie a mondatot, s mindez feszültséget okoz. Használatát a cselekmény gyorsaságának, feszültségének a kitörő indulatoknak az érzékeltetési szándéka is indokolhatja. Például:
Máglyára! el! igen kemény –
(Arany János: A walesi bárdok)
A nem teljes mondatok használata különösen olyan írókra jellemző, akiknek a stílusa közel áll a mindennapi élet természetes, spontán beszédmodorához. Többek között Móricz Zsigmondra. Például:
A koldus, jámbor arcú öregember, rábámult.
(Móricz Zsigmond: Hét krajcár)
Lásd
még: Alany, Állítmány,
Beszédhelyzet, szövegkörnyezet, Társalgási
stílus.